Vejret regulerer trafikken i Ry
På kølige dage må bilisterne køre 80 kilometer i timen forbi badebroen ved Knudsø. Men når temperaturen når op over 20 grader, må der kun køres 60 kilometer i timen.
I sidste uge blev et nyt digitalt vejskilt sat op på Randersvej ved Ry. Skiltet fortæller bilisterne, hvor hurtigt de må køre på strækningen. Men det er vejret, der bestemmer, hvor fartgrænsen går.
- Anlægget er koblet op på DMI´s termometre, som måler lufttemperaturen her i Ry. Når der er mere end 20 grader, så viser skiltet en tavle med en fartbegrænsning på 60 kilometer i timen, fortæller Jette Schmidt, der er trafiksikkerhedsrevisor i Skanderborg Kommune.
- Det er for at øge trafiksikkerheden på Randersvej, hvor der er en stor trafikmængde og endnu flere, når temperaturen stiger og mange vil ned og bade.
Farligt at krydse
Det digitale skilt er sat op på en landevejsstrækning nordøst for Ry, hvor vejen skiller badesøen fra en parkeringsplads og et badehotel. Derfor krydser både fodgængere og cyklister ofte vejen i sommerhalvåret og så kan det virke voldsomt, at de forbipasserende biler drøner forbi med 80 kilometer i timen.
- Vi har fået mange borgerhenvendelser fra folk, som synes, det er farligt, når folk krydser vejen, fortæller Jette Schmidt til TV2 ØSTJYLLAND.
- Der er rigtig mange mennesker nede ved søen at bade, når det er varmt, der er mange, der krydser vejen og mange ind- og udkørsler.
Mange skilte
Tidligere har Skanderborg Kommune udskiftet skiltene på strækningen langs Knudsø hvert halve år, sådan at faste skilte om sommeren satte fartgrænsen på 60 kilometer i timen, mens man om vinteren måtte køre 80 kilometer i timen.
Men den løsning var politikerne i kommunen ikke helt tilfredse med.
- Det giver ingen mening, at man kun må køre 60 kilometer i timen her om natten, når der ingen mennesker er, forklarer Jette Schmidt.
Derfor blev der lavet et kompromis.
- Sidenhen lavede vi en fartbegrænsning på strækningen på 70 kilometer i timen, der gjaldt hele året. Men det måtte vi ikke for politiet, så derfor har vi nu installeret det nye udstyr, forklarer Jette Schmidt.
Foreløbigt er det digitale fartbegrænsningsskilt indstillet til at begrænse fartgrænsen, når temperaturen når op over 20 grader, men den kan indstilles til både højere og lavere temperaturer, hvis erfaringer fra Knudsø-strækningen viser, at det giver bedre mening.