Færgemand køber Issehoved: Overvejer drift mellem Aarhus og Samsø
Passagerfærgen Issehoved er solgt til direktør for Sundbusserne i Øresund. Men han ser muligheder ved at sætte færgen i drift mellem Aarhus og Samsø igen
Det har længe været sådan, at sidste kapitel om passagerfærgen Issehoveds færd mellem Samsø og Aarhus var skrevet.
Men nu ser det ud til, at færgens østjyske historie kan få en fortsættelse. For en sjællandsk færgemand har købt Issehoved uden at have en konkret plan, men med en række muligheder i tankerne.
En af de muligheder er at sætte færgen tilbage i drift mellem Samsø og Aarhus.
Passagerfærgen er solgt til Hans Froholdt, som også er direktør hos Sundbusserne, der driver en passagerfærge mellem Helsingør og Helsingborg.
- Det er et fint skib. Vi var på udkig efter flere skibe herover til, og den matcher noget af det, vi kan lave i Øresund. Vi kan se nogle muligheder, siger Hans Froholdt til TV2 ØSTJYLLAND.
Fysisk befinder Issehoved sig på værft i Fåborg på Fyn. Men Hans Froholdt ser gerne færgen i drift til sommer. Han har dog endnu ikke besluttet sig for, hvor den skal sejle.
Den ene mulighed er at få den til at sejle mellem København, Hven og flere steder i Øresund. Men den anden idé er at sætte færgen ind på den ”gamle” rute.
- En mulighed er at få den tilbage og sejle mellem Aarhus og Samsø. Men det kommer an på, hvor der er nogle interessenter, der gerne vil samarbejde, siger Hans Froholdt.
Samsø-borgmester positiv
Borgmester i Samsø Kommune Marcel Meijer (S) fortæller, at han været i kontakt med Hans Froholdt tilbage i november.
- Vi har snakket sammen i november, vi skulle se valget an, og hvis han havde flere planer, så skulle han blot kontakte os igen. Han skal være meget velkommen, siger Marcel Meijer til TV2 ØSTJYLLAND.
Kommunalbestyrelsen på Samsø har i januar sat et arbejde i gang med at undersøge mulighederne for, om der kan sejle en færge på strækningen mellem Aarhus og Samsø. Disse undersøgelser sker i et samarbejde mellem Samsø, Aarhus og Odder kommuner.
- Vi vil gerne have en færge, der er en tand større end Issehoved, siger Marcel Meijer.
Men han erkender, at arbejdet med at analysere mulighederne for kommunerne tager tid, og hilser derfor Hans Froholdts ideer velkommen.
- Det vil være et rigtig fint alternativ på kort sigt. Det vil vi gerne samarbejde omkring, siger Marcel Meijer.
Opgav pendlerfærgen
Passagerfærgen Issehoved kom til Kattegat i sommeren 2016. Den var købt af foreningen Samsø-Aarhus Expressen, der var startet af lokale Samsinger. Pengene var rejst ved at sælge folkeaktier.
Ideen var at sætte en hurtigfærge ind mellem Aarhus og Samsø hele året. Med flere afgange om sommeren, men lidt færre om vinteren. Håbet var, at man ved at sætte færgen ind kunne tiltrække folk, som havde lyst til at pendle på strækningen.
Selvom færgen var fuldt booket på mange afgange i løbet af sommermånederne, så måtte den 25 år gamle færge også tages ud af drift, fordi den skulle repareres i flere omgange midt i højsæsonen.
Da færgen blev drevet af frivillige kræfter, og pengene slap op, måtte folkene bag projektet opgive færgedriften mellem Samsø og Aarhus i efteråret 2016.
Et flertal i kommunalbestyrelsen på Samsø besluttede ikke at ansøge om støtte til Samsø-Aarhus Expressen i januar i fjor, og dermed blev håbet for at genoplive Samsø-Aarhus Expressen slukket helt.
Ikke nervøs
Men Hans Froholdt frygter ikke et teknisk nedbrud for Issehoved.
- Jeg har arbejdet med færger hele mit liv. Jeg er overhovedet ikke nervøs for at købe det skib. Jeg har gode samarbejdspartnere, der vil kigge på den. Man kan lave en forbyggende behandling, siger Hans Froholdt.
Det er Hans Froholdt’s eget holdingsselskab, der har købt Issehoved fra Fåborg Havn. Men han siger, at han vil samarbejde med Sundsbusserne i forhold til driften af færgefarten.
Men på mange på punkter er det stadig meget usikkert, hvorvidt Issehoved skal færdes i Kattegat frem for Øresund. For ifølge Hans Froholdt har han også tænkt over nogle andre muligheder, men dem vil han ikke løfte sløret for.
- Der er nogle andre ting i luften. Men det (driften i Øresund og Kattegat, red.) er de to hovedideer, vi arbejder med nu, siger Hans Froholdt.