Ældre udsat for svindel: Pengene forsvinder fra deres konti
Sparekassen Kronjylland advarer især ældre mod svindlere, der vil tømme deres bankkonti.
Det vrimler med mails, sms'er og opkald, hvor folk overbevisende udgiver sig for at være fra din bank, NETs eller andre steder. Det er især ældre, der er i højrisiko for at få modtage opkald som disse af svindlere.
Hos Sparekassen Kronjylland oplever de, at problemet er så stort, at de nu går ud og advarer ældre mennesker mod svindel.
- Vi ser ældre mennesker, der bliver ringet op af svindlere. De ældre er meget autoritetstro, siger fagchef i Sparekassen Kronjylland Jan Mågård og fortsætter:
- Mange af dem er lidt IT fremmedgjorte. De er ikke født og opvokset med IT, så de kan godt blive lidt usikre på, hvordan det fungerer.
De oplever jævnligt at få henvendelser fra kunder, som er blevet ringet op af folk, der udgiver sig for at være fra banken eller NETs.
- I forbindelse med, at de har samtalen med svindleren, kommer de til at udlevere adgangskoder til deres NemID, sende billede af deres NemID eller til andre kontoer, og så forsvinder pengene fra deres konti.
Henvendelser fra ofre
Hos Østjyllands Politi får de også mange henvendelser fra personer, der har været udsat for svindelnumre. I løbet af årets første halvdel har de modtaget 50 henvendelser fra ofre.
- Torsdag d. 18. juli blev en 78-årig kvinde fra Ebeltoft ringet op af NETs, og d. 22. juli blev en 77-årig kvinde fra Aarhus ringet op af en fra Nordea Bank, oplyser Østjyllands Politi.
De to kvinder fik efterfølgende begge hævet penge fra deres konti.
Østjyllands Politi har et simpelt råd til borgerne.
- Lad være med at udlevere nogle former for personlige oplysninger til folk, man ikke kender. Hverken på sms, e-mail eller telefon, siger Michael Kjeldgaard, der er politiinspektør hos Østjyllands Politi.
Og det er netop det Sparekassen Kronjylland også gerne vil nå ud med. De har brugt et opdigtet eksempel til på deres hjemmeside til at vise, hvordan det kan foregå.
- Det er et meget typisk eksempel. En mormor eller farmor, der er godtroende, som har udleveret sine oplysninger. Vi har desværre fået flere henvendelser af folk, der er blevet snydt på denne her måde, siger Jan Mågård.
Brug din sunde fornuft
Jette Frandsen fra Randers har oplevet, at et firma hun gjorde meget brug af, begyndte at sende hende sms'er, hvor de skulle bruge penge fra hende.
- De fortæller, at min pakke ikke er forsikret, og jeg er nødt til at indsende det dobbelte beløb. Jeg tænker, at det ikke kan passe, fortæller hun.
Hun nåede at stoppe op, og hun har et råd til andre, der står overfor et svindelnummer.
- Jeg synes, at man skal bruge sin sunde fornuft. Vi er mange mennesker, der per definition er godtroende. Men det skal vi passe på med, for der er nogen, der lever af det, siger Jette Frandsen.
Gode råd
- NemID er personligt. Du må aldrig udlevere NemID til andre
- Du må aldrig udlevere adgangskode til Netbank eller Mobilbank til andre
- Din bank ringer aldrig for at få koder af dig til at hjælpe dig med et problem i Netbank
- Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine koder eller NemID, skal du straks kontakte din bank og få dem spærret
- Vær altid opmærksom på falske mails og hjemmesider (tjek fx adressen)
Kilde: Sparekassen Kronjylland
Og et lignende råd har Finn Møller fra Langå.
- Læg røret på igen. Det afbryder det hele, siger han.
Det er Jan Mågård enig i.
- Vi opfordrer til, at man får advaret de ældre om det. De skal smide røret på. Hvis ulykken er sket, skal man få den standset. Spærre sit NemID og sit betalingskort, siger han.