Bizar strip og et lig: Sådan er 24 timer i virtuel verden
I løbet af et døgn afprøver journalist Emil Borup Rokkjær alle afkroge af VR-universet. Et af spillene bliver så virkeligt, at han må kaste håndklædet i ringen.
Mange kender efterhånden til det hvide monstrum af en brille, der giver adgang til et virtuelt univers af spil og oplevelser. En verden, hvor det kun er fantasien – og teknologien – der sætter grænser.
Men hvordan er det egentlig at opholde sig i denne parallelverden i længere tid ad gangen, og hvad sker der, når mørket falder på? Det satte TV2 ØSTJYLLANDs journalist Emil Borup Rokkjær sig for at undersøge.
I 24 timer skulle han teste universet. Der var kun én regel: VR-brillerne skulle blive på gennem hele eksperimentet.
- Jeg havde kun prøvet at have dem på i en halv time ad gangen før, men det måtte gerne være lidt ekstremt. Og hvis jeg virkelig skal lære det at kende og se alle de mange afkroge af det her metavers, skal jeg bruge god tid, siger Emil.
Det, der mødte ham, gjorde ham både bange og frembragte hysteriske grineanfald.
Glemte den fysiske verden og gik ind i søjle
Konceptet er langt fra nyt, men gennem de seneste år har VR-teknologien udviklet sig markant. Du kan få en tur i verdens vildeste rutsjebaner, springe i faldskærm eller svømme med hajer uden fysisk at forlade hjemmets fire vægge.
Virtual reality
Virtual reality er en teknologi, hvor brugeren oplever et computersimuleret univers - oftest gennem en VR-brille.
Teknologien er i de senere år brugt i underholdning i form af VR-spil, men den bruges også i projekter, der for eksempel skal gøre op med spiseforstyrrelser, angst og ensomhed.
I løbet af de mange timer i universet fik Emil pulsen op til en boksetime, plejet sit mentale helbred med en meditation og spillet det populære spil Beat Saber.
- Et par gange glemte jeg, at der er en fysisk verden omkring mig. Jeg stødte ind i en søjle i lejligheden og var ved at lægge ting på et virtuelt bord, fortæller Emil.
I de sene nattetimer ledte eksperimentet også Emil ind i et gyserspil, og her kunne han for alvor mærke forskellen på at se tingene på en skærm og VR-brillens ekstra dimensioner.
- Der er noget med musikken, og lyden er meget høj. Efter kort tid finder jeg et lig og tænker bare: Det skal jeg ikke be’ om. For godt nok er grafikken bedre i en gyserfilm, men her står du midt i det, siger Emil, der må indrømme, at han skyndte sig videre.
Men det var kun en lille del af universets bizarre afkroge. VR-universet byder også på stripklubber. Her kan man ligesom i den virkelige verden se rigtige mennesker danse.
Stripperne har body tracksuits på, så deres avatar, som det hedder i spillet, bevæger sig på samme måde.
Emil måtte dog nøjes med en række lettere komiske Shrek-strippere, da de andre havde fri. Se videoen i toppen af artiklen.
Rødme og kløe
Efterhånden som timerne gik, begyndte Emil at længes efter at flå brillerne af. Det er nemlig ikke helt problemfrit for alle at tage turen i metaverset. VR-syge er noget, der rammer flere, og det kan give både hovedpine og kvalme.
Så det var en kæmpe forløsning, da tiden endelig var gået og Emil kunne fjerne brillerne fra sit røde og kløende ansigt.
- De første to uger efter tænkte jeg: Hell no, jeg skal ikke prøve det igen, siger han.
Der gik dog ikke lang tid, før han igen havde de hvide kæmpebriller på hovedet - dog i noget kortere tid. For især spillene havde imponeret og trak i ham igen.
- Først og fremmest troede jeg ikke, at teknologien var så langt. Der er stadig lang vej igen, men det var imponerende så virkeligt det føles, når man står derinde, siger Emil.
- Jeg kan sagtens vente, til hardwaren er bedre med. For det er fedt derinde, men det er en hård omgang at have den klods på hovedet.
Se endnu mere af Emils 24 timer i metaverset her: