Aarhus Letbane kan komme i drift om fem uger
Hvis Trafikstyrelsen accepterer den forelagte plan, kan letbanen komme til at køre i slutningen af oktober
Aarhus Letbane vil kunne sættes i drift på den indre strækning om fem uger, altså ultimo oktober.
Det forudsætter, at Trafikstyrelsen accepterer den forelagte plan. Det viser et notat fra Aarhus Letbane ifølge Aarhus Kommune.
Men en åbningsdato i slutningen af oktober vil være forbundet med risiko, fremgår det også.
- Alternativt kan man vente med at melde en ny åbningsdato ud, til alle de nødvendige godkendelser er kommet i hus, står der i notatet.
- Aarhus Letbane vil gå i dialog med bestyrelse og ejere om, hvilke usikkerheder man er villige til at arbejde med.
Det er endnu uvist, hvornår strækningerne til Odder og Grenaa vil kunne åbne. Det vil der blive lagt en plan for på et møde med Trafikstyrelsen i næste uge.
Åbningen af letbanen blev fredag i sidste uge udskudt i sidste øjeblik af sikkerhedsmæssige grunde. Banen skulle efter planen have været sat i drift dagen efter.
Tirsdag fremlagde Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) så en redegørelse over forløbet.
Heri fremgår det, at blandt andet it-problemer og manglende tillid til operatøren Keolis' tidligere sikkerhedschef for projektet var årsag til den manglende godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Jacob Bundsgaard har ikke lagt skjul på, at sagen har sat Aarhus i et dårligt lys.
- Det er en møgtræls situation, men jeg har en forventning om, at vi kommer ud at køre relativt snart. Så det her i det store billede bliver en parentes i letbanens historie, sagde han tirsdag.
Læs mere om letbanen her:
* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.
* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.
* Op mod 90 chauffører skal betjene de i alt 26 letbanetog.
* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.
* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.
* Togene blev produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.
* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.
* Første strækning af letbanen, der skulle indvies lørdag, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
* Første strækning har 12 stop.
* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.
* Forfatteren Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer.
* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.
Kilder: Ritzau