Omfattende arbejde påvirker ferietrafikken: - Vi presser bilister maksimalt fra på mandag
Arbejdet med at udvide den østjyske motorvej går ind i en ny fase fra på mandag og frem til september.
Der er godt gang i arbejdet på den østjyske del af motorvej E45 lige nu.
Ja, det har der faktisk været længe, og der er ikke udsigt til normale tilstande foreløbig.
Kalenderen viser 2027, før det sidste slidlag asfalt er stivnet, og hastigheden igen kan øges fra de 80 kilometer i timen på hele strækningen.
Arbejdet går ud på at udvide til tre spor i hver retning, så vejen er sekssporet. Det skal lette presset i trafikken på den godt 160 kilometer lange tur fra Kolding i syd til Randers i nord.
På mandag vil bilister, der plejer at køre på motorvejen eller dreje fra ved henholdsvis Hørning eller Aarhus Vest blive ledt ud på omveje, for i weekenden tager Vejdirektoratet hul på de næste to projekter, der kræver spærrede til- og frakørsler.
- Vi presser bilister maksimalt fra på mandag. Det er vi godt klar over, men det kan ikke undgås, og folk kommer til at skulle orientere sig om alternative ruter og forvente længere rejsetid i myldretiden, siger Robin Højen Madsen, der er projektchef ved Vejdirektoratet, til TV2 Østjylland.
Herunder giver vi dig et overblik over de projekter, Vejdirektoratet lige nu har gang i det østjyske.
Tre måneder med omkørsel
Spærringen ved Hørning starter lørdag 1. juni, og de bliver der i tre og en halv måned, hvor det er nødvendigt at lukke for til- og frakørslen for at kunne udbygge nødspor og kørebaner omkring ramperne.
Bilister skal i de tre måneder ud på en længere omvej, der leder dem cirka fem kilometer via Genvejen og Aarhus Syd-motorvejen til Hørning, Hasselager, Tranbjerg og så videre.
Alene ved Hørning - mere bestemt på den ét-sporede Torshøjvej - kører der mere end 10.000 biler i døgnet, og antallet er kun steget efter åbningen af forlængelsen med Giber Ringvej, der leder stadigt flere trafikanter dén vej mellem motorvejen og den sydlige del af Aarhus.
Stort projekt ved Søften
Der er også gang i et større anlægsarbejde ved Aarhus Nord, hvor et stykke af Århusvej i Søften skal flyttes og udvides til en firesporet vej.
Det arbejde omfatter desuden nye cykelstier, en buslomme og en ekstra samkørselsplads.
Vejdirektoratet har - ligesom adskillige østjyder i bil og på cykel - konstateret, at Århusvej er ét af de steder, hvor man risikerer at holde i kø eller trille i sneglefart i myldretiden, og det gælder i begge retninger.
Aarhusianere, der skal ud på motorvejen og videre, samt folk udefra, der skal ind til arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i Aarhus, bliver påvirket af arbejdet i perioden.
Arbejdet foregår fra vejen Alfa i Søften og ud forbi motorvejskrydset ind mod Aarhus til Høgemosevej i Lisbjerg. Søften-delen udføres i samarbejde med Favrskov Kommune.
Vejdirektoratet står for strækningen mellem motorvejskrydset og vejen Beta, som gik i gang i slutningen af april i år. Favrskov Kommune står for strækningen mellem Alfa og Beta, som starter op i løbet af 2025.
- Ved at omdanne Århusvej til en firesporet vej får vi lettet trafikken fra byer som Hinnerup og Søften og ud på motorvejen og øger samtidig trygheden for cyklisterne i området ved at bygge en ny stitunnel under Århusvej. Vi udfører arbejdet i samme ombæring som udvidelsen af motorvejen, så trafikanterne ikke skal generes af vejarbejde ad flere omgange, forklarede Robin Højen Madsen tidligere på året.
Vejdirektoratet forventer at være færdig med byggeriet omkring Århusvej og Motorvejskryds Aarhus Nord omkring udgangen af 2026.
Trafikale konsekvenser
I slutningen af april begynder arbejdet med at omlægge Århusvej i Søften til to smalle spor.
Shunten, der fører trafikanterne ud på motorvejen udenom rundkørslen, bevares, men vil dog blive forkortet. Hastigheden bliver sat ned til 50 kilometer i timen.
I slutningen af maj 2024 flyttes al cykeltrafikken op på nordsiden af Århusvej til en midlertidig dobbeltrettet cykelsti, indtil arbejdet med ombygningen er færdig.
I starten af juni 2024 nedlægges buslommen før rundkørslen. Passagerer, der skal ind til erhvervsområdet nord for Århusvej, skal i stedet stige af øst for krydset ved vejen Beta.
Arbejdet ventes at være helt færdigt sidst i 2026.
Kilde: Vejdirektoratet.
Tre ramper lukker mod Herning og Aalborg
Ved motorvejskrydset Aarhus Vest er der som nævnt også udsigt til omkørsel, og det er der i perioden fra 2. juni til 14. juli, hvor tre ramper bliver spærret.
- Det vil stadig være muligt at komme igennem krydset, men trafikanterne må ud på en mindre omkørsel. Vi opfordrer til, at man finder lidt ekstra tålmodighed frem og måske får genopfrisket, hvordan man kører i en tosporet rundkørsel, siger Robin Højen Madsen.
Vejdirektoratet har lavet den her video, der viser, hvordan man kører rigtigt i en tosporet rundkørsel.
De berørte ramper er den, som i nordgående retning går mod Herning, rampen, der i østgående retning leder mod Herningmotorvejen og Aalborg, og i sydgående retning leder til Herningmotorvejen mod Aarhus.
På sidstnævnte må bilister i perioden ud på en omkørselsrute via afkørsel 21, Harlev.
En million ton jord skal flyttes
Endelig er entreprenørmaskiner i fulde omdrejninger mellem afkørsel 53 Skanderborg Syd og 55 Horsens Nord.
Det drejer sig om en strækning på 13 kilometer, hvor der skal håndteres mere end en million ton jord for at skabe plads til det ekstra spor, ligesom til- og frakørsel 55 skal bygges totalt om.
En nuværende bro skal rives ned, en ny skal bygges op, og både ramper og krydsende veje skal rykkes, så der i perioder er hastighedsbegrænsning til 50 kilometer i timen om aftenen og om natten.
På Østbirkvej bliver der lavet en ny og større samkørselsplads, og så kommer der en såkaldt faunapassage, som skal sikre dyr mod at bevæge sig ud blandt bilerne på motorvejen.
- Der er virkelig travlt lige nu med arbejde flere steder samtidig. Der er i hvert fald nok at se til, men det er værd at vente på for alle dem, der bruger vejen i det daglige. Efter planen er vi færdige ved udgangen af 2026, men vi kommer også til at "genere" trafikanterne i løbet af 2027, når der skal lægges nyt slidlag på vejen, forklarer Robin Højen Madsen.
Når man venter nogle måneder med at lave nyt slidlag, skyldes det, at alt det nye lige skal have lov til at sætte sig, som det hedder.
- Alt skal ligesom synke på plads, og i den proces kan der opstå huller og revner, som vi så fjerner med et nyt lag asfalt. Til sidst kommer vi til at sætte støjskærme op, lave ny beplantning og faunapassager til dyrene, siger projektchef Robin Højen Madsen.
Vis hensyn
Vejdirektoratet opfordrer trafikanter til at vise hensyn, sænke farten og holde fokus, når de kører forbi et vejarbejde. Der er mere at holde øje med, når vejen ikke er, som den plejer – og det gælder også, selvom vejarbejderne er gået hjem.