Særligt tilbud: Betaler for folks brugte madrasser, men - der er et 'men'
Hos Ikea finder man ikke udsalg på black friday, men i stedet kommer de med et andet tilbud.
Fredag 29. november bliver højtiden for forbrug kickstartet, når black friday løber af stablen.
Allerede nu har mange butikker taget hul på tilbudsfesten og udvidet konceptet til black week – nogle endda til pre-black week og videre endnu.
Men blandt de sorte tilbudskilte og udsalg finder man også forhandlere, der nægter at ride med på bølgen og ikke giver nogen særlige tilbud.
Nogle går endda længere og laver deres eget koncept som modsvar.
Det gælder blandt andet møbelgiganten Ikea, hvor man ikke vil finde nogen knaldtilbud fredag.
Her tilbyder virksomheden i stedet at betale 500 kroner til kunder, der leverer deres brugte madras retur. Det gør de for at fremme genanvendelse, siger Christian Mouroux, kommunikationsdirektør i Ikea.
- Vi vil gerne tage et ansvar for at være mere betænksomme om vores forbrug. Ikea er ikke imod forbrug – det kan man ikke være som kommerciel virksomhed. Men vi vil gerne stå op for et mere cirkulært og bæredygtigt forbrug, siger han til TV 2.
Kunder skal bruge 1000 kroner
Helt konkret kan danskerne aflevere deres skum- og springmadrasser til varehuset og i den forbindelse få en værdikupon.
Kuponen kan kun bruges i Ikea, og den er betinget af et køb på minimum 1000 kroner.
Formålet for Ikea er at teste et system for returnering af madrasser, som på sigt kan blive et fast koncept, hvis det bliver en succes. Betingelsen med køb for 1000 kroner er indført for at dække over de udgifter, Ikea har med at teste retursystemet med madrasser, lyder det.
Opfordrer I ikke netop til mere forbrug ved at sige, at kunder skal købe nye varer for 1000 kroner for at få den her værdikupon?
- Værdikuponen er til for at skabe opmærksomhed om selve initiativet. Selve pengebeløbet handler mere om at få en økonomicase til at gå op, for der er omkostninger forbundet med håndteringen af de her madrasser, siger Christian Mouroux og tilføjer:
- Det her er en underskudsforretning for os. Vi har sat det i verden, for at det forhåbentligt på sigt bliver en overskudsforretning, men også fordi det er den vej, verden går (mod mere bæredygtighed, red.). Vi bruger lejligheden til at se, hvad vores setup kunne være for at modtage madrasser.
Pantsystem til møbler og varer
Hos Ikea er man inspireret af pantsystemet og kan godt forestille sig, at der i fremtiden kommer et gebyr på deres varer, som man får igen, når man returnerer varen.
Værdikuponen skal også give danskerne et incitament til at komme afsted med deres slidte madrasser, så de ender til genanvendelse hos Ikea frem for hos forbrændingen, siger Christian Mouroux.
Han oplyser, at mellem 80 til 85 procent af en madras kan genanvendes.
- Vi er på en rejse mod at have en cirkulær forretningsmodel, og forbrug med omtanke er en del af den rejse. Så vi vil gerne bruge black friday til at få nogle andre budskaber ud, siger han.
Ikea har i forvejen konceptet Ikea Gensalg, hvor kunder kan levere deres brugte Ikea-møbel til varehuset og få op mod 50 procent af den oprindelige pris i form af et tilgodebevis. Tilgodebeviset kan kun bruges i Ikea.
Man kan aflevere sin madras i Ikea frem til 20. december, men værdikuponen får man kun på fredag på black friday.
Black friday og cyber monday
Black friday er en amerikansk tradition, der løber af stablen dagen efter den store amerikanske helligdag thanksgiving, der altid ligger på den fjerde torsdag i november.
Fredagen er fridag for mange, og der holdes udsalg i butikkerne, så dagen har siden 2005 været årets travleste indkøbsdag i USA.
Cyber monday er nethandlens svar på black friday og afholdes tre dage senere – dagen, hvor amerikanerne vender tilbage til arbejdet efter thanksgiving-ferien.
Black Friday kom til Danmark i 2013, og allerede i 2015 var dagen den største handelsdag nogensinde i Danmark.
Brands går mod black friday
Møbelkæmpen er ikke alene om at komme med alternativer til forbrugsfesten.
Tøjdesigneren Mads Nørgaard har gennem årene også gået imod black friday. For tredje år i træk omdøber de black friday til Culture Friday, hvor kunderne får et gratis gavekort til en kulturoplevelse, når de handler i en af kædens butikker eller online. Det sker for at sætte fokus på kunst og kultur fremfor prisnedsættelser.
I de seneste år har det også været kutymen, at flere enkeltbutikker og forhandlere fastholder deres priser i protest mod alle de iøjefaldende udsalg omkring dem.
Der er også en modbevægelse under navnet green friday. Her er der flere steder i landet begivenheder, hvor danskere kan bytte, sælge og købe brugt tøj og lære mere om genbrug og bæredygtigt forbrug.
Trendforsker: Meget få springer over black friday
Selvom store brands som Ikea og Mads Nørgaard ikke deltager i black friday, hører det mest til undtagelserne, at butikker ikke er med i black friday.
Det vurderer Dorte Wimmer, der er forbrugerekspert og trendforsker.
- Dem, der kan gøre det, er dem, der har noget helt unikt og derved ikke er i direkte konkurrence med andre, siger hun til TV 2.