Omfattende arbejde påvirker ferietrafikken: - Vi presser bilister maksimalt fra på mandag

Arbejdet med at udvide den østjyske motorvej går ind i en ny fase fra på mandag og frem til september.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er godt gang i arbejdet på den østjyske del af motorvej E45 lige nu.

Ja, det har der faktisk været længe, og der er ikke udsigt til normale tilstande foreløbig.

Kalenderen viser 2027, før det sidste slidlag asfalt er stivnet, og hastigheden igen kan øges fra de 80 kilometer i timen på hele strækningen.

Arbejdet går ud på at udvide til tre spor i hver retning, så vejen er sekssporet. Det skal lette presset i trafikken på den godt 160 kilometer lange tur fra Kolding i syd til Randers i nord.

På mandag vil bilister, der plejer at køre på motorvejen eller dreje fra ved henholdsvis Hørning eller Aarhus Vest blive ledt ud på omveje, for i weekenden tager Vejdirektoratet hul på de næste to projekter, der kræver spærrede til- og frakørsler.

- Vi presser bilister maksimalt fra på mandag. Det er vi godt klar over, men det kan ikke undgås, og folk kommer til at skulle orientere sig om alternative ruter og forvente længere rejsetid i myldretiden, siger Robin Højen Madsen, der er projektchef ved Vejdirektoratet, til TV2 Østjylland.

Herunder giver vi dig et overblik over de projekter, Vejdirektoratet lige nu har gang i det østjyske.

Tre måneder med omkørsel

Spærringen ved Hørning starter lørdag 1. juni, og de bliver der i tre og en halv måned, hvor det er nødvendigt at lukke for til- og frakørslen for at kunne udbygge nødspor og kørebaner omkring ramperne.

Bilister skal i de tre måneder ud på en længere omvej, der leder dem cirka fem kilometer via Genvejen og Aarhus Syd-motorvejen til Hørning, Hasselager, Tranbjerg og så videre.

Alene ved Hørning - mere bestemt på den ét-sporede Torshøjvej - kører der mere end 10.000 biler i døgnet, og antallet er kun steget efter åbningen af forlængelsen med Giber Ringvej, der leder stadigt flere trafikanter dén vej mellem motorvejen og den sydlige del af Aarhus.

Afkørsel 50 her ved Hørning bliver lukket fra 1. juni til 15. september.

Stort projekt ved Søften

Der er også gang i et større anlægsarbejde ved Aarhus Nord, hvor et stykke af Århusvej i Søften skal flyttes og udvides til en firesporet vej.

Det arbejde omfatter desuden nye cykelstier, en buslomme og en ekstra samkørselsplads.

Vejdirektoratet har - ligesom adskillige østjyder i bil og på cykel - konstateret, at Århusvej er ét af de steder, hvor man risikerer at holde i kø eller trille i sneglefart i myldretiden, og det gælder i begge retninger.

Aarhusianere, der skal ud på motorvejen og videre, samt folk udefra, der skal ind til arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i Aarhus, bliver påvirket af arbejdet i perioden.

Arbejdet foregår fra vejen Alfa i Søften og ud forbi motorvejskrydset ind mod Aarhus til Høgemosevej i Lisbjerg. Søften-delen udføres i samarbejde med Favrskov Kommune.

Projektet indeholder desuden etablering af nye og bredere cykelstier, en ny buslomme samt en ny samkørselplads.
Århusvej skal flyttes for at gøre plads til nye broer og til- og frakørselsramper for Djurslandmotorvejen til E45.

Vejdirektoratet står for strækningen mellem motorvejskrydset og vejen Beta, som gik i gang i slutningen af april i år. Favrskov Kommune står for strækningen mellem Alfa og Beta, som starter op i løbet af 2025.

- Ved at omdanne Århusvej til en firesporet vej får vi lettet trafikken fra byer som Hinnerup og Søften og ud på motorvejen og øger samtidig trygheden for cyklisterne i området ved at bygge en ny stitunnel under Århusvej. Vi udfører arbejdet i samme ombæring som udvidelsen af motorvejen, så trafikanterne ikke skal generes af vejarbejde ad flere omgange, forklarede Robin Højen Madsen tidligere på året.

Vejdirektoratet forventer at være færdig med byggeriet omkring Århusvej og Motorvejskryds Aarhus Nord omkring udgangen af 2026.

Trafikale konsekvenser

  • I slutningen af april begynder arbejdet med at omlægge Århusvej i Søften til to smalle spor.

  • Shunten, der fører trafikanterne ud på motorvejen udenom rundkørslen, bevares, men vil dog blive forkortet. Hastigheden bliver sat ned til 50 kilometer i timen.

  • I slutningen af maj 2024 flyttes al cykeltrafikken op på nordsiden af Århusvej til en midlertidig dobbeltrettet cykelsti, indtil arbejdet med ombygningen er færdig.

  • I starten af juni 2024 nedlægges buslommen før rundkørslen. Passagerer, der skal ind til erhvervsområdet nord for Århusvej, skal i stedet stige af øst for krydset ved vejen Beta.

  • Arbejdet ventes at være helt færdigt sidst i 2026.

Kilde: Vejdirektoratet.

Tre ramper lukker mod Herning og Aalborg

Ved motorvejskrydset Aarhus Vest er der som nævnt også udsigt til omkørsel, og det er der i perioden fra 2. juni til 14. juli, hvor tre ramper bliver spærret.

- Det vil stadig være muligt at komme igennem krydset, men trafikanterne må ud på en mindre omkørsel. Vi opfordrer til, at man finder lidt ekstra tålmodighed frem og måske får genopfrisket, hvordan man kører i en tosporet rundkørsel, siger Robin Højen Madsen.

Vejdirektoratet har lavet den her video, der viser, hvordan man kører rigtigt i en tosporet rundkørsel.

De berørte ramper er den, som i nordgående retning går mod Herning, rampen, der i østgående retning leder mod Herningmotorvejen og Aalborg, og i sydgående retning leder til Herningmotorvejen mod Aarhus.

På sidstnævnte må bilister i perioden ud på en omkørselsrute via afkørsel 21, Harlev.

Foto: Vejdirektoratet

En million ton jord skal flyttes

Endelig er entreprenørmaskiner i fulde omdrejninger mellem afkørsel 53 Skanderborg Syd og 55 Horsens Nord.

Det drejer sig om en strækning på 13 kilometer, hvor der skal håndteres mere end en million ton jord for at skabe plads til det ekstra spor, ligesom til- og frakørsel 55 skal bygges totalt om.

En nuværende bro skal rives ned, en ny skal bygges op, og både ramper og krydsende veje skal rykkes, så der i perioder er hastighedsbegrænsning til 50 kilometer i timen om aftenen og om natten.

På Østbirkvej bliver der lavet en ny og større samkørselsplads, og så kommer der en såkaldt faunapassage, som skal sikre dyr mod at bevæge sig ud blandt bilerne på motorvejen.

Foto: Vejdirektoratet

- Der er virkelig travlt lige nu med arbejde flere steder samtidig. Der er i hvert fald nok at se til, men det er værd at vente på for alle dem, der bruger vejen i det daglige. Efter planen er vi færdige ved udgangen af 2026, men vi kommer også til at "genere" trafikanterne i løbet af 2027, når der skal lægges nyt slidlag på vejen, forklarer Robin Højen Madsen.

Når man venter nogle måneder med at lave nyt slidlag, skyldes det, at alt det nye lige skal have lov til at sætte sig, som det hedder.

- Alt skal ligesom synke på plads, og i den proces kan der opstå huller og revner, som vi så fjerner med et nyt lag asfalt. Til sidst kommer vi til at sætte støjskærme op, lave ny beplantning og faunapassager til dyrene, siger projektchef Robin Højen Madsen.

Vis hensyn

Vejdirektoratet opfordrer trafikanter til at vise hensyn, sænke farten og holde fokus, når de kører forbi et vejarbejde. Der er mere at holde øje med, når vejen ikke er, som den plejer – og det gælder også, selvom vejarbejderne er gået hjem.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google