Østjyske pirater vil erobre verdenshavene og bringe guldet hjem
To 49'er-sejlere med base i Aarhus drømmer om OL 2024. Men hvis drømmen skal gå i opfyldelse, skal pengekisten først fyldes op.
To østjyske pirater er draget på jagt efter guldskatte, hæder og ære. Markus Nielsen og Joakim Salskov-Iversen vil erobre verdenshavene og bringe guld med hjem til Danmark.
De har forvandlet deres 49'er-båd til et lille piratskib. "Pirates of the World" kalder de sig, og målet er at skrabe penge sammen, så de kan komme med til OL i Paris 2024.
- Vi tør være en lille smule anderledes, og vi tør stille spørgsmål til det etablerede. Vi tør være lidt frække, og hvis man er fræk, så er man en pirat. Jeg synes, det er en god metafor for, hvad vi er, siger Markus Nielsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Begge studerer og bor til daglig i Aarhus, og ved siden af deres fuldtidsstudier bruger de langt størstedelen af tiden på deres sport. Mere end 50 timer om ugen er de på vandet, i styrkecenteret eller i gang med at pleje eller hente nye sponsorer.
For det er dyrt, hvis man vil kæmpe med i verdenseliten. Budgettet er på omkring 600.000-700.000 kroner om året, og selvom de får støtte fra Team Danmark, er det langt fra nok.
På Facebook-siden "Pirates of the World" kan man følge med i sejlernes kamp for at komme til OL 2024.
- Vi skal finde nogle flere samarbejdspartnere og sponsorer de næste tre-fire måneder. Det er altafgørende for, at vi kan sejle hele foråret sydpå, og for at vi kan sejle et VM til november i Oman. Alle de ting er sindssygt dyre, siger Joakim Salskov-Iversen.
- Hvis vi gerne vil sejle, og hvis vi gerne vil sejle på fuld tid, så er vi nødt til at have fundingen i orden. Vi er nødt til at skabe et produkt og en historie, som vi kan gå ud og sælge, og som kan skabe noget værdi for os, siger Markus Nielsen.
Landstræner ser stort potentiale
Og hvis man vil have penge i kassen, er man nødt til at fortælle en historie, der handler om mere end bare sejlsport. Derfor begyndte de for et halvt års tid siden at spekulere på, hvordan de kunne gøre det lidt anderledes.
Nu er det så mundet ud i deres pirat-kampagne, som forhåbentlig skal give dem mulighed for at fokusere mere på det sportslige. Og reaktionerne har været overvældende.
- Jeg har venner, som aldrig rigtigt har tænkt over det, og som aldrig har dyrket sejlsport, og selvom vi har lavet gode resultater, så har de slet ikke nævnt det. Men så laver vi det her, og så er de sådan, "Gud, hvor fedt – det er noget helt andet," og de synes, det er sjovt at være med på den bølge omkring det. Det, synes vi, er fedt, siger Joakim Salskov-Iversen.
De kæmper mod sejlere med langt mere erfaring. Alligevel er det ifølge landstræneren langt fra umuligt for de to unge fyre at komme gennem OL-nåleøjet.
- Det er absolut realistisk. Joakim og Markus er på et højt niveau allerede, de har den rigtige alder, og de har erfaringen til at gøre det. De næste tre år skal de blive ved at arbejde hårdt og så er det enormt afgørende, at de lykkes med det her projekt med at skabe økonomi rundt om det, så vi kan arbejde så hårdt, som det kræver, siger Peter Hansen til TV2 ØSTJYLLAND.
Større konkurrence i en corona-tid
Der er dog hård konkurrence om sponsorkronerne. Ifølge en ekspert i sportsøkonomi og – branding er det derfor afgørende, at man lykkes med at skille sig ud fra mængden. Og så skal indholdet på sociale medier være i top.
- Det vigtigste er, at man får skabt en kvalitet omkring det content, man laver, og at man påklistrer noget kontinuitet. Det er ikke nok at lave én sjov eller relevant video på Facebook – man skal også gøre det over tid. På den måde får man opbygget og vedligeholdt et følgeskab til gavn for både udøverne og sponsorerne, siger Kenneth Cortsen fra Professionshøjskolen UCN til TV2 ØSTJYLLAND.
Lige nu er det endda endnu sværere for atleterne at få virksomheder til at spytte i pengekassen. Corona-krisen har presset mange brancher, og her vælger nogle firmaer at skære ind til benet.
- Sponsorater har ikke den største prioritet for virksomhederne, hvis de selv er pressede på driften eller eksistensen. Det betyder, at konkurrencen om sponsorkronerne bliver intensiveret, siger han.
Alligevel er der masser af gåpåmod hos de aarhusianske sejlere. Tidligst i 2022 har de en indikation på, om de kommer gennem nåleøjet. Indtil da står den på masser af hårdt arbejde både på vandet og i sponsorarbejdet.
- Der er sindssygt meget på spil. Sindssygt meget, selvfølgelig er der det. Men det er også det, vi synes, der er fedt. Hvis det var nemt, havde det ikke været lige så sjovt, siger Joakim Salskov-Iversen.
- Det vil betyde sindssygt meget at komme med. Og det handler ikke bare om at komme med – det er også det at lave et topresultat til et OL, der er vigtigt.