Borgere truer og kaster affald på skraldemænd
Den manglende afhentning af skrald har fået mange borgere op i det røde felt, og det går ud over skraldemændene.
- Det, vores folk bliver mødt med derude, er i mange tilfælde klart over grænsen.
Sådan lyder det fra Stefan Olin, der er direktør i renovationsselskabet Verdis, hvis medarbejdere afhenter skrald i hele landet, også i Østjylland.
Truer og kaster skrald
Vejret har det sidste stykke tid gjort, at skraldespande mange steder ikke er blevet tømt, og det har affødt mange vrede borgere.
- Vi er blevet mødt af borgere, der har fundet på at kaste affald på os eller vores bil. Borgere, der kommer ud i truende adfærd og råber os ind i hovedet. Borgere, der har truet vores folk med en gang klø, fordi de ikke gør deres arbejde, siger Stefan Olin.
Han fortæller, at nogle af selskabets skraldemænd har efterspurgt yderligere kurser i konflikthåndtering på grund af de mange konfrontationer med utilfredse borgere.
- Det er ikke sjovt. De (red. skraldemændene) synes, at de gør alt, hvad de kan, men de føler, at de skal kigge sig over skulderen indimellem. Det kan godt være, at det kun er et par sure borgere ud af de mange stop, men det giver bekymrende tanker, som de går rundt med, siger Stefan Olin og tilføjer:
- Det bidrager ikke til lysten til at køre ud og fortsætte dagen efter, siger Stefan Olin.
Blev tilbageholdt af sur borger
Og flere østjyske kommuners affaldsselskaber bekræfter tendensen.
I sidste uge blev en skraldemand, der kører for Reno Syd, tilbageholdt af en eller flere vrede borgere på en villavej i Skanderborg. Skraldemanden fik at vide, at de først ville lade ham gå efter 28 minutter - ét minut for hver dag, de ikke havde fået tømt deres affald.
- Han fik først lov til at køre videre, da han gjorde opmærksom på, at han ville ringe til politiet, siger Henrik Müller, som er direktør i Reno Syd, der er Odder og Skanderborg kommunes fælles affaldsselskab.
Han fortæller også, at man er ved at overveje, om der skal være et efterspil til episoden i form af en politianmeldelse.
Også medarbejdere i kundeservice står for skud
Også Favrskov Forsyning oplever i stigende grad problemet med borgere, der ikke kan styre deres vrede.
- Vi oplever i væsentlig højere grad end normalt, at kunder er vrede og utilfredse, siger Lone Bejder, som er projekt- og udviklingschef i Favrskov Forsyning.
Flere skraldemænd har oplevet, at blive overfuset på en ubehagelig måde. Og også medarbejderne i kundeservice skal lægge øre til lidt af hvert.
- Hvis det er rigtig voldsomt, så har vores medarbejdere i kundeservice fået at vide, at de, efter de har forsøgt at snakke med kunden, må sige fra og sige, jeg tror ikke vi kan komme videre, jeg tror du skal snakke med en anden, siger Lone Bejder.
- Selvfølgelig er det hårdt for dem
Silkeborg Forsyning kan også skrive under på den hårde tone i kundeservice.
- Det er en meget hård tone, nogle råber, bander og er uforskammet, siger Carsten Zaar, som er affaldschef i Silkeborg Forsyning.
De får omkring 150 ekstra henvendelser om dagen til kundeservice, end de plejer.
- Selvfølgelig er det hårdt for dem, det er klart, siger Carsten Zaar.
Kommer med appel
Fra alle selskaberne lyder det, at man godt kan forstå frustrationen, men at det ikke skal gå ud over medarbejderne.
- Det er okay, man er vred og frustreret, bare man gør det ordentligt og ikke overfalder den nærmeste medarbejder, man nu lige har fået fat i, siger Lone Bejder, og Stefan Olin stemmer i:
- Det er mig uforståeligt, at folk kan reagere, som de gør, når man kan kigge ud af vinduet og konstatere, der er is og sne.
Mange faldskader
Han fortæller, at det især har været de tykke islag på vejene, der har forårsaget den manglende afhentning af skrald. Derudover har der været rigtig mange faldskader på grund af de glatte veje.
- Det har været en prioritet for os at passe på vores medarbejdere, siger Stefan Olin.
Selskaberne pointerer, at lange de fleste borgere har forståelse og nogle har tilmed delt søde sager ud til skraldemændene.
- De (red. skraldemændene) kom tilbage, og delte slik og chokolade med deres kolleger i kundeservice, som de havde fået af borgere på ruten, siger Henrik Müller, direktør i Reno Syd.
Forhåbentlig vil afhentning af skrald snart være tilbage til normalen. Hos Reno Syd kørte medarbejdere ekstra ture i weekenden for at indhente det forsømte, og Silkeborg Forsyning forventer at køre i normal drift fra på mandag.