Millioner til bedre uddannelse
"Folkeskolen er en af velfærdssystemets kronjuveler," og derfor skal der endnu bedre undervisning på læreruddannelsen allerede fra i år.
Der er knap 17 millioner kroner på vej til VIA University Colleges læreruddannelse i Østjylland.
Det har et politisk flertal netop vedtaget.
I alt 65 millioner kroner bliver fordelt til landets læreruddannelser, de skal bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen på uddannelsen, oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Og som "en af velfærdssamfundets kronjuveler" kræver folkeskolen høj kvalitet af lærerne, lyder der fra uddannelses- og forskningsministeren:
- Det kan ikke fremhæves nok, hvor vigtige lærerne er for vores samfund og vores børn og unge. Vi sørger nu for, at de lærerstuderende får flere timer på skemaet og mere vejledning og feedback fra deres undervisere. Det er første skridt på vejen, inden vi tager hul på forhandlinger om en ny og bedre læreruddannelse, siger Jesper Petersen (S) i en pressemeddelelse.
Forhandlinger til juni
Dermed inviterer han også til forhandlinger om en bedre læreruddannelse til juni, hvor der skal fordeles 125 millioner kroner i et varigt løft af uddannelsen fra 2023.
Særlige tilskud til læreruddannelsen i 2022
Københavns Professionshøjskole 18,1 mio. kr.
Professionshøjskolen Absalon 6,9 mio. kr.
Professionshøjskolen UC Nordjylland 7,6 mio. kr.
Professionshøjskolen UC Syddanmark 6,2 mio. kr.
Professionshøjskolen VIA University College 16,8 mio. kr.
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 7,9 mio. kr.
Den Frie Lærerskole i Ollerup 1,5 mio. kr.
Samlet 65,0 mio. kr.
Kilde: Institutionernes indberetninger af tilskudsudløsende undervisnings- og praktik-STÅ fra SIS.
Anm.: Fordelingen af STÅ er foretaget på basis af STÅ-opgørelser fra 2020.
Begrundelsen for den ekstra bevilling er blandt andet, at der er brug for at styrke kvaliteten af undervisningen. Det har en evaluering vist, og derfor målrettede regeringen og partierne bag finansloven det tocifrede millionbeløb læreruddannelsen.
Pengene er fordelt ud fra antallet af studenterårsværk på uddannelserne.