Danskernes syn på kong Frederik har ændret sig

Klæder skaber folk, og det skinner også igennem i en ny Megafon-undersøgelse, hvor danskerne beskriver deres nye konge.

En historiker peger på, at der især er én årsag til, at danskerne nu ser kong Frederik som mere seriøs og veltalende. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af Simone Kirstine Hansen & Lars Westh Jacobsen - I samarbejde med

For kong Frederik har 2024 været forandringens år. Titlen som kronprins er udskiftet med ”konge”, og også danskernes syn på ham er forandret.

Det viser en ny måling, Megafon har foretaget for TV 2.

I målingen skal danskerne pege på de ord, der i deres øjne er særligt beskrivende for kong Frederik.

Målingen blev foretaget i december 2023, da han bar titlen kronprins.

Nu er danskerne blevet spurgt igen, og dermed er der mulighed for at se, blandt hvilke 14 karaktertræk synet på kongen har forandret sig.

Det er stadig på ordet ”folkelig”, at kong Frederik scorer højst.

Danskerne ser fortsat kong Frederik som "folkelig". Her hilser han sammen med dronning Mary på fremmødte borgere på Flensborghus i Flensborg under et besøg i oktober.

Mindre sporty og mere kulturel

70 procent af danskerne mener, at ordet beskriver kongen bedst. Det er et lille fald på tre procentpoint i forhold til seneste måling.

Selv om ”sporty” kommer ind på andenpladsen, er det også her, man ser det største fald. Hvor 73 procent gav Frederik den betegnelse i 2023 med titlen som kronprins, er det nu faldet til 64 procent.

Ord, der beskriver kong Frederik

Megafon har i december 2024 stillet følgende spørgsmål til 1125 danskere på vegne af TV 2:

Hvilke af følgende ord synes du, er særligt beskrivende for kong Frederik som person?

Folkelig: 70 %

Sporty: 64 %

Sympatisk: 59 %

Familieorienteret: 56 %

Empatisk: 39%

International: 32%

Arbejdsom: 29%

Kulturel: 22%

Veltalende: 17%

Intellektuel: 16%

Nervøs: 12%

Doven: 4%

Krukket: 3 %

Usympatisk: 2%

Ingen af ovenstående: 2%

Spørger man historiker Mie Ellekilde, er der en god forklaring på, at danskerne ser deres konge som mindre sporty – selv om tilslutningen til hans motionsløb Royal Run er på sit højeste nogensinde.

- Det er ikke, fordi han er blevet mere kulturel eller veltalende. Men efter han er blevet konge, ser vi ham mere i fuld ornat og suit end i sportstøj, siger Mie Ellekilde.

Forpustet og sporty. Kongen er netop kommet i mål efter ti kilometers løbetur ved Royal Run i København i maj 2024. Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Selv om bevægelserne i målingen er små, ser vi de største ryk opad på ordene ”kulturel”, ”arbejdsom” og ”veltalende.”

Og især danskernes opfattelse af kong Frederik som kulturel bevæger sig opad fra 16 til 22 procentpoint i Megafon-målingen.

- Det skulle også helst være der, han steg, påpeger Jakob Steen Olsen, kongehuskommentator på Berlingske Tidende.

- Det handler om, at han nu er konge og gerne skal have en bredere profil, end da han var kronprins og sport fyldte meget. Det er godt for ham, at danskerne opfatter ham som "mere seriøs", og en der arbejder for sagen, siger han.

Første nytårstale nogensinde

Danskerne opfatter kong Frederik som en anelse mere ”veltalende”, end ved den forrige måling. Bevægelsen går fra 14 til 17 procent, og nytårsaften får danskerne syn for sagen, når kongen skal holde sin første nytårstale.

Kong Frederik har holdt mange taler i 2024, blandt andet under kongeparrets gallataffel for Egyptens præsident tidligere i december. Foto: Emil Nicolai Helms / Ritzau Scanpix

Historiker Mie Ellekilde mener, at det især har én forklaring, når flere danskere opfatter kong Frederiks om mere veltalende.

- Efter han er blevet konge, har han holdt langt flere officielle taler. Her har jeg bemærket, at han holder sig til sit papir. Jeg tror, det har haft positiv indflydelse på folks opfattelse af hans evner til at holde tale, siger hun.

De tre ord som allerfærrest danskere sætter på deres konge er ”usymptatisk”, ”krukket” og ”doven”.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google