Fra ja tak til helt gak-gak: Vil Christiansborg redde Aarhus' klimadrøm?
Aarhus Kommune har taget roadpricing med i deres plan om at blive CO2-neutrale i 2030. Det kræver dog hjælp fra Christiansborg - og her er meningerne delte.
Et klart nej, nogle, der klart siger ja - og nogle, der siger noget, der mest minder om måske.
Det er konklusionen fra de syv forskellige transport- eller mobilitetsordfører i Folketinget, som TV2 Østjylland har talt med.
Vi har besøgt ordførerne på Christiansborg for at høre om, hvor god en idé, de egentlig synes, roadpricing er.
- Det virker som udgangspunkt til at være en god idé. Hvis det tager udgangspunkt i at den, der kører mest skal betale mest, så ville det være godt, lyder det blandt andet fra Moderaternes transportordfører Peter Have.
Hvad er roadpricing?
Roadpricing er en vejafgift, hvor bilister betaler penge alt efter, hvor meget de rent faktisk kører.
Der er lige nu et forsøg i gang, der bliver lavet i samarbejde med Sund & Bælt og DTU.
I forsøget tester 2.200 personer i tre geografiske områder defineret som Aarhus, København og "hele Danmark", hvordan det ændrer deres kørseladfærd, hvis det koster penge, hver gange bilen kører ud af garagen.
Forsøgspersonerne har fået penge ind på en konto, inden forsøget går i gang.
Via en app bliver forsøgsdeltagernes kørsel målt, og der bliver fratrukket penge alt efter, hvor meget de kører. Hvis der er penge tilbage på kontoen ved forsøgets afslutning, bliver pengene udbetalt til forsøgspersonerne.
Der bliver både lavet forsøg, hvor afgiftstaksten er kilometerbaseret, og hvor afgiften bliver gjort op efter, hvor mange minutter man køre på vejene.
Forsøget begyndte i november 2023 og afsluttes i sommeren 2025, hvorefter resultaterne skal evalueres.
Kilde: Sund & Bælt og DTU
- Helt generelt er vi fuldstændig imod roadpricing i Dansk Folkeparti. Jeg synes sådan set, det er noget af det mest kugleskøre der findes, lyder det til gengæld fra Nick Zimmermann, der er transportordfører for Dansk Folkeparti.
- I forvejen betaler vi en vægtafgift for at bruge vores biler, og i øvrigt betaler vi også en af verdens højeste registreringsafgifter. At det nu bliver foreslået, at vi skal bruge endnu flere penge på at køre i vores bil, det, synes jeg, er fuldstændig gak gak, fortsætter Nick Zimmermann.
Årsagen til, at det er interessant, hvad partierne på Christiansborg mener om roadpricing, er, at Aarhus Kommune har skrevet det ind i sin grønne mobilitetsplan, der skal mindske CO2-aftrykket fra trafikken, så kommunen kan blive CO2-neutral i 2030.
I planen står roadpricing faktisk for halvdelen af den samlede CO2-besparelse fra trafikken. Problemet er bare, at afgiftssystemet ikke findes endnu - og ingen ved, om det eksisterer inden 2030.
Baggrunden for forsøget
Blandt økonomer er der enighed om, at vejafgifter er en god måde at beskatte trængsel og skades- og sundhedsomkostninger forbundet med kørsel.
Der er bevilget penge til at undersøge, hvordan vejafgifter virker i praksis på trængsel, klima, sundhed, trafiksikkerhed og miljø.
Formålet med forsøget er at give en samlet evaluering af mulighederne for vejafgifter med hensyn til teknologi, systemmæssige omkostninger, gennemførbarhed i praksis, brugeradfærd, brugerforståelse af systemet og samfundsøkonomi.
Kilde: Sund & Bælt og DTU
Det vil kræve lovændringer på Christiansborg. Og meget tyder på, at hvis roadpricing skal blive til virkelighed, så skal hele afgiftssystemet på privatbilismen have et større servicetjek.
- Vi kan jo se nu, hvor vi får solgt sindssygt mange elbiler, at vi skal gå hele afgiftssystemet igennem. Det skal vi turde gå efter i sømmene, og så, synes jeg, det er oplagt også at tage roadpricing med ind i den diskussion, siger Mads Olsen, transportordfører for SF.
TV2 Østjylland har tidligere været i kontakt med transportminister, Thomas Danielsen (V), for at høre hans syn på roadpricing. Dengang svarede han på skrift:
- Regeringen har ingen aktuelle planer om at indføre roadpricing. Der er sat gang i et forsøg, der skal gøre os klogere på roadpricing, og jeg ser frem til at se resultaterne.
Mange skridt på vejen
Hvis roadpricing skal blive en del af det danske afgiftssystem, og hele afgiftssystemet med ejerafgift og registreringsafgift skal laves om, så er der rigtig mange små bump på vejen derhen.
Ifølge FDM kan der blandt andet være en fare for, at roadpricing vil komme til at ramme socialt skævt, hvis man eksempelvis ikke har ret stor økonomi og derfor bor udenfor en større by, hvor man har sin arbejdsplads.
- Sådan en type bilist vil blive ramt hårdt, fordi vedkommende vil blive ramt af at komme ind til de store byer, hvor prisen vil være højest, fordi det er der, trængslen er, fortæller Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM, der samtidigt siger, at FDM mener, roadpricing kan være en fornuftig løsning til at håndtere trængsel i og omkring de større byer i Danmark.
Eksperten har ordet:
Roadpricing er en fornuftig løsning i Danmark. Både når man kigger på de positive klimaeffekter, og de trængselsudfordringer, der efterhånden findes i og omkring flere store byer.
Det slår Malene Freudendahl-Pedersen, der er professor i byplanlægning og forsker i transport og mobilitet ved Aalborg Universitet, fast.
- Det er det fordi, at det med at begynde at tage stilling til, hvad det rent faktisk koster for miljøet i forhold til en bæredygtig fremtid, når man bruger sin bil, det er der noget bevidsthed i, at man er opmærksom på, at det ikke er gratis for samfundet, at jeg kører her.
Det kan dog være en udfordring for indførslen af roadpricing, at politikerne godt er klar over, at de ikke vinder nogen popularitetskonkurrencer, hvis de indfører, det nye afgiftssystem.
- I virkeligheden har vi løsningen på rigtig mange af de problemer, der handler om persontransport. Problemet er, at vi har planlagt alle vores byer med bilen i centrum, og når vi går ind og prøver at lave nogle tiltag, der siger, at vi skal bruge bilen på en anden måde, så rammer vi folk på deres hverdagslivsorganisering. Det handler ikke bare om, at vi laver nogle nye systemer, så tænker borgerne på, at nu bliver der lavet om på, hvordan hele min hverdag fungerer, og derfor reagere folk meget voldsomt, når der kommer begrænsninger på biltrafikken på tale.
Netop den sociale slagside er også noget, som politikerne på Christiansborg i forvejen er opmærksomme på.
- Hvis eller når vi indfører roadpricing i Danmark, så skal vi have tænkt os rigtig godt om her på Christiansborg og have indrettet afgiftssystemet på en måde, så det fungerer for danskerne, og sådan at vi ikke kommer til at ramme nogle bestemte grupper på deres hverdagstransport, forklarer transportordfører fra Socialdemokratiet, Thomas Jensen.
- Jeg synes bestemt, vi skal kigge hele afgiftssystemet igennem, hvis vi skal indføre roadpricing. Det kunne give mening at kigge på dieselafgiften også, og det kunne også give mening at kigge på registreringsafgiften eksempelvis, så det hele skal passe sammen, siger Christina Olumeko, der er mobilitetsordfører for Alternativet.
Aarhus Kommune vil i 2027 gøre status på, hvor tæt roadpricing er på at blive til virkelighed. Hvis afgiften ikke er på trapperne, vil kommunen finde andre måder til opnå målet om CO2-neutralitet i 2030.
Vi ville gerne have stillet Teknik og Miljø-rådmand i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang (K), en række spørgsmål om, hvad Aarhus Kommune gør, hvis ikke roadpricing bliver til virkelighed. Han har dog ikke ønsket at stille op til interview.