Rederi vil gøre Aarhus Havn til ny port til Grønland
Rederiet Royal Arctic Line vil forlade Aalborg Havn til fordel for Aarhus og indleder derfor forhandlinger med Aarhus Havn
I fremtiden skal Aarhus Havn være centrum for en stor del af den danske skibstrafik til Grønland, hvis det står til det store grønlandske rederi, og det kan få stor betydning i Aarhus.
Det har tidligere været fremme, at selskabet Royal Arctic Line gik med planer om at forlade Aalborg Havn, som ellers har været base for skibstrafikken til Grønland i 45 år.
Og tirsdag aften har rederiet officielt informeret Aalborg Havn A/S om, at Royal Arctic Line ønsker ophør af den nuværende benyttelse af Aalborg Havn for i stedet at ville benytte havnen i Aarhus.
- Med valget af Aarhus Havn som fremtidens havn i Danmark ønsker Royal Arctic Line at gøre operationen mere enkel og effektiv. Vore kunder får samtidig flere muligheder for at optimere logistikken, siger Verner Hammeken, CEO i Royal Arctic Line.
Kontrakten med Aalborg Havn løber indtil udgangen af 2022, men rederiet ønsker allerede at forlade Nordjylland i midten af 2019.
Kan få stor betydning for Aarhus Havn
Verner Hammeken er i disse dage i Aarhus for at forhandle med Aarhus Havn og interessanter på havnen om et muligt samarbejde.
Og Jakob Flyvbjerg Christensen, administrerende direktør i Aarhus Havn, glæder sig over udsigten til en ny stor samarbejdspartner.
Fakta om Royal Arctic Line
Royal Arctic Line A/S er ejet af Grønlands Selvstyre. Grønlands Selvstyre har tildelt Royal Arctic Line A/S enekoncession til al søtransport af gods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer og bygder.
Royal Arctic Lines flåde består af 13 skibe.
Rederiet havde i 2016 et overskud på 143 millioner kroner før skat.
Kilde: Royal Arctic Line A/S
- Vi glæder os over Royal Arctic Lines udmelding, men forstår samtidig at det kan være et hårdt slag for Aalborg. Vi er klar og byder Royal Arctic Line velkommen fra den dato, de ønsker at indlede samarbejdet. Vi har faciliteterne til at håndtere det grønlandske stykgods, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
Hvis et nyt samarbejde bliver en realitet vil det ifølge Jakob Flyvbjerg Christensen få stor betydning for Aarhus Havn.
- Royal Arctic Line er en stor og vigtig kunde for Aarhus Havn. Hvis man prøver at gøre det op i tal, så befragter Royal Arctic Line cirka 60.000 containere hvert eneste år, og det svarer faktisk til 12-13 procent af den samlede containeromsætning, som vi har på Aarhus Havn hvert eneste år, siger havnedirektøren, der også spår flere arbejdspladser uden dog at vil sætte antal på.
- Aarhus Havn er en af Europas mest effektive containerhavne, så vi er overbevist om, at Royal Arctic Line vil mærke forskellen. Aarhus Havn har et meget fintmasket rutenet med forbindelse til de markeder, der er interessante for Grønland. De 10 største containerrederier i verden har ugentlige forbindelser til og fra Aarhus Havn, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
Infrastrukturen er bedre
Royal Arctic Line begrunder blandt andet den kommende flytning med, at infrastrukturen er bedre ved Aarhus, at der er bedre besejlingsforhold, højere produktivitet og kapacitet, og at der er bedre mulighed for samarbejde med nogle af de store container-virksomheder.
Samlet forventer rederiet at kunne øge sin omsætning med mere end 70 millioner kroner årligt ved en flytning.
Royal Arctic Line bygger sammen med det islandske rederi, Eimskip, nye skibe til Grønlands-handelen. De nye skibe er ifølge rederiet for store til Grønlandshavnen i Aalborg, og det er endnu en årsag til, at selskabet ønsker at anvende Aarhus Havn - og allerede fra midten af 2019, hvor de nye skibe står klar.
I forbindelse med at det tidligere var fremme, at det grønlandske rederi gik med flytteplaner, skabte det ikke ligefrem glæde i Aalborg og på Grønlandshavnen i byen.
I en pressemeddelelse skrev bestyrelsesformand for Aalborg Havn og socialdemokratisk borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen dengang, at Royal Arctic Line kunne imødese et erstatningskrav på ikke mindre end 200 millioner kroner, hvis selskabet trækker sig fra Aalborg inden 2022.
Aalborg Kommune har ifølge borgmesteren foretaget store investeringer på Grønlandshavnen i tiltro til, at Royal Arctic Line ville overholde aftalen om at benytte Aalborg Havn som basishavn.
- Erstatningskravet på 200 millioner kroner er Aalborg Havns juridiske og økonomiske rådgivere kommet frem til på baggrund af en markant forkortet nedskrivningsperiode på de store investeringer, sagde borgmesteren ifølge pressemeddelelsen.
Nu har Royal Arctic Line så officielt meddelt Aalborg Havn, at det ønsker at ophøre samarbejdet, hvorfor de to parter nu skal forsøge at komme overens, men det sidste kapitel i denne sag er næppe skrevet, da der den seneste tid har været flere gnidninger mellem de to parter.
FAKTA OM AARHUS HAVN
- Aarhus Havn beskæftiger ca. 100 medarbejdere
- 150 private virksomheder på havnen beskæftiger flere tusinde medarbejdere
- Havnebestyrelsen består af 7 medlemmer
- Jacob Bundsgaard er bestyrelsesformand
- Jakob Flyvbjerg Christensen er CEO
- Aarhus Havn er en kommunal selvstyrehavn med egen økonomi
- I 2016 gik der 456.652 TEU gennem Aarhus Havn
- Den samlede godsomsætning i 2016 var 8.223.000 tons
- Aarhus Havn tilbyder 37 ugentlige containerfrekvenser til 19 forskellige destinationer
- Aarhus Havn råder over Danmarks største bulkhavn
- Aarhus Havn opererer i døgndrift årets 365 dage
- I 2020 skal havnen udbygges til ca. 180 hektar
- Den maksimale vanddybde er projekteret til 15,5 meter ved kajen