100.000 eller 5.000 kroner: Hvad koster det at blive valgt?
Der er stor forskel på, hvor mange penge de østjyske kandidater bruger på valgkamp. For nogle er budgettet tæt på nul, for andre over 100.000 kroner.
Valgkamp koster. Det gør det for stort set alle kandidater, når de skal finde penge til valgplakater, flyers og annoncer i aviser og på sociale medier.
Det er et faktum, uanset om man er studerende, tidligere landsholdsstjerne i håndbold eller overlæge.
Men der er stor forskel på, hvor mange penge kandidaterne selv spytter i puljen, og hvordan de prioriterer dem.
Særligt blandt de nye kandidater er der stor kontrast i valgkampsbudgettet. Anna Thusgård (S) har lagt 25.000 kroner af egen lomme, Erik Veje Rasmussen (V) har et budget på noget nær nul kroner, og Charlotte Green (K) har budgetteret med over 100.000 kroner.
Både Anna Thusgård og Charlotte Green er enige om, at der er brug for et stort budget til at føre valgkamp.
Charlotte Green, der bor i Hammel arbejder som overlæge på Aarhus Universitetshospital, har et budget på over 100.000 kroner, og alle pengene kommer fra hendes egen opsparing.
- Jeg tror ikke, man kan gøre det for meget mindre, siger Charlotte Green.
Anna Thusgård har foruden de 25.000 kroner, hun selv har skudt i sin valgkampskampagne, modtaget op mod 175.000 kroner af partiforeningen, DSU og via forskellige indsamlinger. På trods af det, mener hun stadig, der er behov for, at hun også selv bidrager.
- Jeg skal også turde have hånden på kogepladen, hvis jeg skal forvente, at andre tør gøre det samme. For jeg kan ikke garantere noget, siger Anna Thusgård.
Hun er studerende, og de 25.000 kroner er derfor et stort beløb for hende.
Forskellig taktik blandt kandidaterne
Lidt anderledes ser det ud for Erik Veje Rasmussen. Han har selv kastet omkring 3-5000 kroner efter sin valgkampskampagne og modtaget mindre beløb fra forskellige indsamlinger. Nu er kassen dog ved at være tom.
Han har en lang karriere bag sig inden for håndboldverdenen, hvor opmærksomheden fra medier og fans har været stor.
- Det betyder ikke noget med et stort budget. Det handler om at komme ud til vælgerne, og jeg tror på, at mange forhåbentligt ved, hvem jeg er gennem sporten, siger Erik Veje Rasmussen.
Samme opmærksomhed er hverken Anna Thusgård eller Charlotte Green vant til. For Anna Thusgård er det første gang, at hun stiller op som folketingskandidat.
- Det er vigtigt, at folk ser mig på valgplakater og flyers, for der er mange, der endnu ikke ved, hvem jeg er, siger Anna Thusgård.
For Charlotte Green har det også høj prioritet at bruge penge på annoncer og valgplakater. Hun stillede op for første gang i 2019, men satser igen på, at et stort budget kan hjælpe hende i retning mod Christiansborg.
- Det er vanvittigt mange penge, det handler om, fordi det bare er virkelig dyrt. Men jeg tror på, at det virker, og jeg har en ambition om at kunne gøre en forskel, siger Charlotte Green.
Én ting er de tre kandidater dog enige om – de tror ikke, at deres budgetter er de største. Langt fra faktisk.