Undgår unormale køer ved at overvåge trafikken tæt

Aarhus Kommune er begyndt målrettet at analysere, hvor der sker ændringer i trafikken, som ikke er normale

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Med i alt 200 bluetooth-bokse bliver trafikken rundt om i Aarhus Kommune overvåget, og på den måde kan uforudsete køer og særlig trængsel i bedste fald undgås eller efterfølgende løses. Sådan lyder den positive melding fra projektlederen.

- Vi måler rejsetider og følger med i trafikken. Hvordan den plejer at være, og om den så også er sådan på det givne tidspunkt. Hvis der sker ændringer, som ikke er normale, får vi lynhurtigt en update, som vi reagerer på, siger projektleder for lys og trafikledelse i Aarhus Kommune, Asbjørn Halskov-Sørensen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Hvis der så er meget kø på en strækning, hvor der ikke burde være det, så kigger kommunens folk på signalanlæggene og ser på, om der er fejl på dem.

- På den her måde undgår vi, at fejl står længe, fordi vi ikke er klar over, at de eksisterer. Tidligere måtte vi vente til, at bilister gjorde os opmærksomme på det, siger Asbjørn Halskov-Sørensen.

Løste problem i kryds

Bag bluetooth-boksene står firmaet Blip Systems, og løsningen hedder BlipTrack.

Løsningen virker ved at placere BlipTrack-sensorer på strategiske steder langs vejene. Sensorerne opfanger Bluetooth og wi-fi-enheder, der findes i mobiltelefoner og indbyggede lyd- og kommunikationssystemer i biler. Ved at genkende enhederne ved flere sensorer, bliver specifikke og præcise oplysninger såsom rejsetider, gennemsnitshastigheder, holdetider og bevægelsesmønstre tilgængelige.

Asbjørn Halskov-Sørensen har et konkret eksempel, hvor overvågningen løste en stor trafikal knude i Aarhus. Sidste onsdag var der pludselig enorm lang kø nær krydset Randersvej og Ringgaden ved Aarhus Universitet.

Asbjørn Halskov-Sørensen forklarer, hvordan overvågningen bliver brugt i praksis i forbindelse med tæt trafik ved et lyskryds i det centrale Aarhus. 

- Det hang sammen med et nyt signalprogram i lyskrydset, som der var fejl i. Der var meget lang grøn tid til Randersvej, så vi fik en mand op i krydset for at skifte til et program, vi vidste ville virke, forklarer Asbjørn Halskov-Sørensen.

Den almindelig tætte myldretidstrafik vil overvågning dog aldrig kunne komme til livs, lyder det fra kommunen.

- Vi holder kun øje med uregelmæssigheder, så den almindelige myldretidstrafik fjerner vi ikke, siger Asbjørn Halskov-Sørensen.

Du kan se interview med ham i videoen øverst på siden.   

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her