Undersøgelse: Trængte børnefamilier må undvære tøj og medicin

95 procent af trængte børnefamilier oplever trods faldende inflation ikke, at deres økonomi er blevet bedre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Arkivbillede. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Af Ritzau

På trods af faldende energipriser og lavere inflation er en stor del af økonomisk trængte børnefamilier i dag fortsat pressede på økonomien.

Det fremgår af en undersøgelse, som Rambøll har foretaget for Egmonts Fondssekretariat i samarbejde med Dansk Folkehjælp.

Her sammenlignes de såkaldte basale afsavn i økonomisk pressede børnefamilier med en lignende undersøgelse fra 2022.

95 procent af familierne angiver i undersøgelsen, at deres økonomiske situation er uændret eller forværret indenfor det seneste år.

Blandt andet kniber det i flere af familierne med at have råd til fornødenheder som børnetøj, medicin og frihedsaktiviteter.

Mangler tøj og sko

Undersøgelsen fra Rambøll bygger på spørgeskemaer udfyldt af 3601 familier, hvor en eller begge forældre ikke er i arbejde og/eller lever på offentlig overførselsindkomst.

Alle familierne har søgt om støtte fra Dansk Folkehjælp inden for de sidste tre år. Familierne er ikke repræsentativt udvalgte.

60 procent af familierne angiver, at deres børn inden for de seneste tre måneder har manglet nødvendigt tøj eller fodtøj grundet husstandens økonomi.

I lidt over 2000 af børnefamilierne har et eller flere børn behov for lægeordineret medicin. 21 procent af disse børnefamilier svarer, at de har måtte fravælge medicinen, fordi der ikke var råd til den.

I fire ud af fem familier har børnene de seneste tre måneder måtte undlade at deltage i biografture, besøg på museer eller lignede, samt at være på ferie eller væk hjemmefra.

Heidi Sørensen, der er direktør for Egmonts Fondssekretariat, fortæller til Politiken, at børnene reagerer på økonomien ved at undlade at bede om de ting, som de ved, at der ikke er penge til.

- De skjuler familiens fattigdom ved for eksempel at trække sig fra aktiviteter, de ikke har råd til. De finder på undskyldninger for ikke at deltage eller forsøger at foreslå alternative aktiviteter, der er billigere eller gratis. De undlader at fortælle deres forældre om egne behov, siger hun til avisen.

En opgørelse fra Danmarks Statistik viste i 2022, at 47.200 børn i Danmark vokser op i relativ fattigdom.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google