Nu kan forurenende krydstogtskibe få strøm fra land
Dieselforurening i Aarhus fra krydstogtskibe i havnen kan være fortid, for nu kan skibene få strøm fra land.
Med strømkabler af en kaliber, der er betragteligt større end dem, der giver strøm i lejligheden eller parcelhuset, blev det første krydstogtskib i går sluttet til det danske elnet.
Dermed har skibet, mens det vugger i havnebassinet, slukket for sine dieselmotorer og klarer sig udelukkende på strøm fra kablerne – landstrøm som det kaldes.
Det er første gang i Danmark, at et krydstogtskib udelukkende lever af landstrøm, og der var derfor også glæde på havnen.
Blandt andet hos Gert Bjerregaard, byrådsmedlem for Venstre, der siden 2019 har været med til at kæmpe for at få etableret den enorme forlængerledning.
- Det er altid sådan, at når man skal træffe så stor en beslutning og foretage så stor en investering, tager det tid. Jeg er rigtig glad for, at vi er nået hertil nu, og når man så har kæmpet så hårdt, er det bare en festdag, lød det fra Gert Bjerregaard ved indvielsen tirsdag.
Også på krydstogtskibet vækker strømmen fra land glæde.
- At få grøn energi fra havnen i de otte til ti timer og derfor kunne slukke for motorerne er et kæmpe skridt for miljøet, siger Manuel Pannzek, kaptajn på krydstogtskibet AIDAmar.
Et krydstogtskib i havnebassinet med dieselmotoren kørende forurener lige så meget som 5000 dieselbiler i bymidten, når det kommer til partikeludledning.
Det fremgår af en rapport fra forskere på Aarhus Universitet, der blev offentliggjort i 2021.