Trafikkaos presser pendlere: Thomas er træt af køer på E45
Flere virksomheder i Østjylland oplever, at deres medarbejdere er pressede og i nogle tilfælde føler sig tvunget til at opsige sit job pga. trafikkøer
Trafikkøerne på E45 hindrer ansatte i at nå frem i tide til morgenmøder eller til afhentning af deres børn om eftermiddagen.
Hos mejerigiganten Arla i Viby oplever man eksempelvis, at trængselsproblemer belaster medarbejderne så meget, at flere simpelthen giver op.
- E45 er en centralnerve for en virksomhed som Arla. Vi har medarbejdere, som ikke når deres møder, men det kan også være medarbejdere, som ikke kan komme hjem til deres familier, og vi har oplevet medarbejdere her for nylig som har opsagt deres stilling, fordi de ikke kan få tingene til at hænge sammen, siger kommunikationschef i Arla Kasper Ibsen Beck til TV 2 | ØSTJYLLAND.
En anden virksomhed der også oplever konsekvenserne af trafikkøerne på rekrutteringsfronten er vandhaneproducenten Vola i Horsens. Her pendler halvdelen af virksomhedens 210 medarbejdere til arbejde.
Efter tre år som pendler til Vola i Horsens er 25-årige Thomas Winther Jørgensen en af de medarbejdere, der overvejer fremtiden med daglig forsinkelse:
- Min kæreste arbejder i Randers, og jeg arbejder i Horsens, og vi bor lige midt imellem. Vi bor i Aarhus og har cirka lige langt, og det er jo E45 hele vejen. Halvanden time hver dag i bil. Det er langt at køre hver dag – og når vi skal til at have børn, så er jeg ikke sikker på, hvordan vi skal kunne nå at hente, fortæller han.
Sammenslutningen Business Region Aarhus, der omfatter 12 østjyske kommuner, har for nylig lavet en beregning, der viser, hvor mange mennesker, der kan nå ind til arbejdspladsen i Aarhus på én time.
Undersøgelse af længere rejsetid
Udenfor myldretiden – for eksempel klokken halv otte om aftenen - vil 430.000 beskæftigede kunne nå Aarhus Centrum inden for en time i bil.
Men når trængslen er på sit højeste kl. 7.30 kan kun cirka 375.000 pendlere – altså 55.000 færre beskæftigede – nå ind til centrum af Aarhus inden for en time.
Samme billede tegner sig for Randers, Silkeborg og Horsens.
- Det betyder jo at folk skal bruge meget mere tid på at nå frem og tilbage til arbejde. Og alle de andre ting, som folk gør. Kører børn i skole og handler ind.
- Så livet i den østjyske byregion er virkelig hæmmet af, at der er trængsel på mange af de store veje, siger formanden for Business Aarhus' Mobilitetskommission, Niels Højberg.
Flere spor på motorvejen
Løsningen til bedre fremkommelighed kræver en udbygning af den eksisterende motorvejsstrækning.
Indtil videre har regeringen lovet 524 millioner kroner til udvidelse af et lille stykke af E45. Nemlig den 15 kilometer lange strækning fra Skanderborg Syd til Aarhus Syd, hvor den firesporede bliver til en sekssporet motorvej.
Men ifølge sammenslutningen Business Region Aarhus er en strækning på bare 15 kilometer ikke nok.
- Jeg tror alle har en forståelse for – og det gælder nok også alle politikerne på Christiansborg – at hvis man bare bygger ét lille stykke, så flytter man bare problemerne andre steder hen. Så diskussionen er i hvilken rækkefølge og hvilken takt vi får udbygget E45 til en seks-sporet motorvej hele vejen fra Randers til Vejle, siger mobilitetskommissions-formand Niels Højbjerg.
Der burde være råd til en udvidelse fra Randers til Vejle. For ifølge Finansministeriet ligger der godt fire milliarder kroner– altså mere end fire tusinde millioner kroner – i Infrastrukturfonden og venter på at blive brugt. Ifølge Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen kan det kun gå for langsomt.
- Den her regering snakker kun anlægsloft og løber mere baglæns ens end forlæns.
- Vi skal bare have frigivet pengene. Der er penge både til E45, til E20 og andre gode projekter. VI skal bare have dem frigivet, slår Kim Christiansen fast.
Du kan få et indblik i hele problematikken og møde nogle af de berørte virksomheder og ansatte i tv-indslaget øverst i artiklen.