Status som kulturby giver Aarhus omtale for millioner

Omtale af Aarhus vurderes til en annonceværdi på 100 millioner kroner. Lektor stoler ikke på tallene

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Af Ritzau

I 2016 har Aarhus og Region Midtjylland fået en massiv omtale verden over på grund af byens titel som Europæisk Kulturhovedstad.

Internationale medier har i 2016 skrevet 891 artikler online om Aarhus og regionen, viser en ny undersøgelse, der stammer fra virksomheden Meltwater.

 - Vi har vurderet, at de mange internationale onlineartikler i 2016 udgør en samlet annonceværdi på mere end 100 millioner kroner, siger Christian Pedersen, der er direktør i Meltwater Danmark, i en pressemeddelelse.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

 

Meltwater forventer, at værdien vil blive mere end fordoblet i 2017.

 Jeg vil stadig sige, at uanset hvor meget omtale man får, så bliver Aarhus nu engang ikke et europæisk trækplaster.
Troels Troelsen, lektor ved CBS

Men Troels Troelsen, der er lektor på Copenhagen Business School med ekspertområde i branding af byer og lande, mener ikke, at man kan gøre tallene op på den måde.

 - Jeg tror ikke, at man kan gøre det op som almindelige annonceindtægter, fordi det kræver også, at man ville have annonceret for at fortælle de præcis samme historier, siger han og tilføjer:

 - Man kan måske forøge turismen lidt i en periode, men det skal være den lange seje interesse, som turister har for en given by, som på lang sigt trækker.

 

Og på netop det punkt er Aarhus ikke et internationalt fyrtårn, der kan løfte den opgave ifølge Troels Troelsen.

 - Jeg vil stadig sige, at uanset hvor meget omtale man får, så bliver Aarhus nu engang ikke et europæisk trækplaster, siger han.

Af undersøgelsen fremgår det, at det er amerikanske, tyske og britiske medier, der står for flest artikler om kulturhovedstaden.

Tyskerne har bragt 375 onlineartikler, mens onlinemedier i USA har skrevet 197 artikler om Aarhus. I England har Aarhus været nævnt i 86 webartikler.

I 2016 blev i der i alt delt knap 10.000 opslag om kulturhovedstaden på udenlandske konti på Twitter, Facebook og Instagram.

VIDEO: De udsmykkede skibe, der var med til at markere åbningen af kulturhovedstaden, lokker nu folk til Fregatten Jylland i Ebeltoft.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google