Grøn organisation: Krydstogtskibe udleder farligt meget

Flere krydstogtskibe end nogensinde før gæster Aarhus Havn i år. Men det er en stor kilde til forurening, mener Det Økologiske Råd

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Kom med på Aarhus Havn og hør, hvad de tænker om problemet med udledning.

Flere krydstogtskibe og krydstogtpassagerer end nogensinde før gæster Aarhus i år. Men de omkring 100.000 turister giver problemer, mener Det Økologiske Råd.

Ifølge rådet udgør røgen fra krydstogtskibene en sundhedsrisiko for beboere ved havnen.

- Forurening fra krydstogtskibe har vist sig at føre til meget høje niveauer af ultrafine partikler, der er kræftfremkaldende og øger risikoen for hjertekarsygdomme, astma, bronkitis og rygerlunger, siger Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd.

Det er noget, man skal tage ganske seriøst.
Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Det Økologiske Råd

I fredags lagde hele tre krydstogtskibe til kaj i Aarhus Havn. Og mens de ligger i Aarhus, får de strøm fra dieselmotorer på skibet, som kører i døgndrift.

VIDEO: Hør Kåre Press-Kristensen fortælle om faren ved udledningen fra krydstogtskibene.

Motorerne producerer strøm til kahytter, pools og underholdning svarende til strømmen fra 1.500 til 2.000 lejligheder.

Men det er ikke et problem i Aarhus, mener Aarhus Havn.

- Aarhus Universitet måler udledninger rundt omkring i byen, og når der så kommer tre skibe som i fredags, så kan vi konstatere, at de målinger ikke viser nogen forringelse af luftkvaliteten, siger direktør i Aarhus Havn Jakob Flyvbjerg Christensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Krydstogt til Aarhus

  • 2010: 2 skibe og samlet 4.300 passagerer
  • 2017: 36 skibe og samlet 90.000 passagerer
  • 2018: 41 skibe og samlet 100.000 passagerer
     
Kilde: Aarhus Havn

I København, hvor der årligt kommer flere end 300 skibe, har målinger ifølge Kåre Press-Kristensen vist problemer.

- Det er noget, man skal tage ganske seriøst. Målinger, vi lavede i København, viser, at krydstogtskibe er en meget stor lokal kilde til luftforurening med ultrafine partikler i havneområdet, siger Kåre Press-Kristensen.

Landstrøm er ikke en mulighed

I København har man tidligere undersøgt, om der er mulighed for at koble de kæmpe luksusskibe til landstrøm, som er mere miljøvenligt, men det er ikke så nemt, lyder det fra Aarhus Havn.

- 80 procent af de krydstogtsskibe, som befinder sig her i vores område, kan faktisk ikke modtage landstrøm. Og samtidig melder de også, at de ikke forventer, at de nye krydstogtsskibe kommer til at modtage landstrøm, siger Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør i Aarhus Havn.

Det stiller helt specifikke og strenge krav til de udledninger, som skibe må have fra deres brændstof.
Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør, Aarhus Havn

Rederierne kigger på andre muligheder end landstrøm.

- De kigger nærmere på renere typer brændstof og filtre, der kan reducere udledningen, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Regler på området

Krydstogtskibene kan ikke bare udlede, hvad de vil. I 2015 blev der fra den internationale søfartsorganisation indført begrænsninger på udledningen af alle skibe, der sejler i Nordsøen og i Østersøen.

- Det stiller helt specifikke og strenge krav til de udledninger, som skibe må have fra deres brændstof, forklarer Jakob Flyvbjerg Christensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her