Tyverierne eksploderer: Her svarer de igen med vagter
Dagligvarekæde ser sig nødsaget til at investere i sikkerhed for at beskytte ansatte og varer.
Mere end en halv million kroner.
Så mange penge har Netto ved Sankt Knuds Torv i det centrale Aarhus set sig nødsaget til bruge på vagter og detektiver for at skærme sig mod tyve.
Vagterne skal både sikre, at butikken ikke mister varer og dermed omsætning til tyvene, men også at personalet kan føle sig trygge, når de går på arbejde.
- Når vores medarbejdere konfronterer de kriminelle, oplever vi, at de ansatte bliver verbalt overfaldet, og i sjældne tilfælde desværre også fysisk overfaldet, siger Kenneth Bøgh, som er regionschef i Netto under Salling Group.
Tyveknægte i alle aldre
Tal fra nye opgørelser, som Rigspolitiet har lavet for TV 2, viser, at butikkerne allerede inden 2024 var omme anmeldte det højeste antal tyverier i 24 år.
Ser man alene på tyverier i dagligvarebutikker, blev der ved udgangen af november anmeldt 18.177 tyverier. Det er en stigning på 90 procent i forhold til samme periode i 2019.
Kenneth Bøgh har selv oplevet, hvad han kalder et skred i samfundets syn på legaliteten i at stjæle fra dagligvarebutikkerne.
- Hvor vi førhen så den klassiske butikstyv, så ser vi i dag, at det er unge, gamle samt hr. og fru Danmark, som nu synes, at det er okay at tage ud og stjæle varer i butikkerne, siger Kenneth Bøgh.
Det er blandt andet derfor, at man vil skrue op for sikkerheden i dagligvarebutikkerne.
- Vi sætter vagterne ind, hvor der er behov. Når vi har haft vagter i en butik over en periode, så har vi måske løst udfordringerne i butikken, men problemet skubbes et andet sted hen, siger Kenneth Bøgh.
Der findes også butikker, som altid har vagt på. Det gælder blandt andet Netto på Sankt Knuds Torv i Aarhus.
- For ti år siden fandtes der meget færre butikker, som skulle have fast vagt på, men vi ser en markant stigning i, at vi er nødt til at have vagter på i flere butikker, siger regionschefen.
Vil passe på de unge
De ansatte i Netto på Sankt Knuds Torv oplever næsten ugentligt at blive udsat for verbale overfald, mens de er på arbejde.
- Når vi konfronterer en tyv, så oplever vi desværre ofte, at de har en rigtig hård verbal tone overfor vores medarbejdere, siger Kenneth Bøgh.
Butikkens ansatte har også oplevet, at konfrontationen med tyven resulterer i fysiske overfald, hvor de bliver slået og spyttet på.
- Det er en rigtig træls oplevelse, der sætter sig i dem, siger Kenneth Bøgh.
Han fortæller, at der er tale om flere håndfulde kollegaer, som årligt sygemelder sig efter konfrontationer med tyvene.
- En ting er det økonomiske tab på varerne, men når en kollega bliver sygemeldt eller ikke kan møde op på arbejde på baggrund af en hændelse - det er det allerværste for os som virksomhed.
- Det gør mig trist og oprigtig ked af, at mine kollegaer skal udsættes for det, siger regionschefen.
Stigningen overrasker
Ifølge Anders Hagh, som er administrerende direktør i Salling Group, hænger den voldsomme stigning i antallet af anmeldelser blandt andet sammen med, at butikkerne er blevet bedre til at anmelde tyverierne.
Det er dog mest af alt et udtryk for, at danskere er begyndt at stjæle mere fra butikkerne, fortæller han.
- Jeg er overrasket over, hvordan tyveriet vokser og bliver ved med at vokse, siger den administrerende direktør for Salling Group, der blandt andet driver Føtex, Netto og Bilka.