Ingen styr på medicinhåndtering: Privat hjemmepleje får skarp kritik
Et privat hjemmeplejetilbud i Favrskov Kommune får alvorlig kritik af Styrelsen for Patientsikkerhed.
En bekymret tidligere medarbejder fik Styrelsen for Patientsikkerhed til at rette fokus mod Svane Pleje Favrskov tilbage i slutningen af maj.
Den tidligere medarbejder henvendte sig, fordi personen mente, at personalet manglede oplæring og introduktion til medicinhåndtering. Og den konklusion er styrelsen efter et varslet tilsyn enig i.
Det har nu givet firmaet et påbud, der skal sikre, at den private hjemmepleje har tilstrækkeligt grundlag for at varetage sundhedsfaglige opgaver på forsvarlig vis.
Derudover skal det sikres, at udarbejdelsen og implementeringen af instrukser for henholdsvis medicinhåndtering, fravalg af livsforlængende behandling, pludselig opstået sygdom samt smitsomme sygdomme forbedres væsentligt.
For lige nu er disse bare ikke gode nok.
Kommunale opgaver har ikke været opdateret
Svane Pleje Favrskov varetager blandt andet opgaver for Favrskov Kommune, og det er særligt her, at der er betydelige mangler.
Styrelsen kunne efter tilsynet nemlig konstatere, at den sundhedsfaglige dokumentation ikke var overskuelig og systematisk, ligesom den i flere tilfælde ikke var opdateret i en længere periode.
En opgave, der egentlig er kommunens, inden plejen overdrages til den private udbyder.
Og siden Svane Pleje er blevet bekendt med dette, har hjemmeplejen afvist de kommunale opgaver, hvor journalerne ikke har været opdateret for nyligt.
Det fortæller direktør Niels Brun Madsen.
- Lige nu er vi i gang med at finde nogle nye retningslinjer og procedurer, men først og fremmest skal journalerne være opdateret, når vi overtager opgaverne, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Mangelfulde beskrivelser har betydning
De journalbeskrivelser, som Styrelsen for Patientsikkerhed så på tilsynsbesøget, var generelt for mangelfulde i forhold til patienternes aktuelle og potentielle problemer.
I tre ud af tre journalgennemgange var de 12 sygeplejefaglige områder ikke beskrevet fyldestgørende, og derudover kunne personalet ikke redegøre godt nok for patienternes problemområder.
- Det er styrelsens opfattelse, at vurdering af disse forhold og dokumentation heraf er nødvendigt af hensyn til den enkelte patients sikkerhed, da dette udgør et væsentligt element i helhedsvurderingen af patienten og danner grundlaget for, hvilke pleje- og behandlingsindsatser der skal iværksættes, skriver Styrelsen for Patientsikkerhed.
De 12 sygeplejefaglige problemområder
1. Funktionsniveau – kan patienten klare sit almindelige, daglige liv?
2. Bevægeapparat – er der behov for træning eller problemer, fx med balancen?
3. Ernæring – er patienten over-eller undervægtig? Eller er der fx medicin, der påvirker appetitten?
4. Hud og slimhinder – har patienten udslæt, sår eller andet?
5. Kommunikation – kan patienten gøre sig forståelig og forstå sin omverden?
6. Psykosociale forhold – er der udfordringer, fx med familie, misbrug, ensomhed eller andet?
7. Respiration og cirkulation – har patienten fx hoste, forhøjet blodtryk eller åndenød?
8. Seksualitet – er der sygdom eller medicin, der påvirker patientens seksualitet?
9. Smerter og sanseindtryk – har patienten ondt? Er der problemer med syn eller hørelse?
10. Søvn og hvile – sover patienten fx dårligere end normalt?11. Viden og udvikling – forstår patienten sin sygdom? Har han eller hun brug for information?
12. Udskillelse af affaldsstoffer – har patienten fx forstoppelse, diarré eller problemer med vandladningen?
Kilde: Styrelsen for Patientsikkerhed
Betydelig risiko for patientsikkerheden
Derudover stod det også klart på tilsynsbesøget, at medarbejderne ikke har adgang til instruktioner, der skal sikre den nødvendige håndtering af blandt andet medicin.
Derfor er det styrelsens vurdering, at det udgør en betydelig risiko for patientsikkerheden.
- Behovet for intervention alene baserer sig på den enkelte medarbejders faglige skøn og kompetencer, lyder det blandt andet i rapporten.
Det kan være særlig problematisk i forbindelse med en akut opstået situation, i forbindelse med nyansættelser, brug af vikarer og skiftende personale.
Påbuddet kan ophæves, når Styrelsen for Patientsikkerhed igen har været på tilsynsbesøg og kan konstatere, at det udfordringerne er kommet til livs.