Klagerne vælter ind hos Flextrafik: - Det er decideret frygteligt og ulykkeligt
Flere gange hver eneste dag modtager Midttrafik klager over Flextrafik-ordningen. Og flere gange er det gået galt.
Det er med en klump i maven, at Vibeke Frandsen siger farvel til sin mor og far.
- Vi står ængsteligt og vinker til dem og håber, de kommer sikkert frem, siger hun.
Uroen skyldes ikke det hospitalsbesøg, de er på vej til – men selve køreturen derhen.
Fire gange på et halvt år er Vibeke Frandsens handicappede far, Torben Rasmussen, nemlig kommet alvorligt til skade, fordi han ikke har været ordentligt spændt fast under kørslen med Flextrafik.
Torben Rasmussens baghoved er stadig ikke helet efter en af de seneste ture med Flextrafik, hvor han slog hul i hovedet og måtte syes.
Og 71-årige Torben Rasmussen er langt fra ene om at have en dårlig oplevelse med Flextrafik.
En opgørelse, TV2 ØSTJYLLAND nu har fået aktindsigt i, viser, at utilfredsheden med Flextrafik er omfattende.
Antallet af klager over chauffører er steget fra i 2020 at være på 414 til i 2021 at være på 600 klager. Blandt andet klager brugerne over chaufførernes adfærd, over fejl fra chaufførerne og over chaufførernes kørsel og fart.
- Det er da helt forfærdeligt. Det har man slet ikke lyst til at tænke på. Man overgiver på en eller anden måde sine forældres sikkerhed til de her chauffører, siger Vibeke Frandsen.
Det tal kommer bag på Vibeke Frandsen.
- Det er grotesk. Jeg ved, hvad der skal til for at indgive en klage, og det er ikke enkelt. At der er så mange, der har valgt at gøre det, så tænker jeg, man skal tage det alvorligt, siger hun om de mange klager.
Siden Vibeke Frandsen første gang fortalte om familiens oplevelser med Flextrafik til TV2 ØSTJYLLAND, har hun modtaget utallige opkald og beskeder, og flere gange er hun også blevet stoppet på gaden af andre brugere og pårørende, som har fortalt om lignende episoder.
- Jeg kan jo høre, vi ikke er de eneste, der har de her uheldige oplevelser. Jeg håber virkelig, der bliver taget hånd om det nu, siger datteren.
Ulla fik piskesmæld
- Rystende.
Sådan lyder også reaktionen fra Ulla Søberg Jakobsen, der selv er Flextrafik-bruger.
- Det er decideret frygteligt og ulykkeligt. Men det er pest eller kolera, siger Ulla Søberg Jakobsen.
Hun sidder i kørestol og har selv oplevet ikke at være spændt ordentligt fast i en af vognene, og det har givet hende et piskesmæld.
Et hul i hovedet er slemt nok i sig selv, men Vibeke Frandsen frygter, at endnu en ulykke kan få fatale konsekvenser for hendes far.
- Min far har brækket nakken, og han må faktisk for alt i verden ikke slå hovedet. Så det værst tænkelige, der kunne ske, er jo, at han mister livet ved det her. Det er den ultimative frygt, jeg har, fortæller hun og understreger, at det er en frygt, der sætter sig i kroppen.
Tilliden til Flextrafik er også stadig ødelagt. Familien gruer for næste gang, han igen skal ud.
- Det gør os meget frustrerede. Specielt, fordi mine forældre er dybt afhængige af FlexTrafik, og vi er meget utrygge efterhånden for at bruge dem, fortæller Vibeke Frandsen.
Hendes far er bundet til sin kørestol, efter at han for fem år siden brækkede nakken. Vibeke Frandsens mor, Ella Rasmussen, er næsten blind.
Ægteparret er derfor nødsaget til at bruge Flextrafik, når de skal på hospitalet, til lægen eller til sociale arrangementer.
- Min opfattelse er ikke, at det er sikker trafik. Det er jeg nødt til at sige, lyder det fra Vibeke Frandsen.
Læs hele Midttrafiks svar
Midttrafik kører ca. 2.700 flextrafik-ture dagligt. Til sammenligning modtager vi dagligt 2-3 klager over chauffører eller vogne. I Midttrafik følger vi op på hver enkelt klage, så selskaber og chauffører kan lære af dem. Vi anerkender naturligvis den usikkerhed, nogle kunder og pårørende giver udtryk for.
Derfor har vi i efteråret iværksat et skærpet tilsyn af det sikkerheds- og hjælpeudstyr, der er monteret i bilerne, og vi har et ekstra fokus på chaufførernes betjening af udstyret. Derudover har vi øget kravene til chaufførernes uddannelse, så alle chauffører fra marts 2023 skal have gennemført mindst fire kurser i befordring af bevægelseshæmmede kunder, førend de må køre i flextrafik.
Vibeke Frandsens store ønske er derfor, at Midttrafik igen vil se på uddannelsen af chaufførerne, der kører for Flextrafik.
Midttrafik har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver i en mail til TV2 ØSTJYLLAND, at de i 2023 vil øge kravet til chaufførernes kurser.
"Midttrafik kører ca. 2.700 flextrafik-ture dagligt. Til sammenligning modtager vi dagligt 2-3 klager over chauffører eller vogne. I Midttrafik følger vi op på hver enkelt klage, så selskaber og chauffører kan lære af dem. Vi anerkender naturligvis den usikkerhed, nogle kunder og pårørende giver udtryk for."