Nøgen mand ammer baby og sætter ild til kommentarspor
Et nyt kunstværk har sat mere end almindeligt meget gang i debatten. Mere end museet, hvor det udstilles, havde forventet.
En tre meter høj mand med fuldskæg er seneste værk på museet KØN i Aarhus - det, der tidligere var kendt som Kvindemuseet.
Skulpturen er kalkhvid, som vi i nutiden kender de antikke statuer fra det antikke Grækenland, men motivet er anderledes.
Manden står nemlig og ammer et spædbarn med sine mælkefyldte bryster.
Værket hedder Agape og er skabt af multikunstneren Aske Jonatan Kreilgaard.
- Han har prøvet at nuancere, at der er mange måder at være mand på, og det er der kommet mange fine snakke ud af her på stedet. Blandt andet om fædres ret til barsel, mænds sårbarhed, mænds mulighed for at være omsorgsgivende og ømme, siger direktør på KØN Julie Rokkjær Birch.
På de sociale medier har skulpturen skabt masser af debat, og flere brugere kritiserer statuen for at være kønsforvirrende og direkte ulækker.
- Det sætter da nogle tanker i gang om den mandlige og kvindelig rolle, siger Cecilie Langkilde, som er en af de østjyder, TV2 ØSTJYLLAND møder på gaden i Aarhus.
- Det er ikke noget, der får mig til at tænke over, hvem jeg er som mand, og hvad jeg kan, og hvad jeg kan bidrage med, lyder det fra Martin Rosenlund fra Odder.
- Det er jo en problemstilling, man hele tiden skal arbejde med. Man bliver aldrig færdig med, hvordan forholdet mellem de to køn skal være, lyder det fra Jørgen Lorenzen fra Ulstrup, der var en af museet KØNs gæster denne onsdag.
At debatten nogle steder er kommet til at handle om biologi og seksualitet, kommer dog bag på museets direktør. Det var nemlig ikke den debat, de forsøgte at rejse med værket.
- Det handler mest af alt om kærlighed, og det er et symbolsk værk. Det handler ikke om, at mænd nu skal til at være kvinder, som nogle påstår på de sociale medier, siger direktør Julie Rokkjær Birch, der alligevel er glad for debatten.
- Jeg byder det velkomment, og jeg er taknemlig for den her debat. Fra min stol er det ubetinget godt, at vi taler om køn, og hvad det betyder.
- Jeg synes friktion og uenighed er godt, for i den her uenighed og voldsomhed i debatten om skulpturen kommer der også nogle nuancer, siger hun.