Status som kulturby giver Aarhus omtale for millioner
Omtale af Aarhus vurderes til en annonceværdi på 100 millioner kroner. Lektor stoler ikke på tallene
I 2016 har Aarhus og Region Midtjylland fået en massiv omtale verden over på grund af byens titel som Europæisk Kulturhovedstad.
Internationale medier har i 2016 skrevet 891 artikler online om Aarhus og regionen, viser en ny undersøgelse, der stammer fra virksomheden Meltwater.
- Vi har vurderet, at de mange internationale onlineartikler i 2016 udgør en samlet annonceværdi på mere end 100 millioner kroner, siger Christian Pedersen, der er direktør i Meltwater Danmark, i en pressemeddelelse.
(Artiklen fortsætter under grafikken)
Meltwater forventer, at værdien vil blive mere end fordoblet i 2017.
Men Troels Troelsen, der er lektor på Copenhagen Business School med ekspertområde i branding af byer og lande, mener ikke, at man kan gøre tallene op på den måde.
- Jeg tror ikke, at man kan gøre det op som almindelige annonceindtægter, fordi det kræver også, at man ville have annonceret for at fortælle de præcis samme historier, siger han og tilføjer:
- Man kan måske forøge turismen lidt i en periode, men det skal være den lange seje interesse, som turister har for en given by, som på lang sigt trækker.
Og på netop det punkt er Aarhus ikke et internationalt fyrtårn, der kan løfte den opgave ifølge Troels Troelsen.
- Jeg vil stadig sige, at uanset hvor meget omtale man får, så bliver Aarhus nu engang ikke et europæisk trækplaster, siger han.
Af undersøgelsen fremgår det, at det er amerikanske, tyske og britiske medier, der står for flest artikler om kulturhovedstaden.
Tyskerne har bragt 375 onlineartikler, mens onlinemedier i USA har skrevet 197 artikler om Aarhus. I England har Aarhus været nævnt i 86 webartikler.
I 2016 blev i der i alt delt knap 10.000 opslag om kulturhovedstaden på udenlandske konti på Twitter, Facebook og Instagram.