Bundsgaard: ’Utålelig situation’ – men fortryder ikke Letbanen
Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) kræver lyn-redegørelse for, hvad der er gået galt i forbindelse med Letbane-åbningen
Under et døgn før den planlagte jomfrutur blev åbningen af Letbanen i Aarhus udskudt på grund af manglende sikkerhedsgodkendelse.
Et chok for mange – også for Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard, der først hørte om aflysningen fredag eftermiddag – kun få timer før offentligheden fik nys om det.
- Det er dybt skuffende og på mange måder en totalt og aldeles uacceptabel situation, vi står i, siger Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.
- Det er uforståeligt, at man på tværs af myndigheder ikke kan finde ud af at løse den her opgave, og derfor har jeg også bedt om at få lavet en redegørelse, der beskriver det forløb, der har været, og de beslutninger, der er truffet – og også hvem, der har vidst hvad på hvilke tidspunkter, siger han.
Redegørelsen skal ifølge borgmesteren blandt andet være med til at placere et ansvar for redeligheden, og det er en redegørelse, der skal falde mere eller mindre prompte, lyder kommandoen fra den socialdemokratiske borgmester.
- Den redegørelse skal ligge hurtigst muligt. Det her er en helt utålelig situation, siger Jacob Bundsgaard.
Letbanen er allerede blevet udskudt før, og den er også blevet væsentligt dyrere end først antaget. Nu er der tvivl om, hvorvidt den overhovedet bliver klar til at køre sin første tur i Kulturhovedstadsåret. Alligevel fortryder Jacob Bundsgaard ikke, at han lagde stemme til projektet.
- Det er ikke noget, jeg fortryder. Det er klart, når man bygger Danmarks første Letbane og alt er nyt, kan der opstå ting hen ad vejen, som man må korrigere, men det undskylder jo ikke den situation, vi står i. Den er uacceptabel. Vi må have placeret et ansvar for det her forløb, siger han.
Se et langt interview med Jacob Bundsgaard i videoen øverst i artiklen.
Aarhus Letbane
Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
Første strækning har 12 stop.
Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.
Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.
Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.
Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.
På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.
Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.
Kilde: Aarhus Letbane I/S