Efter fem kilometer bag en lastbil fik Jens nok
I sit arbejde bruger Jens Pedersen masser af tid på vejene, og nu vil han have sat en stopper for de såkaldte elefantoverhalinger.
- Jeg vil gerne have, at man laver et døgnforbud mod overhalinger.
Så klar er udmeldingen fra Jens Pedersen fra Skanderborg. Han er direktør i et malerfirma med 12 ansatte.
- Vi kommer over hele landet, så det giver rigtig mange kilometer på motorvejen, siger Jens Pedersen til TV2 Østjylland.
Derfor har han lavet et borgerforslag. Han vil have overhalingsforbuddet for lastbiler udvidet.
- Jeg føler, der opstår mange farlige situationer i forbindelse med overhalinger på tosporede motorveje, når lastbiler gør det, siger han.
I dag er der på udvalgte strækninger på tosporede motorveje et forbud for lastbiler mod at overhale i myldretidstrafikken fra klokken 6-9 og igen fra 15-18.
Jens Pedersen så gerne, at det blev udvidet til at gælde døgnets 24 timer, da han ikke mener at lastbiler har behov for at overhale hinanden.
- Det er en fareforebyggelse, jeg gerne vil opnå og så en miljøbesparelse ved, at de bruger ekstra meget brændstof på den måde. Det skaber jo kø, og de bilister, der efterfølgende skal videre, de accelerer op, og det giver også et øget brændstofforbrug. Så der er flere aspekter i det, siger Jens Pedersen.
Han har tænkt over det længe, men en episode ved Horsens fik ham for alvor til tasterne for at skrive borgerforslaget.
- Det var en elefantoverhaling, som strakte sig over fem kilometer. Og som kun lykkedes, fordi den lastbil, der blev forsøgt overhalet, til sidst bremsede op, så den anden kunne komme udenom. Ellers havde de kørt parallelt over den strækning, siger Jens Pedersen.
- Mig selv, mig selv og så mig selv
Hos brancheorganisationen for den danske vejgodstransport ITD (International Transport Danmark) giver formanden ikke meget for forslaget.
- Det siger lidt om den trafikkultur, der er ved at udvikle sig i Danmark, som siger mig selv, mig selv og så mig selv, siger John Skovrup til TV2 Østjylland.
Ifølge ham fungerer det nuværende forbud tilstrækkeligt.
- Det fungerer rigtig godt. Det er også det, man praktiserer i resten af Europa, hvor trafikken er markant større, end den er i Danmark. Så jeg synes, det er lidt voldsomt, hvis man vil til at lave totalforbud, siger John Skovrup.
Bliver forbuddet overholdt?
- Min oplevelse er, at det bliver overholdt i stort omfang. Der vil altid være brodne kar, siger han.
Hvis en lastbilchauffør overhaler en anden lastbil, hvor der er overhalingsforbud, straffes det med en bøde på 2500 kroner og et klip i kørekortet.
550 kilometer vej med forbud på 18 år
Hos Vejdirektoratet er det indtrykket, at både lastbilchauffører og vognmænd accepterer overhalingsforbuddet i myldretrafikken – men flere bilister kontakter dem, for at få det udbredt.
- Forbuddet er de fleste positivt indstillet for - også de fleste lastbilchauffører. Men der er en del borgere, der henvender sig omkring ønsket om at udbrede det i tid eller på hele statsvejnettet. Så der er noget fokus på det, siger afdelingsleder hos Vejdirektoratet i Aalborg, Niels Agerholm.
Helt tilbage til 2001 begyndte man med et forsøg på overhalingsforbud på samlet 100 kilometer.
Det blev i 2005 udvidet til 215 kilometer, og i 2019 kom yderligere 270 kilometer til.
I dag er der samlet 550 kilometer motorvej i Danmark, hvor lastbiler ikke må overhale andre lastbiler – medmindre det er særtransporter, som kører langsommere end de 80 km/t.
- Man fandt ud af, det virker rigtig godt. Derfor har vi det på en stor del af vores motorvejsnet på de tosporede. Der, hvor der er tre spor, giver det ingen mening, for der kan man stadig overhale, siger Niels Agerholm.
Færre lastbiler – men bilister kommer ikke hurtigere frem
Resultaterne af de forskellige forsøg har vist, at overhalingsforbuddet generelt overholdes, idet andelen af lastvogne i overhalingsporet er reduceret fra 2,3 procent til cirka 0,5 procent, fortæller vejdirektoratet.
- Det er en reduktion på måske 80-75 procent. Det er en ganske stor effekt på antallet af lastbiler i overhalingsbanen, siger Niels Agerholm.
Men der var ikke noget, som tydede på, at overhalingsforbuddet har fået større betydning for bilisterne.
- Vi kan faktisk ikke påvise, at bilisterne kommer hurtigere frem. Når et lastbiloverhalingsforbud slutter, så er der opsparet et overhalingsbehov. Det vil sige, at mange af lastbilerne lægger sig ud og overhaler, og det bilisterne har vundet tidligere, det taber de igen, siger Niels Agerholm og fortsætter.
- Generelt påvirker det ikke trafikafviklingen ret meget. Det er mere en oplevelse end en faktisk påvirkning af trafikken.
Lige nu er der ikke nogen konkrete planer for at udvide overhalingsforbuddet for lastbiler, fortæller han. Tværtimod vil man fjerne dem i takt med, at der sker motorvejsudvidelser fra fire til seks spor.
- Den østjyske motorvej udvides fra to til tre spor i hver retning fra Vejle til Aarhus i løbet af de næste par år. En stor del af den strækning er med lastbiloverhalingsforbud. Det vil bortfalde, når vi når op på tre spor, da det så ikke vil være et problem for bilisterne, siger Niels Agerholm.