Kaffebar-ejer har fået nok: - Tal ordentligt til mine ansatte!
Kunder overrumpler medarbejderne på kaffebaren, men nu vil ejerne ikke finde sig i det længere.
Har du prøvet at blive råbt ad, fordi du ikke havde mere havremælk?
Det har medarbejderne på kaffebaren Aoife Coffee i Ebeltoft prøvet flere gange, og nu har kaffebarens ejere fået nok.
- Det er grove verbale overfald fra kunder, og det er virkelig taget til i grovhed. Det gør mig ked af det, siger Rasmus Jordt til TV2 Østjylland.
En af de baristaer, der har oplevet ubehagelige kunder, fortæller netop om episoden med havremælken.
- Jeg har oplevet, at min kollega og jeg blev råbt ad, fordi vi ikke havde mere havremælk til kundens kaffe, siger baristaen.
Hun ønsker ikke at blive genkendt i den lille havneby på spidsen af Djursland og dermed risikere flere ubehagelige kommentarer fra kunderne. Derfor er hun anonym i artiklen her, men TV2 Østjylland kender hendes identitet.
Episoden med mælken resulterede i, at kunden blev ubehagelig og hentydede til, at de to piger bare kunne gå op i butikken for enden af vejen og købe noget havremælk til hendes kaffe.
- Vi var i chok over hendes reaktion og fattede ikke, at hun kunne få sig selv til at snakke på den måde til os, siger hun.
Det er ikke første gang, den kvindelige barista har oplevet, at kunder opfører sig sådan over for hende, og hun er også sikker på, at det heller ikke er sidste gang.
- I går kom en kunde ind efter lukketid, og da jeg oplyste ham om, at vi desværre havde lukket, råbte han 'så fuck jer' og stormede ud af butikken, fortæller hun.
Nu er det nok
Efter gentagende ubehagelige episoder har ejerne af kaffebaren, Natacha Abrahamsen og Rasmus Jordt, derfor følt sig nødsaget til at lave følgende opråb på Instagram:
Rasmus Jordt mener, det er helt ude af proportioner, at kunder føler, de kan opføre sig på den måde over for hans personale.
- De kan finde på at kalde medarbejderne "talentløse" eller "idioter". Det er langt over stregen, og nu er det nok, siger han.
Han fortæller, at deres medarbejdere kan blive så kede af det, at de er nødt til at forlade butikken for at "tude ud" på grund af den hårde tone.
De skal ikke tage det personligt
Ifølge Michael Kjærsgaard, der er klinisk neurocoach, sker overreaktionen hos kunderne formentlig, fordi de tager det som en personlig fornærmelse.
Han fortæller, at folk simpelthen kan komme af med deres egen stress ved at afreagere på andre, og det kan være grunden til, at kunder reagerer så voldsomt på en relativt ligegyldig situation som manglende havremælk.
- Det er afsenderen - i dette tilfælde kunden - der har et problem med sig selv og ikke medarbejderen, siger Michael Kjærsgaard.
Den kvindelige medarbejder fortæller jo, at hun godt ved, det ikke er hende, der er noget galt med, men hun mener stadig ikke, at folk har ret til at opføre sig på den måde.
- Det er på ingen måder i orden. Jeg kan også have en dårlig dag, men jeg taler stadig pænt til folk og opfører mig ordentligt, siger hun.
Hun har tidligere arbejdet som tjener på en restaurant i Aarhus, og der oplevede hun også jævnligt ubehagelige episoder.
- Desværre er det bare en præmis, man skal være klar over, når man arbejder i servicebranchen, siger hun.
Et tilbagevendende problem
I 2019 kunne TV2 Østjylland fortælle om en medarbejder, der fik kastet et rugbrød efter sig i en aarhusiansk bagerforretning, og i april måtte chefen i en dagligvarebutik forlade en fødselsdag for at komme sin medarbejder til undsætning på grund af utilfredse kunder.
Ifølge brancheorganisationen Horesta er det da heller ikke et nyt fænomen, at kunder opfører sig grænseoverskridende.
Viceadministrerende direktør Jeppe Møller-Herskind fortæller, at de i Horesta ofte får henvendelser om ubehagelige oplevelser med kunder og gæster.
- Der er udfordringer med gæsteadfærd, der skal arbejdes med. Det er desværre nødvendigt at gøre noget, siger han.
Alternative metoder kan tages i brug
Jeppe Møller-Herskind fortæller om en restaurantkæde, der bruger en alternativ metode, som skal minimere chikane og udadreagerende kunder på restauranten.
Det drejer sig om et gult kort, der kan gives til kunder, der ikke opfører sig i overensstemmelse med de regler, de har på stedet. Dermed får de på nærmest sportslig vis en advarsel om, at hvis de fortsætter den grænseoverskridende adfærd, vil de blive bedt om at forlade restauranten.
Det, mener Jeppe Møller-Herskind, er et fremragende tiltag.
- Det er et ikke-konfliktoptrappende initiativ. Jeg håber, at flere virksomheder lader sig inspirere, så tallene for chikane falder. Dermed sender vi et signal om, at det ikke er en okay adfærd, siger han.
Vicedirektøren mener dog også, at kurser og uddannelsesforløb kan være med til at klæde medarbejderne bedre på, hvis de skulle opleve ubehagelig adfærd.
Den idé synes Rasmus Jordt fra kaffebaren i Ebeltoft godt om.
- Det kunne jeg absolut godt finde på at implementere. Jeg har egentlig nultolerance over for den slags adfærd, men hvis folk kan sige undskyld, kan de få en ekstra chance. Hvis ikke, skal de ikke være der, siger han.
Rasmus Jordt understreger dog, at den uhensigtsmæssige adfærd selvfølgelig ikke er noget, der sker hver dag.
- 99 procent af vores kunder er fantastisk dejlige mennesker, der kommer for at hygge sig og have det godt. Dem er vi meget glade for. Vi råber op nu, så de sidste hører det, siger han.