Aarhus Letbane udskyder letbaneåbning i Grenaa
Letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa kommer til at åbne flere måneder senere end forventet
Letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa kan tidligst åbne sidst i marts 2019.
Det oplyser Aarhus Letbane, efter en gennemgang af det arbejde, der skal udføres for at få strækningen godkendt til kørsel med passagerer.
Sammen med strækningen Aarhus-Grenaa vil strækningen Lisbjerg-Lystrup også blive godkendt.
Dermed vil hele Letbanens etape 1 på i alt 110 kilometer være åben for passagerer, skriver Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.
Aarhus Letbane vil dog ikke give en præcis dato for åbningen af strækningen til Grenaa.
Det skyldes en godkendelsesproces, hvor Aarhus Letbane og assessor først skal udarbejde en omfattende ansøgning. Når den er afleveret, skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandle sagen, og det kan være en tidskrævende proces.
Direktør forstår frustration
Det var meningen, strækningen skulle åbne her til efteråret? Hvorfor udskydes åbningen?
- Før sommer havde vi en plan om, at vi kunne åbne strækningen inden årets udgang, men vi må erkende, at det har taget længere tid at få godkendt strækningen, end vi havde regnet med, siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.
Kan folk derude stole på, at letbanen kører til Grenaa til marts?
- Det er svært at svare på. Vi har lavet en plan, som vi selv synes er realistisk. Der er mange ting i spil, når man skal have godkendt en letbane. Jeg kan ikke lægge hovedet på blokken, men jeg kan sige, at vi mener, det er en realistisk plan. Der er ingen statsgarantier, siger letbane-direktør Michael Borre.
Den nye tidsplan betyder, at strækningen kommer til at åbne flere måneder senere, end I har meldt ud. Kan du forstå, hvis folk er skuffede?
- Vi er kede af, at vi ikke har fået åbnet til Grenaa. Jeg forstår godt, folk er skuffede og frustrerede. Den har stået lukket i 2,5 år, når vi starter, og det er lang tid. Vi vil også gerne ud at køre. Det står allerøverst på min ønskeseddel, siger Michael Borre.