Forventningsfulde konfirmander slemt skuffede – stod i kø i timevis
Over 5000 konfirmander skulle i mandags en tur i Tivoli Friheden i Aarhus. Men det var langt fra alle, der fik sig en god oplevelse.
Lange køer til forlystelser, madboder og toiletter gjorde forventningsfulde konfirmander til frustrerede konfirmander på deres blå mandag.
En af dem, der fik lov at mærke det på egen krop, var Karina Glerup Busks datter Klara.
Karina Glerup Busks havde tidlig morgen sendt en glad og spændt pige ud ad døren i hjemmet i Ebeltoft, men det var ikke en tilfreds Klara, der mandag aften vendte hjem igen.
- Hun var skuffet og følte, at hun havde spildt sin tid ved at tage i Tivoli Friheden, fortæller Karina Glerup Busks til TV2 ØSTJYLLAND.
Timelange køer og dyre turpas
Det skyldtes, at Klara blandt andet stod i kø i flere timer og endte med kun at prøve en enkelt forlystelse, inden tålmodigheden var brugt op, selvom hun havde købt turpas.
- De kunne jo have oplyst ved billetlugen, at der ville være så lange køer. Nu føler man, at de bare vil have ens penge, siger Karina Glerup Busk.
Den følelse, som Klara stod tilbage med, stemmer heller ikke helt overens med det, som Tivoli Friheden gav udtryk for på Facebook i mandags, inden dørene slog op til årets største blå mandag. Her stod der nemlig følgende:
"Der er altid garanti for højt humør og god energi, når de friske unge mennesker lægger vejen forbi."
Og det var hverken det høje humør eller den gode energi, der skinnede igennem.
- Vi har ikke længere lyst til at bakke op om forlystelsesparken, siger moren.
Hele oplevelsen gør, at Klara ikke vil anbefale næste års konfirmander at bruge deres blå mandag på de timelange køer.
Lægger sig fladt ned
Tivoli Friheden havde ellers forsøgt at forberede sig på det store ryk ind på årets største blå mandag ved blandt andet at arrangere ekstra aktiviteter, som skulle lokke nogen af børnene væk fra forlystelserne.
- Udfordringen er, at børnene er i den samme aldersgruppe, så de vil gerne prøve de samme ting, og det skaber de her klumper, siger tivoli-direktør Henrik Ragborg Olesen.
Men han lægger sig dog fladt ned og beklager, at så mange konfirmander har haft en dårlig oplevelse.
- Vi er kede af det. Det er ikke godt nok, siger han.
Kan I selv være tilfredse med dagen, når så mange konfirmander går skuffet hjem?
- Vi vidste godt, at der ville komme mange, og vi havde også gjort noget forskelligt for at sikre, at de ville få en god oplevelse. Men hver gang folk klager over noget, er det ikke godt nok. Jeg er kun tilfreds, når gæsterne er det, siger Henrik Ragborg Olesen.
Han fortæller, at de fremover vil tænke i andre løsninger, når så mange unge samles på én gang.
- Vi skal evaluere på det her. Og så kan det være, at vi fremover skal varsle på vores hjemmeside, når vi forventer mange gæster, hvilket kan skabe lange køer til forlystelserne, siger direktøren.