Skandaleramt festfirma afsløret: Må fjerne kendte virksomheder fra hjemmeside

Firedisko leverer blandt andet lyd og lys til store fester, men nu viser det sig, at virksomheden, ifølge eksperter, pynter sig lidt for meget med lånte fjer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det virkede umiddelbart som en god idé, da gymnasieelever i Horsens for nylig hyrede Hammel-virksomheden Firedisko til at stå for musik og lys til forårets gymnasiefest.

På Firediskos hjemmeside blev man mødt med anbefalinger fra glade kunder og referencer fra prominente virksomheder. Men nu bliver der sået tvivl om virksomhedens troværdighed.

TV2 Østjylland har i samarbejde med TV Syd undersøgt oplysninger fra Firediskos hjemmeside. Og det viser sig blandt andet, at de glade mennesker, som har lagt billede og navn til positiv omtale af mobildiskoteket, slet ikke findes i virkeligheden.

- Det er jo at booste sig selv med lånte fjer. Det er jo at fremstille sig selv som værende kongerne af mobildiskoteker, og det hele kører bare. Det er det, det handler om for dem, og det gør de jo så ved at få de her forskellige mennesker til at udtale sig, som de så har opfundet, siger Peter Ladefoged, der er lektor og ekspert i markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus.

Kort om Firedisko-sagen

Noget gik helt galt til en gymnasiefest i Horsens, hvor utallige elever endte med forbrændinger i øjne og hud. Læs mere her.

Firediskos direktør, Simon Ringholm, har efterfølgende beklaget og forklaret, at hændelsen formentlig skyldtes en revne i glasset i en UV-lamp. Sikkerhedsstyrelsen er gået ind i sagen og har stillet en række spørgsmål til ledelsen hos Firedisko om den pågældende lampe.

- Vi er kun glade for, at sagen bliver taget alvorligt, og at myndighederne interesserer sig for den. Vi skal til bunds i det her, og vi vil gerne vide, hvordan vi sikrer os, at det aldrig sker igen, sagde Simon Ringholm i den forbindelse til TV2 Østjylland.

Lampen er endvidere sendt til undersøgelse hos leverandøren i USA, oplyser Firedisko.

Glad kunde dukker op i sædbank

På firedisko.dk kan man se en række rosende omtaler og anmeldelser fra meget tilfredse kunder. Afsenderne har dog kun optrådt med billede og fornavn. Blandt andet en ung kvinde ved navn Louise, som kun har rosende ord til overs for virksomheden.

"Firedisko leverede ikke kun den fedeste musik og lys til vores fest, men deres bar var også en stor succes… Det var virkelig prikken over i'et på en allerede fantastisk fest", skriver hun.

På hjemmesiden møder man også 'Benjamin', som skriver:

"Det er ærgerligt, man ikke kan holde fest hver dag! Stod det til mig, havde jeg booket Firedisko til enhver begivenhed, hvor der var behov for lys og lyd! Jeg vender tilbage!”

En såkaldt reverse-image-search alene på billedet af 'Benjamin' giver 36 resultater. Og her viser det sig, at billedet er et modelbillede, der blandt andet også optræder på en polsk hjemmeside for varmedunke og hos en sædbank i New York.

Her reklamerer "Benjamin" for en sædbank i New York.

- Han er om sig. Når man ser det her line-up, så virker det jo lidt som om, at det er en stock-photo-ting, som bliver brugt i alle mulige sammenhænge, vurderer markedsføringsekspert Peter Ladefoged.

TV2 Østjylland og TV Syd har undersøgt syv anbefalinger på Firediskos hjemmeside. I alle syv tilfælde var det fiktive personer, der har lagt navn og billede til anmeldelserne.

Erkender uægte billeder

Direktør i Firedisko, Simon Ringholm, erkender, at billederne, som var sat sammen med de anmeldelser, man kan læse på virksomhedens hjemmeside, ikke er ægte.

- Det eneste, der ikke findes, er deres billeder. Det er billeder, som vores internet-mand har smidt ind, for at det skulle se bedre ud. Det har jeg bedt ham om at tage ned, men anmeldelserne de findes, siger Simon Ringholm.

Billederne er altså nu taget ned, viser en gennemgang. Men Simon Ringholm garanterer, at indholdet i anmeldelserne er ægte og oplyser, at det er et udpluk fra deres mange glade kunder. Det har han dog ikke ønsket at udlevere dokumentation for.

- Nej, jeg vil ikke grave mere ned i den her sag, for der er ikke noget at komme efter. Det er ærlig talt at spilde din og min tid, siger Simon Ringholm.

Tvivl om store samarbejder

Men kundeanmeldelserne på Firediskos hjemmeside er ikke det eneste, der springer i øjnene.

TV2 Østjylland har fået en anonymt tip og en række screenshots tilsendt sammen med en påstand om, at Firedisko skulle have brugt virksomhedslogoer fra kendte brands på deres hjemmeside under påskud af at have samarbejdet med dem og uden at have fået lov.

Det drejer sig blandt andet om Plantorama, Bilka, Bestseller og DHL, hvis logoer tidligere var at finde på Firediskos hjemmeside, men i dag er pillet af.

I en rundspørge til 12 af virksomheder, hvoraf 11 har svaret, svarer ni, at de ikke har haft et direkte samarbejde med Firedisko, og at de ikke var klar over, at deres logo blev brugt på mobildiskotekets hjemmeside.

- Vi har ikke haft et samarbejde med Firedisko, og da jeg blev bekendt med, at vores logo figurerede på deres hjemmeside, bad jeg dem om at få det fjernet, lyder det blandt andet fra Sisse Porse Norlyk, der er strategisk projektleder hos Plantorama.

Jurist: Det er et alvorligt problem

Brug af virksomheders logoer kan være problematisk på flere måder, vurderer jurist ved Dansk Industri Mie Nancy Grouleff, der dog understreger, at hun udtaler sig generelt.

- Varemærkeloven slår klart fast, at den virksomhed, som ejer et logo, er den virksomhed alene, der har retten til at bruge det. Hvis virksomheden gerne vil tillade, at andre skal bruge det, skal man indgå en aftale ved virksomheden. Markedsføringsloven forbyder blandt andet, at man vildleder forbrugerne ved for eksempel at udgive sig for, at have et samarbejde, man ikke har, siger hun.

Det er jo klart, at det er et alvorligt problem, hvis man bruger falske anmeldelser
Mie Nancy Grouleff, jurist

Helt skidt er det, hvis en virksomhed ovenikøbet bruger kundeanmeldelser, som ikke er helt ægte. Det kan sætte forbrugerne i en svær situation, forklarer hun.

- Det er jo klart, at det er et alvorligt problem, hvis man bruger falske anmeldelser, da det kan få forbrugeren til at foretage et køb, de ellers ikke ville have gjort, siger Mie Nancy Grouleff.

Nægter at fremvise dokumentation

TV2 Østjylland har forelagt kritikken for Firediskos direktør, Simon Ringholm. Han oplyser, at virksomhedernes logoer er blevet fjernet fra hjemmesiden.

Men han gør det klart, at Firedisko har været hos de pågældende virksomheder.

- Da vi blev gjort opmærksom på det her, tog vi det hele ned, for at der ikke skulle være nogen tvivl. Men vi kan redegøre for, at vi har været hos alle virksomhederne, som har været på hjemmesiden, siger Simon Ringholm.

Simon Ringholm ønsker ikke at fremvise dokumentation for Firediskos samarbejdspartnere og gode anmeldelser.

Den dokumentation vil direktøren dog ikke vise TV2 Østjylland.

- Nej, det er der ingen grund til. Det er ingen sag, det er bare for at finde snavs, siger han.

Firedisko har altså, ifølge direktøren, haft med virksomhederne at gøre.

At virksomhederne ikke kan genkende, at der har været et direkte samarbejde, kan, ifølge Simon Ringholm, simpelt forklares med, at virksomhederne kan have benyttet sig af en underleverandør til festerne og derfor ikke nødvendigvis ved, at Firedisko har været en del af det. Eller at virksomhederne har benyttet sig af en af hans andre virksomheder, som også beskæftiger sig med afvikling af events.

Men han gentager, at logoerne blev pillet af hjemmesiden med det samme, da det stod klart, at der ikke var grundlag for at have det liggende.

- Jeg har simpelthen ikke mere at tilføje til denne sag, siger han.

Simon Ringholm henviser også til Firediskos Facebook-side, hvor man, ifølge ham, kan se billeder af mange af de fester, de som mobildiskotek har været involveret i.

Tip os!

Er der noget, du mener, TV2 Østjylland burde undersøge nærmere, eller har du et konkret tip, så send en mail til tip@tv2oj.dk eller skriv til redaktionen her:

Tip os

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google