LEGO-klodser på skoleskemaet: Børn skal lære bedre gennem leg

200 børn er i denne uge samlet til en workshop, der handler om læring gennem leg. Det foregår på Lynfabrikken i Aarhus

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
I løbet af ugen skal 200 børn prøve kræfter med forskellige opgaver, der kombinerer leg og læring.

Selvom børnene fra fjerde klasse på Katrinebjergskolen i Aarhus er startet i skole igen efter efterårsferien, så er der fortsat masser af tid til at lege.

I denne uge deltager de nemlig i en workshop, der handler om læring gennem leg. Legen foregår på Lynfabrikken i Aarhus, og her bliver der bygget på livet løs med LEGO-klodser.

- Jeg ved ikke, om det har noget med skole at gøre. Jeg tror mest, det har noget med leg at gøre, siger Emil Hartig, der er elev på Katrinebjergskolen i Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.

Han er sammen med klassekammeraten Sufyan i gang med at styre en LEGO-bil gennem en bane ved hjælp af en iPad.

I bund og grund så kunne man argumentere for, at hvis man kunne gøre alting til en leg i skolen, så ville børnene lære endnu bedre, end de gør nu.
Rasmus Kristoffersen, lærer

Og det er der ifølge lærer Rasmus Kristoffersen fra Katrinebjergskolen i Aarhus et læringsmæssigt formål med.

- Problemløsningen er en vigtig del af det her, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

I løbet af ugen skal 200 børn prøve kræfter med forskellige opgaver.

- I bund og grund så kunne man argumentere for, at hvis man kunne gøre alting til en leg i skolen, så ville børnene lære endnu bedre, end de gør nu, siger Rasmus Kristoffersen.

Det er Funday Factory, som laver mobilspil, der står bag workshoppen sammen med Lynfabrikken og LEGO.

Emil og Sufyan har bevæget sig videre til den næste opgave, hvor de sammen bygger broer. Og hvis Emil Hartig tænker sig om en ekstra gang, så er der måske alligevel lidt læring at hente i aktiviteterne.

Emil og Sufyan fra Katrinebjergskolen i Aarhus er i færd med at bygge en bro af LEGO-klodser.

- Der er lidt matematik og lidt billedkunst i det. I billedkunst skal man være kreativ, og i matematik skal man regne, og det skal man her. Tænke over hvor lang broen er, og hvor meget den kan holde til, siger han.

Selvom samarbejdsdelen af opgaven ikke er så let endda, så lykkes det alligevel for Emil og Sufyan at bygge broen færdig til sidst.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google