Julie lever af at lave opskrifter og madplaner: Deler dem med sine 70.000 følgere
Julie Bruun fodrer dagligt sine følgere med nye opskrifter. Bogstavelig talt. Hver uge gør flere tusinde mennesker nemlig brug af hendes madplaner og opskrifter på internettet.
32-årige Julie Bruun fra Silkeborg er en af landets største og mest populære aftensmads-bloggere. Hun har selv udviklet omkring 1.200 opskrifter, og hun lever af at dele dem med andre på hendes blog og Instagram.
- Jeg har egentlig altid gået op i det her med mad, sundhed og træning. Og så begyndte jeg at lave rigtig meget mad på en cafe, jeg arbejdede på, hvor jeg udviklede opskrifter, som jeg delte med familie og venner. Så lavede jeg min Instagram-profil, og pludselig var der en masse, der synes, det jeg lavede var spændende, siger Julie Bruun.
Og der er virkelig mange, der synes, det mad Julie laver er spændende.
Hver måned bliver der åbnet en opskrift på hendes hjemmeside 670.000 gange. Og det er primært aftensmaden, folk mangler inspiration til.
- Kategorien aftensmad bliver faktisk oftere åbnet end min forside. Den bliver næsten åbnet dobbelt så meget som alt andet, siger Julie Bruun.
Julie Bruun kan tydeligt mærke, at hendes madplaner bliver mere og mere populære.
Alene i januar var der godt 20.000 personer, der hentede mindst én af hendes ugentlige madplaner, og den anerkendelse betyder meget.
- Jeg bruger meget tid på det. Et er, at jeg skal udvælge opskrifter, men jeg tænker også rigtig meget over madspild. Bruger vi for eksempel noget af et blomkål mandag, så vil jeg gerne finde en opskrift onsdag, hvor vi kan bruge resten af det.
- Jeg begynder med at udvælge tre retter, som er meget forskellige, så man ikke bare skal have suppe hele ugen. Men jeg sørger for, at ingredienserne går igen. Så det tager tid, for det er ikke bare tilfældigt, hvordan jeg laver sådan en madplan, siger hun.
Vil ikke lægge navn til hvad som helst
Julie laver madrelaterede ting hver eneste dag. Hun tænker altid i nye ideer, og hun afprøver og udvikler nye opskrifter stort set dagligt. Og når hun så er nået i mål med en ny opskrift, eller hun har forfinet en, hun har lavet i forvejen, så er det vigtigt, at retten så også tager sig pænt ud på et billede, når den skal præsenteres for hendes publikum på de sociale medier.
- Jeg vil jo gerne tage mig god tid, men omvendt så skal krydderurterne heller ikke nå at blive slatne, så jeg prøver at skynde mig lidt, siger hun.
Det kan måske være svært at forstå, at Julie kan leve af at lave gratis opskrifter til folk, men det kan hun - og hun lever godt af det endda. Hun får nemlig en god pose penge, hver gang hun reklamerer for et produkt. Men det er ikke alle, der får lov til at blive en del af hendes digitale univers.
- Jeg tænker hele tiden over, at det skal passe ind på min side, og jeg vil heller ikke takke ja til en kampagne, der er godt betalt, hvis det ødelægger mit brand. Det er jo ikke fordi, jeg ikke spiser slik for eksempel, men jeg synes bare ikke, det går vildt godt hånd i hånd, med det jeg ellers laver, siger hun og tilføjer.
- Når jeg siger ja til en kampagne, så tænker jeg på, at det skal være noget, jeg kan bruge til noget, og som mine følgere kan bruge til noget.
Selvom Julie primært servicerer folk med opskrifter gratis online, så har hun faktisk også lavet to fysiske kogebøger med opskrifter.