Vores første (og bestemt ikke sidste) erfaringer med Facebook-grupper

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den 3. april 2018 oprettede vi vores første Facebook-gruppe. 23 dage efter var der 1000 medlemmer. Nu har over 2000 mødre joinet fællesskabet.
Og vigtigst af alt: De er aktive.

På TV2 ØSTJYLLAND har vi som nogle af vores ambitioner at skabe (og kvalificere) samtaler og at servicere og tale ind i fællesskaber. Det store omnibus-spektrum består af massevis af nicher — tematiske, geografiske, aldersmæssige — og nogle af de nicher vil vi gerne sigte relativt smalt efter.

Dette indlæg handler om, hvordan vi med en Facebook-gruppe kan tage del i samtaler om noget, der fylder virkelig meget hos én bestemt målgruppe: Det at blive og at være mor.

At lege med Facebook
Der bliver skrevet og sagt meget (negativt) om Facebook i disse dage. Noget er berettiget. Noget bunder i noget helt andet end jura og etik. Faktum er, at det sociale medie har formået at samle 67% af Danmarks befolkning på én og samme platform — på kryds og tværs af skel og segmenter. Noget, som ingen af de traditionelle medier længere formår.

Vi har i forsøget på at ‘lege med’ og ikke ‘lege imod’ oprettet vores første Facebook-gruppe — herunder følger vores første erfaringer som community managers i en gruppe og indholdsleverandør til en sulten målgruppe:

Gruppenavn: Morklubben
Målgruppe: Nye og kommende mødre

Hvad Facebook siger er altid…
Den 11. januar 2018 annoncerede Mark Zuckerberg de meget omtalte algoritmeændringer, der ikke mindst ville ramme medieindhold hårdt. Han sagde blandt andet, at algoritmen fremover vil opprioritere opslag fra venner, familie og grupper.

Hvis vi som medie skal tappe ind i en af de tre prioriteringer, er der faktisk kun én, der rigtigt giver mening, medmindre vi vil oprette falske profiler og blive venner med målgruppen.

Hvis man ser bort fra Facebooks udtalelser — det kan også være sundt — giver grupper stadig ufattelig god mening:

  1. Mange er med i minimum én gruppe

  2. Når brugerne melder sig ind i en gruppe, er det oftest for at blive en del af et fællesskab og deltage aktivt — fordi indholdet interesserer dem

  3. Vi får som medie adgang til historier og cases og har god føling med, hvilke emner der interesserer målgruppen

… Men unge mødre?
Der findes i forvejen en lang række af grupper, der henvender sig til mødre, så hvorfor dælen skal et lokalt public service-mediehus også have sådan en gruppe?

Det er altid interessant for os at komme i kontakt med nye målgrupper. Vi har observeret, at mødrene og især barselsmødrene er meget aktive på Facebook og i særdeleshed i grupper. Det er ikke en målgruppe, vi har kontakt med i andre sammenhænge eller på andre platforme.

Det skal være trygt at dele
Morklubben adskiller sig fra andre lignende grupper ved at være styret professionelt. Det betyder rent praktisk, at vi får løn for og arbejdstid til at sidde klar til at deltage i samtalen, moderere, slette upassende opslag og kommentarer — alt i alt gøre gruppen til et trygt forum at dele sine usikkerheder, bekymringer og overvejelser i, uden at skulle være bekymret for ‘morpolitiet’.

Morklubbens grupperegler.

For at man som medlem af Morklubben har lyst til at dele til tider ret personlige opslag og billeder, er det vigtigt, at det er trygt inde i gruppen. Hvis først man føler sig shamet eller nedgjort, eller hvis tråden bliver unuanceret eller afsporet, vil man aldrig dele et personligt opslag igen. Og så er der ingen samtale.

Nogle gange bliver emner taget op i gruppen, som gør, at vi for alvor skal trække i arbejdstøjet. Eksempelvis er vaccine-debatten en tikkende bombe, og da emnet blev taget op i Morklubben, måtte vi ad flere omgange deltage aktivt i tråden og venligt henvise til reglerne

Det virkede, og i sidste ende er vi faktisk stolte over så informativ tråden blev sammenlignet med tidligere debatter om fravalg af vaccineprogrammet.

Og arbejdet som community manager betaler sig også i medlemstilfredshed. Vi har talt med flere medlemmer af gruppen, der roser tonen i Morklubben. Det er udelukkende mor, community manager og journalist Nina Hougaard, der indgår i gruppen fra TV2 ØSTJYLLAND.

Man er langt mindre tilbøjelig til at dele opslag og kommentere, hvis tonen er hård, viser en rapport af Institut for Menneskerettigheder.

“Konsekvensen af den hårde tone er, at mange brugere afstår fra at bruge deres ytringsfrihed og deltage i debatten.”

Åben eller lukket
Da vi oprettede Morklubben, var der en del dage uden opslag fra medlemmer. Først var gruppen offentlig. Det vil sige, ALLE kunne melde sig ind uden bekræftelse eller lignende, og alle (også ikke-medlemmer) kunne se alle opslag #nofilter. Det var en fin start for os, for så fik vi hurtigt mange medlemmer.

Efter et par dage spurgte vi hinanden: “Er det målet at få mange medlemmer? Eller er det målet at få de rigtige medlemmer? (læs: aktive/engagerede)”

Derfor gjorde vi gruppen ‘lukket’, hvilket betyder, at vi som administratorer skal godkende alle medlemmer.

Der var faktisk et medlem, der havde oplevet, at hendes svigermor havde kommenteret hendes personlige opslag uden for gruppen, fordi gruppen var åben. Det var hun ikke specielt tryg ved. Vi skrev til hende, at gruppen fremover vil være helt lukket.

Vi benytter også muligheden for at medlemsansøgere skal besvare et spørgsmål før godkendelse. Vi har valgt at spørge ganske enkelt: “Hvorfor vil du være medlem af Morklubben?”

Et reelt og simpelt spørgsmål, alle kan svare på. Og som måske gør folk skarpe på, hvad de rent faktisk vil derinde.

Nina Hougaard med datteren Augusta. Nina bruger sine egne og personlige historier og erfaringer i sin rolle som community manager efter devisen ‘del ud og få tilbage’.

Jeg er mor ligesom jer
Vi har en klar fornemmelse af, at det faktum, at Nina i stor stil selv deler ud af personlige oplevelser og tanker om moderskabet og hendes egen hverdag i en børnefamilie, har stor betydning for Morklubben. Det giver os en helt naturlig forståelse for medlemmernes situation, og hvad de interesserer sig for, men det giver selvfølgelig også medlemmerne en oplevelse af, at vi er i samme båd og derfor har lyst til at dele deres tanker i en gruppe, vi administrerer.

Vi brugte personlige historier a la blog-indlæg for at komme ind på mere eller mindre følsomme emner, som medlemmerne så kommenterede på ud fra egne oplevelser.

Vi har i dag skruet op for brug af personlige billeder, som gør opslagene nemmere at afkode:

Et af Nina Hougaards personlige opslag med opfordring til at dele fødselshistorier. Der kom over 100 historier. De var adskillige linjer lange og meget detaljerede. Vi vil ikke dele mødrenes historier her, da gruppen er lukket.

1:1 public service
Vi bidrager med indhold til gruppen i form af video, artikler og Facebook Lives.

Et eksempel på en artikel, der blev taget rigtig godt imod, handlede om udslæt hos børn, som blev taget op af flere omgange af gruppens medlemmer:

Morklub-medlem Caroline Fig Nielsen har et spørgsmål til gruppen. Samme dag var der 2 andre opslag om eksem/udslæt (vi har fået lov til at dele opslaget).

Efter at have konstateret medlemmernes bekymring og interesse for området, kontaktede Nina en børnelæge for at høre, hvorfor børn egentlig slår ud hele tiden, og hvor bekymrede vi skal være. Artiklen fik fin respons både i reaktioner og fra de medlemmer, som havde taget emnerne op. Det er et fint eksempel på den form for 1:1 public service, man kan yde på denne platform.

Nina svarer Caroline i tråden under opslaget

Det giver mening for os at arbejde ud fra, hvad medlemmerne selv tager op frem for at trække emner ned over hovedet på dem. Det er også den måde, vi forventer at arbejde fremadrettet.

Det er faktisk en helt anden fremgangsmåde, end den vi havde troet, vi skulle anvende i arbejdet med gruppen. Da vi startede gruppen, forestillede vi os nemlig, at det vi skulle sætte dagsordenen i gruppen med et nyt emne hver uge. Men de erfaringer, vi har gjort os her tre måneder inde i forløbet, gør, at vi har vendt fremgangsmåden på hovedet og vælger at arbejde ud fra medlemmernes dagsorden i stedet.

Det blev taget godt imod i gruppen, da vi for nyligt lavede denne hyldest til Morkroppen:

Opgøret med omnibus
Let’s face it... Der er nok ingen, der har interessen ‘alt der sker i Østjylland’. Bevares. Der sker mange spændende og relevante ting i Østjylland, men at interessere sig for ALT — det er nok kun medarbejdere på TV2 ØSTJYLLAND, der gør det. Derfor fokuserer vi her og med fodboldformatet Skipperligaen på niche-indhold. Sigt smalt — ram bredt.

Med grupper kan alle publicere på lige fod med hinanden. Det er faktisk det smukke ved grupper — samtaler, fællesskab og ligeværdighed — ikke: “her kommer vi og fortæller dig, hvad der er det vigtigste for dig, fordi det ved vi”. Og brugerne kvitterer for det. På de gode dage er over 80% af medlemmerne i Morklubben aktive — og selvom vi generelt har et pænt engagement på TV2 ØSTJYLLANDs Facebookside, er det tydeligt, at gruppefællesskabet omkring nicheindhold giver meget engagerede brugere.

I Morklubben er det ikke forskellige dogmer eller emner, der hyldes — det er forskelligheden i moderskabet, vi synes, er interessant.

Og så vil vi også møde mødrene i virkeligheden:

Første ‘trilletræning’-event, hvor instruktør Henriette Olsson tog de fremmødte mødre med igennem en tilpasset, udendørs træning i Rådhusparken i Aarhus. Børnene legede på græsset, og hvis de blev sultne eller skulle skiftes, kunne mødrene bare gå fra. Der planlægges yderligere tre lignende træninger hen over sommeren.

“Må jeg komme med i gruppen for at lure?”
Nej. Vi måler os selv på antal af medlemmer, der er engagerede/aktive i gruppen, så hvis Morklubben er fyldt med journalistiske kollegaer, der i bedste mening vil kigge med, vil det tal ikke kunne bruges.

Derudover er du måske mand. Så du må vente på, at Farklubben starter :-)

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google