Efter klamme beskeder: Minister kræver, at Facebook retter ind

Kvinder, der har været udsat for krænkende beskeder på Marketplace, føler ikke, at Facebook griber ind, når de anmelder profilerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Opfordringer til seksuelle handlinger, tilbud om at købe brugte trusser og andre krænkende beskeder følger ofte med, når kvinder sætter brugt tøj til salg på Facebook Marketplace.

TV2 Østjylland har de seneste dage afdækket problemet og har i den forbindelse talt med over 200 kvinder. 129 af dem fortæller, at de har modtaget upassende og krænkende beskeder og billeder, efter at have oprettet annoncer på den digitale markedsplads.

Jeg blokerer og anmelder dem. Og så sletter jeg beskederne.
Frederikke Petersen

Og flere af kvinderne fortæller, at de føler sig overladt til sig selv i forsøget på at stoppe chikanen.

En af dem er Frederikke Petersen fra Aarhus. For nylig stak det helt af med 50 perfide og seksualiserede beskeder, da hun satte en trøje til salg.

Her er en af de beskeder, Frederikke har modtaget.

- Jeg blokerer og anmelder dem. Og så sletter jeg beskederne uden at kigge på dem, siger hun.

Men Frederikke Petersen oplever ikke, at Facebook tager henvendelserne alvorligt.

- Når man anmelder det, er det fordi man har brug for hjælp til at få stoppet en situation, man ikke har lyst til at befinde sig i, og som man ikke har bedt om at befinde sig i, siger hun.

Ekspert: Facebook gør ikke nok

Ifølge Facebooks egne retningslinjer burde kvinderne ellers være beskyttet mod den krænkende adfærd.

Alle er ifølge retningslinjerne beskyttet mod uønsket kontakt, som er gentagen, samt alvorlige seksuelle og chokerende kommentarer. Og det gælder på sider, i grupper ved begivenheder og i beskeder på Facebooks platforme.

Men det er altså ikke Frederikke Petersens oplevelse, og som TV2 Østjyllands egen undersøgelse viser, oplever mange kvinder jævnligt ubehagelige beskeder og kommentarer.

- Hvis der er hundredvis af kvinder, der oplever det, og hvis de anmelder det og oplever det igen og igen, har vi allerede der svaret på, at Facebook ikke gør nok. De burde gøre mere for at beskytte de her kvinder fra at blive chikaneret på deres platform, siger Emil Ludvigsen, der er fagkonsulent på Center for digital pædagogik.

Kvinderne her har alle oplevet at få upassende beskeder eller billeder, når de har sat tøj til salg på Facebook Marketplace.

Han forstår godt kvindernes frustration over selv at skulle håndtere de ustyrlige mænd.

- Hvis der foregår en lovovertrædelse, kan kvinderne anmelde det, men ofte er det ikke ulovligt, og så handler det om at blokere, mute eller udelukke de her mænd, og det føles slet ikke særligt tilfredsstillende, hvis man er blevet udsat for noget ubehageligt, forklarer han.

Minister: De skal handle

Kvinderne er imidlertid ikke de eneste, der har svært ved at få en reaktion fra folkene hos Facebook, der er ejet af selskabet Meta.

TV2 Østjylland har kontaktet Meta for at få selskabets kommentar til det, der foregår på Marketplace og for at høre, om det er noget, selskabet forsøger at stoppe og hvordan.

Men trods flere henvendelser på både mail, i beskeder og telefonisk er det ikke lykkes at få en kommentar fra Meta.

Vi har brug for en kulturændring.
Marie Bjerre, digitaliseringsminister og minister for ligestilling

TV2 Østjylland har derfor taget kontakt til digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie Bjerre (V).

Hun sætter sin lid til, at ny lovgivning fra EU kan tvinge Facebook til at handle.

- Jeg håber, at Digital Service Act kan være med til at sætte fokus på det. Det er nye regler, der lige er trådt i kraft i august, som siger til tech-giganterne, at de skal fjerne ulovligt indhold. Den forpligter Facebook til at fjerne ulovligt indhold. Så er der også ting, som ikke nødvendigvis er ulovlige, men som bare er stærkt upassende, og det fortæller mig, at vi har brug for en kulturændring, siger ministeren.

Det er Emil Ludvigsen enig i, og han mener, at der bør sættes ind blandt børn og unge.

- Som samfund kan vi gøre rigtig meget ved at sætte tidligt ind. For eksempel ved at opdatere seksualundervisningen så den også indeholder kønsidealer og gør op med den her traditionelle maskulinitet, som vi kan se mange teenagedrenge bliver tiltrukket af på nettet. De skal ud af den her forståelse af, at manden skal kontrollere kvinder og kan gøre hvad som helst - også når det gælder sociale medier, siger han.

SE DOKUMENTAREN "KRÆNKET PÅ MARKETPLACE" PÅ TV 2 PLAY ELLER HER:

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her