Temu ændrer spillets regler - og det går kun én vej

Temu bruger flere finter til at åbne sluserne for billige Kina-pakker til Danmark.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Det vælter ind i landet med billige læbestifter, mobilopladere og babyrangler fra kinesiske handelsplatforme som Temu, Shein, AliExpress, Alibaba og Wish.

Især Temus popularitet stiger, og det får Kina-pakkerne til at tårne sig op i kiosker og på fragtterminaler.

Herhjemme sidder distributionsselskabet Dansk Avis Omdeling, DAO, på en stor del af markedet for fragt af Kina-pakker. De sender lige nu omkring 240.000 pakker fra Kina ud til danskerne om ugen.

Det er en stigning på 50 procent siden nytår, og DAO forventer, at mængden vil vokse yderligere frem mod jul.

- Det er ret vildt, hvordan Kina-pakkerne er ved at ændre markedet. Samlet set har vi i DAO 10-12 procent flere pakker lige nu, end vi havde sidste år på samme tid. Pakkerne fra danske webshops er gået lidt ned, siger administrerende direktør i DAO, Hans Peter Nordstrøm Nissen.

Når de store, kinesiske selskaber tager over, så gør det os utrygge omkring fremtiden
Hans Peter Nordstrøm Nissen, administrerende direktør, DAO

Selvom den danske shoppelyst på platforme som Temu giver DAO meget at lave, så er det ikke et drømmescenarie.

- Det er utrygt. Vi går fra en stor stamme af velfunderede, gode, danske internetkunder, som vi kan snakke med på dansk, og hvor pakkerne er enkle at håndtere. Når de store, kinesiske selskaber tager over, så gør det os utrygge omkring fremtiden, som er helt uden for vores kontrol, siger Hans Peter Nordstrøm Nissen.

Temu sender pakker med passagerfly

Forklaringen på kinesernes indtog er først og fremmest, at de formår at holde priserne nede. Og det gør de blandt andet, fordi platforme som Temu gør brug af særlige finter.

For at sikre hurtig levering, fragter Temu varerne med fly. Luftfragt er dyrere end søfragt, men fordi de fleste af Temus varer er små, kan de udnytte den sparsomme plads, der er på passagerfly. Og det er billigere at fragte varer på passagerfly end på fragtfly.

SAS har i flere år fragtet kinesisk nethandel ombord på selskabets passagerfly fra Kina.

- Det er klart, at man ser meget nethandel med passagerfly. Generelt er fragtkapaciteten i passagerfly godt egnet til mindre pakker, da der er mindre plads, siger Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef i SAS.

Når Temu vil til at lease sine egne hele fly, ændrer de spillets regler ved at skære mellemled væk og presse fragtmarkedet yderligere
Nicolaj Aarøe, transportkonsulent

Men fredag 8. november flyver SAS for sidste gang fra Shanghai for nu. De nedlægger sammen med en række andre europæiske flyselskaber ruten til og fra Kina, da det er for dyrt, når de ikke må flyve over russisk luftrum.

Nye spilleregler med leasede fly

I stedet kan pakker fra Temu nemt sendes med passager- og fragtfly fra Air China og de andre statsejede flyselskaber, som ikke har forbud mod at operere i russisk luftrum.

- Når Temu kan sende gods, der har lav værdi, afsted med luftfragt så billigt, er det, fordi flere af de største kinesiske luftfartsselskaber er ejet af den kinesiske stat. Derfor kan de få rigtig gode vilkår og priser, siger Nicolaj Aarøe, der er transportkonsulent og rådgiver virksomheder om fragt i konsulenthuset Slinkert & Aarøe.

Temu har også oplyst, at det vil lease fly selv, og det kan være med til at opretholde billige priser til forbrugerne fremadrettet.

- Når Temu vil til at lease egne hele fly, ændrer de spillets regler ved at skære mellemled væk og presse fragtmarkedet yderligere. De presser kapaciteten i luftfragtmarkedet til det yderste – en tendens, der ikke ser ud til at stoppe foreløbig, siger Nicolaj Aarøe.

Temu kan slippe for told i flere år endnu

Temu har desuden råd til at fragte deres varer med fly og samtidig holde priserne nede, da varer under 1.150 kroner købt uden for Europas grænser er fritaget for told.

Det er en ældre regel, som EU har besluttet at ændre, men ændringen har lange udsigter, da den er en del af en større reform af EU's toldregler.

- Virksomheder uden for EU udnytter den her toldgrænse til at sætte kunstigt lave priser, så der er bred opbakning i EU til at ændre den. Men nu ligger sagen i ministerrådet, som skal tage stilling på et møde 10. december, siger TV 2s EU-korrespondent Lise Toft Hessellund.

Derfra går der normalt et til to år, før grænsen ophæves, da reformen efter vedtagelsen skal implementeres i alle EU's medlemslande.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her