Usædvanlig beliggenhed: Ny friskole snart klar til åbning
Der mangler kun få elever og en godkendelse for at Bjergets Naturfriskole kan åbne på Himmelbjerget.
Det er blevet sværere at åbne en ny friskole helt fra bunden i stedet for på bagkant af en skolelukning. Men på Himmelbjerget er initiativtagere til en helt ny friskole snart klar.
Bjergets Naturfriskole har indtil videre 12 elever forhåndstilmeldt - det kræver 14 for at de kan åbne og få tilskud.
- Der er lige et par ting, som skal falde på plads, men vi er meget fortrøstningsfulde på, det kommer til at ske, siger Birgitte Elisabeth Schøler, der er initiativtager til skolen.
Skolen mangler også de sidste godkendelser fra Undervisningsministeriet, men filosofien og alternativet til den traditionelle folkeskole har folkene bag helt styr på.
- Folkeskolen har ikke så frie rammer til at tilpasse deres tilbud til børnene, der er det mere børnene, som skal tilpasses til folkeskolen. Det her er ønsket om at lave en bedre skole, som passer mere til det individuelle barn, siger Birgitte Elisabeth Schøler.
Sværere at starte nye friskoler fra bunden
Det kræver mere at lave en friskole helt fra bunden, end hvis en folkeskole lukker - og man kan overtage bygninger og elevgrundlag.
I årene efter kommunalreformen i 2007 åbnede flere friskoler på baggrund af skolelukninger.
I dag er det ofte på baggrund af en idé om at lave et alternativ til den eksisterende folkeskole.
- Det er sværere. Når en folkeskole lukker, så har der været en drivkraft i, vi ville rigtig gerne fortsat have en skole her i vores samfund. Hvorimod de her initiativer som kommer ud fra en idé, de skal først formuleres og finde sin plads og ud at fortælle om sig selv, som det alternativ man er, siger formand for Dansk Friskoleforening, Peter Bendix Pedersen.
I dette skoleår er tre friskoler lukket, fortæller Peter Bendix Pedersen.
- Når en friskole lukker, så er det primært, fordi elevgrundlaget forsvinder. Dermed forsvinder det økonomiske grundlag også for at drive en friskole, siger han.
Nyoprettede og lukkede friskoler de sidste tre år:
Skoler oprettet:
2022:
Den Innovative Naturfriskole, Aarhus
2021:
Leonardo-skolen, Køge
Friskolen Højmark Børneverden, Ringkøbing-Skjern
Munkebjerg Friskole, Vejle
2020:
Min Friskole S/I, Norddjurs
Vor Frue Friskole, Roskilde
Friskolen i Karup/Kølvrå, Viborg
Skolen Bifrost S/I, Roskilde
Viking International School, Ballerup
Cirkelskolen, Ballerup
Skoler nedlagt:
2022:
Cirkelskolen, Ballerup
Slagelse Privatskole, Slagelse
Midtals Friskole, Sønderborg
2021:
Djursland Lilleskole, Norddjurs
Reventlow Lille Skole, Lolland
Bakkelandets Friskole, Horsens
2020:
Privatskolen i Jerup, Frederikshavn
Hoven Friskole, Ringkøbing-Skjern
Fund Friskole, Odense
Magleby Fri- og Efterskole, Langeland
Friskolen i Jordløse, Assens
Karrebæksminde Privatskole, Næstved
Havregården Lille-Kost og Dagskole, Gribskov
Den Dansk-Franske Skole af 2014, København
Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Undervisningsministeriet
- Vi bryder klassetænkning helt op
Bjergets Naturfriskole vil gøre skolegangen anderledes, end det man kender i den gængse folkeskole.
- Vi bryder det her klassetænkning helt op. Og så sammensætter vi hold, der passer til børnenes niveau. Vi har ikke dansk i 45 min og matematik i 45 min. Det bliver mere en helhedsundervisning, siger Birgitte Elisabeth Schøler.
Skolen vil have et stort fokus på trivsel, relationer og børnenes behov, fortæller hun.
- Som friskole er vi ikke bundet af de samme strukturelle rammer. Vi kan bedre møde børnenes behov og tilrettelægge en skole og undervisning i forhold til det enkelte barns behov og kompetencer, siger Birgitte Elisabeth Schøler.
Kommer langvejs fra
De familier som er interesserede i at få deres barn til at gå på den måske kommende friskole, kommer fra nær og fjern.
Der er børn fra Gl. Rye og Ry, som ligger tæt på Himmelbjerget, men også børn fra Silkeborg, Nørre Snede, og kommende tilflyttere fra Læsø og København
- Det er børn og familier, som har et ønske om en lidt roligere hverdag. Vi vægter relation og trivsel meget højt, så det er der, vi starter hver dag, siger Birgitte Elisabeth Schøler og fortsætter:
- Det er måske også nogle forældre, som også kan se, at der er nogle udfordringer i folkeskolen med store klasser og meget fart på.
Psykolog og tidligere skolelærer: - Børn har behov for at lære at være i fællesskaber
Rasmus Alenkær er pædagogisk psykolog og tidligere skolelærer. Han holder foredrag og er forfatter. Han har senest skrevet bogen: "Pædagogisk værtskab og uro i skolen".
I forhold til de nye friskoler med fokus på den enkelte elev og elevens individuelle behov, så skal man huske at fokusere på at lære børnene at indgå i fællesskaber, siger han.
- I et undervisnings- og indholdsperspektiv er det oplagt, at man laver alternativer uden alle de krav grundskolen står over for med fælles mål. Men noget af det vigtigste at lære for alle mennesker, er, hvordan vi er sammen i et fællesskab.
- Mange af vores børn og unge har behov for at lære at være i fællesskaber. Derfor er det interessant, at man laver en skole med det enkelte barn i centrum. Bør man i virkeligheden sige, nu skal vi danne nogle børn, som kan være i et fællesskab, siger Rasmus Alenkær til TV2 Østjylland.
- I en tid med smartphones og virtuel teknologi har vores børn og unge som aldrig før behov for at lære, hvordan man er sammen i fællesskaber. Vi prøver hele tiden at tage afsæt i det enkelte barn og det mener jeg, ikke kun er det rigtige, siger han.
- Krudt i røven
En af de familier som kraftigt overvejer Bjergets Naturfriskole til deres dreng, hvis den bliver en realitet, er familien Minet fra Odder.
- Vi har selv en dreng nu, som lærer enormt hurtigt lige så snart, det er interessebaseret. Lige så snart det bliver noget skoleagtigt, så kommer der ikke ret meget ud af det, siger far til 6-årige Albert, Andreas Minet.
- Når man gør det lystbetonet og når man gør det interessebetonet, så vil det fange vores dreng, som har krudt i røven.
Især de naturrige omgivelser tiltaler også familien og Albert på seks år.
- Det er altafgørende, at Albert kan rende rundt ude i naturen og få jord under neglene, og det er det, han også gerne vil selv, siger Andreas Minet.
Skolen forventer at få nok børn tilmeldt og de sidste tilladelser på plads, så de kan åbne efter sommerferien.