Ole venter stadig på erstatning på 12.000 kroner - men der er ingen garanti

I oktober gik rejseselskabet Detur konkurs. Noget, der fik betydning for mange danske kunder, der i dag stadig venter på erstatning.

Udgivet Opdateret
Ole Vendelbo er en af mange, der stadig kigger langt efter erstatning fra rejseselskabet Detur.

Ole Vendelbo er en af mange, der er ramt af Deturs konkurs. Han har søgt erstatning for i alt 12.000 kroner, men pengene kigger han stadig langt efter.

Den dårlige oplevelse startede allerede i september, hvor han sammen med sin familie var på ferie i Tyrkiet. En tur, der ellers skulle have været lig med ren afslapning, tog pludselig en drejning. 

- Midt i ferien fik vi besked om, at vi skulle betale for vores hotel, selvom vi egentlig regnede med, at det var ordnet på forhånd, siger han til TV2 ØSTJYLLAND og oplyser, at familien havde købt en pakkerejse og dermed betalt for både fly og hotel hjemmefra.

Regningen lød på i alt 12.000 kroner, og Ole Vendelbo var overbevist om, at han ville få pengene retur i Danmark.

- Vi havde jo allerede betalt for hotellet en gang.

Ole Vendelbo har søgt erstatning for 12.000 kroner.

Det er dog aldrig sket, og derfor oprettede han i oktober Facebookgruppen "Aktiv påkrav mod Detur", hvor han og 900 andre Detur-kunder deler deres oplevelser med selskabet. 

Ifølge Ole Vendelbo strækker beløbene sig fra 2000 til 80.000 kroner, og ifølge ham er der stadig ingen af gruppens medlemmer, der har set noget til deres tabte penge

- Jeg tror ikke, der er nogen, der har hørt noget.

- Vi kom heldigvis på ferie, så det er ikke en kæmpe ulykke for os. Men der er andre, som har tabt penge på en ferie, de aldrig fik. Det er simpelthen for dårligt, siger han.

Hvem skal betale?

Konkursbegæringen kom i oktober sidst år. På daværende tidspunkt var selskabet svenskejet og havde afdelinger i både Danmark, Sverige, Norge og Finland. Alle disse er i dag lukket. 

Nu er selskabets navn og kundekartotek blevet opkøbt af rejseselskabet Aventura. Men de overtager altså ikke selskabets gæld, oplyser den nye ejer til TV2 ØSTJYLLAND.

I stedet kan kunder søge erstatning for tabt rejse eller uforudsete udgifter i forbindelse med en pakkerejse ved den svenske rejsegarantiordning Kammarkollegiet, som Detur Danmark hører under.

Ingen garantier fra Kammarkollegiet

TV2 ØSTJYLLAND har spurgt Kammarkollegiet om, hvorfor mange danske kunder endnu ikke har fået kompensation, og hvornår de kan forvente at få deres penge retur. Kammarkollegiet har sendt et skriftligt svar:

Hvorfor har mange danske kunder ikke fået kompensation for tabt rejse?

Kammarkollegiet har indtil videre modtaget over 12.000 ansøgninger om erstatning (vedrørende i alt fem virksomheder). Vi gennemgår i øjeblikket alle ansøgninger og anmoder om tilføjelser, hvor det er nødvendigt. Der er derfor endnu ikke truffet nogen godkendelsesbeslutninger.

Hvor længe skal de forvente at vente på kompensationen?

På grund af den store mængde af ansøgninger vurderer vi sagsbehandlingstiden til at være cirka 4-6 måneder.

Kan I garantere, at alle kunder får penge retur for tabt rejse og/eller uforudsete omkostninger?

Hver ansøgning behandles særskilt efter rejsegarantiloven. Kammarkollegiet kan aldrig give bindende forhåndsbeskeder, men alle ansøgere modtager en afgørelse med posten, når den er klar.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her