Krav til sikkerhed skærpes - men det er ikke nok, mener formand
Brancheformand ser gerne, at der bliver stillet endnu større krav til studentervognskørsel, end der er lagt op til i nyt udspil.
Lige om lidt fyldes vejene med syngende, festende og glade studenter, når studenterkørslen begynder. De senere år har sikkerheden været et omdiskuteret punkt, og sidste år rasede debatten, særligt efter en 19-årig mand fra Malling faldt ud og blev alvorligt kvæstet.
Nu er Færdselsstyrelsen kommet med et udkast til skærpede regler for studenterkørsel, men det er ikke ambitiøst nok, mener Christian Heron.
Han driver Din Studentervogn fra Nimtofte på Djursland, hvor han har 12 lastbiler, som kører studenterkørsel. Desuden er han formand for Studenterudbydernes Brancheforening, som er en sammenslutning af udbydere af studenterkørsel.
- Typisk sker uheldene på vogne, som er synet og godkendt. Og det er dét, der foruroliger mig, siger han, som allerede sidste år efterspurgte stramninger.
Ikke nok
Forslaget til de nye regler, som skal træde i kraft næste år, går blandt andet på, at der skal mere afskærmning på siderne af vognene, større trapper til af- og påstigning og krav til pulverslukker, som er godkendt ud fra danske standarder.
Men det er ikke nok, mener Christian Heron.
- Vi er mange, som gør det rigtig godt og gør meget ud af sikkerheden, og så er der de få, som ikke gør så meget ud af det. De får også lov at køre, for de kan godt få det synet, siger han.
Løsningen er, ifølge ham, endnu strengere krav.
- Hvis de falder fra til syn og ikke får lov at køre, så undgår vi uheld.
Fejl på hver femte
Christian Heron er selv gået skridtet videre på sine 12 vogne, som alle er indkøbt hos militæret.
- Vi har lavet gelænder, så det går ind bag trappen og er sikret med en jernpæl. Selvom gelænderet er åbnet, så kan trappen stadig ikke åbne utilsigtet. Hvis den ene sikring bryder, så er der den anden til at holde den, forklarer han, mens han viser mekanikken bag.
Det er Tungvogncenter Nord, som fører kontrol med de danske studentervogne.
Før vognene bliver lukket ud på vejene, skal de senest et år før gennemgå et syn ud fra Færdselsstyrelsens retningslinjer.
Sidste år anslog en kontrolansvarlig fra Tungvogncenter Nord, at der er fejl med betydning for sikkerheden på cirka hver femte studentervogn, der bliver stoppet.