Gymnasier bruger ny undervisningsform: Bliver forbundet med snyd

Seks østjyske gymnasier er gået sammen om at teste brugen af ChatGPT i undervisningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Til november skal lærerne mødes til et oplæg om, hvordan man får ChatGPT til at give relevante svar. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

På Randers Statsskole bruger man chatrobotten ChatGPT som et redskab i undervisningen. 

Statsskolen er et ud af seks østjyske gymnasier, som er gået sammen om et projekt, der skal lære eleverne at bruge det meget omtalte ChatGPT mere effektivt.

- Vi tror på, at vi kan uddanne eleverne til at blive mere reflekterende og digitalt dannede unge mennesker, som godt kan se forskel på, om man bruger ChatGPT til at øge udbyttet af undervisningen fremfor at snyde, siger Christina Oehlenschläger Stoltze, som er uddannelseschef på Randers Statsskole.

Projektet består af lærere, som frivilligt har meldt ind, at de gerne vil omfavne brugen af ChatGPT i deres undervisning.

Sprogmodeller?

ChatGPT er en sprogmodel. Det vil sige et computerprogram, som er trænet til at forstå og skrive tekst, så det ligner noget, et menneske kunne have skrevet.

Programmet bruger store mængder tekstdata og matematiske mønstre til at besvare spørgsmål, skrive tekster og lave en lang række opgaver.

Det er dog vigtigt ikke at stole blindt på dens svar, for den kan lave fejl.

En sparringspartner

På Randers Statsskole bruges den kunstige intelligens blandt andet når der undervises i dansk og biologi.

ChatGPT skal primært bruges som en sparringspartner i de forskellige fag, men også som en hjælpende hånd.

- Nogle kan få hjælp af venner og familie med faglige spørgsmål, men det er ikke alle, som kan det. Derfor kan det også være, at den kan være til hjælp her, hvis den anvendes rigtigt, siger Christina Oehlenschläger Stoltze.

Uddannelseslederen mener også, at brugen af sprogmodellen kan være med til at understøtte elevernes kritiske tænkning.

- Vi vil også gerne lære dem at være kritiske over for den viden, den kommer med, og forstå baggrunden for, at den svarer, som den gør. ChatGPT er for eksempel præget af store bias, ligesom man ikke kan gå ud fra, at den kender konkrete tekster eller laver korrekte kildehenvisninger, forklarer Christina Oehlenschläger Stoltze.

Ifølge uddannelseschefen vil projektet ikke fylde særligt meget for 3.g eleverne, da de formentlig ikke må bruge det til eksamen. Men der vil være mere plads til at lege med det på de andre årgange. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Forbundet med snyd

Ifølge uddannelseslederen er nogle elever vant til at forbinde brugen af ChatGPT med snyd.

- Det har været tydeligt, at der er nogen, der næsten ikke har turdet at gå over til brugen af ChatGPT, fordi den for det meste bliver forbundet med snyd. Det har derfor været meget overraskende for nogen, at vi har valgt at bruge den som et redskab, siger Christina Oehlenschläger Stoltze.

Ifølge hende handler det om at adskille det, som eleverne bruger den til. De kan for eksempel bruge den til spørgsmål, men ikke til at skrive tekster for dem.

- Vi håber, at vi kan hjælpe vores elever til at se, hvordan de kan få hjælp fra ChatGPT, så den understøtter deres læring, og de får endnu bedre muligheder for at løse deres opgaver godt, siger Christina Oehlenschläger Stoltze.

Vidensdeling og sparring

Det er Horsens Gymnasium og HF, Aarhus Akademi, Randers Statsskole, Skanderborg Gymnasium, Favrskov Gymnasium og Aarhus Handelsgymnasium, som er en del af projektet om at bruge ChatGPT i undervisningen.

Ifølge Christina Oehlenschläger Stoltze bestemmer lærerne selv, hvordan de vil bruge det i deres undervisning.

- De udtænker små eksperimenter og sparrer med deres kolleger. Og så er der vidensdeling og sparring med de andre skoler, som også er en del af projektet, siger uddannelseschefen på Randers Statsskole.

Nye eksamensformer

Projektet er nyt og varer i to år. Det første år har fokus på brugen af ChatGPT i undervisningen. I det andet år afprøves nye eksamensformer med brug af sprogmodellen. 

- Vores eksamensformer, som de ser ud nu, passer ikke til brugen af ChatGPT. Hvis vi skal lære eleverne at bruge det til for eksempel at finde på vinkler og indgange til et emne, passer det dårligt, at de ikke må gå på nettet til eksamen, siger hun.

Det er håbet, at hvis det fungerer godt, vil de fortsætte med brugen af det.

- Vi håber også, at vi kan medvirke til at skabe en didaktik, der tager højde for, at chatrobotter er en del af verden. Ligesom det også bliver en del af den virkelighed, som eleverne vil møde ude på arbejdsmarkedet, siger Christina Oehlenschläger Stoltze.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google