En banan, tak! Madvogn på hjerteafdeling er en succes
Succesfuld mad- og drikkevogn kører dagligt på hjerteafdelingen i Horsens, og sørger for at få mere væske og mad til patienterne
Hver formiddag triller en vogn med frugt og vand ind på stuerne på hjertemedicinsk afdeling i Horsens. Hver eneste patient bliver spurgt om de vil have lidt fra vognen. Og det har en afgørende forskel for patienternes appetit på et lille mellemmåltid.
I det daglige tilbyder afdelingens sygeplejersker væske og mad mundtligt. Men der er bare mere afsætning, når saftevandet og frugten er lige foran patienten.
- Vi tilbyder dem mad og drikke, men det kan være svært, når man ikke har det så godt. Når det kommer ud, og man kan se, det er der, så melder lysten sig, fortæller Camilla Thuesen Stenkjær, introduktionssygeplejerske på hjertemedicinsk afdeling.
Læs også:
Det er SOSU-assistent Kirsten Stenvald, der dagligt tager turen med vognen, der indeholder forskellig frugt, noget koldt vand, saftevand og proteindrik. Og hvis man har lyst til en proteinberiget is, så kan den hentes i en fryser i nærheden.
- Jeg synes, det er en god service, og patienterne opfatter det meget positivt. De bliver overraskede og glade, når vi kommer ud med vognen, fortæller hun og udpeger en ekstra fordel ved mad- og drikkevognen:
- Når jeg kommer rundt, snakker jeg selvfølgelig også med patienterne. Det kan være om alt muligt, men ikke nødvendigvis om deres sygdom, og det tror jeg, betyder meget for dem.
Fra prøve til permanent ordning
Ordningen har været på prøve i tre måneder. Men fordi det har været en succes, så gøres mad og drikkevognen nu permanent. For en god kost er vigtig for patienternes mulighed for at komme sig.
For Kirsten Løth Lysdahl er mad- og drikkevognen et udtryk for en prioritering af omsorgen. En daglig tur rundt med servicevognen tager 30-45 minutter, som kunne være brugt på andre opgaver. Men i det store billede er det en lille indsats, som gør en stor forskel for mange patienter.
Læs også:
- Det gør både noget ved deres generelle ernæringstilstand, men også fordi de med tilbuddet får en ekstra omsorg, som mange ikke forventer at få i dag. Og måske kan det endda være med til at gøre dem mere opmærksomme på selv at gå op og hente noget mere mad, siger Kirsten Løth Lysdahl.