Dårlige erfaringer fra Norge: 58 ulykker med letbanen

Om en måned skal trafikanterne i Aarhus til at vænne sig til en ny trafikant i trafikken, når Aarhus Letbane begynder de første prøvekørsler

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I sommeren 2010 åbnede Bergen Bybane, som i sin konstruktion minder meget om Aarhus Letbane. Og allerede under testkørslerne to uger inden den officielle åbning gik det galt. Her kolliderede to tomme tog med hinanden.

De første to et halvt år var Bergen Bybane involveret i hele 58 ulykker.

Det var især bilister, der ville svinge til venstre, som var skyld i de mange kollisioner med Bybane-togene. Ifølge Ivar Gubberud, som er sikkerheds- og kvalitetschef for Bergen Bybane, var den norske presse med til at blæse de mange uheld op.

- Alle uheld blev blæst op i pressen, fordi det hele var nyt og spændende. Var det samme sket i en gammel sporvognsby som Oslo, så ville uheldene kun være omtalt som en lille notits. Men i Bergen blev de omtalt på både forsiden og på flere hele sider. Jeg synes ikke, at antallet af hændelser var højt, men i forhold til antal kørte kilometer så blev det et højt forholdstal, siger Ivar Gubberud til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Uddannelse var mangelfuld

Men også uddannelsen af chaufførerne var mangelfuld ifølge direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld.

Tema:

De sidste tre år har han haft en tæt dialog med Bergen Bybane, så Aarhus Letbane ikke begår de samme fejl.

- I Bergen havde man en udfordring omkring den uddannelse og den kultur, man fik skabt hos førerne, og det har vi taget meget ved lære af. Så vi snakker med Keolis (skal stå for driften af letbanen, red.) om at være fokuserede på at skabe en god kultur for vores førere. De skal køre på sigt, ligesom du og jeg skal, når vi kører bil. Så de skal køre efter forholdene. For hvis man ikke kører efter forholdene og ellers opfører sig ordentligt i trafikken, så sker der for mange uheld, fortæller Claus Rehfeld til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld, er fortrøstningsfuld i forhold til at undgå ulykker i Aarhus. 

Det er ikke kun bilisterne i Bergen, der har haft svært ved at vænne sig til den nye trafikant i trafikken. Ved holdepladserne har chaufførerne været nødt til at være ekstra opmærksomme, når fodgængere nærmest med livet som indsats krydser skinnerne.

I Bergen havde man en udfordring omkring den uddannelse og den kultur, man fik skabt hos førerne, og det har vi taget meget ved lære af. 
Claus Rehfeld, direktør Aarhus Letbane

I oktober 2013 døde en 47-årig kvinde, efter hun var blevet påkørt af Bybanen i Bergen. I dag mener Ivar Gubberud, at indbyggerne i Bergen har vænnet sig til Bybanen.

- Der blev i 2016 kørt mere end 1,6 mio. kilometer, hvilket er 10 gange mere end i starten. Samtidig er antallet af ulykker kun fordoblet til 32, og antallet af hårde opbremsninger er faldet kraftigt. Det skyldes en øget erfaring og bedre oplæring af chaufførerne, og at befolkningen i Bergen har vænnet sig til sporvognen efter 35 års fravær.

I Aarhus vil Claus Rehfeld gøre alt hvad han kan for at undgå, der sker dødsulykker som i Bergen.

- Vi gør alt hvad vi kan for at undgå, at noget tilsvarende sker i Aarhus, men vi kan ikke garantere, vi undgår dødsulykker, siger Claus Rehfeld.

Om kort tid sætter Aarhus Letbane en informationskampagne på skinnerne, som skal forberede byens trafikanter på det nye letbanetog.

- Vi kommer ud med information på de sociale medier og vi kommer ud med information på plakater ude på vores standsningssteder. Kampagnen kommer til at køre over en lang periode, og den kommer også til at køre, når vi starter, forklarer Claus Rehfeld.

VIDEO: Åbningen af Aarhus 2017 fik også en overraskende gæst ved Dokk1 i dag. Letbanen deltog nemlig i fejringen. 

Ifølge Ivar Gubberud så skal især cyklister og ”hætterotter” være opmærksomme, når letbanen begynder at køre i Aarhus.

- Ud fra mit kendskab til Danmark, så vil jeg anbefale at Aarhus Letbane især advarer cyklister mod at cykle på skinnerne, da hjulet meget nemt sætter sig fast, og det kan i værste fald resultere i en alvorlig ulykke. Men den største risikogruppe bliver ”hætterotter”, unge mennesker med hættetrøjer, høretelefoner og en telefon i hånden. De går direkte ud på vejen uden at se sig for.

Efter planen begynder Aarhus Letbane de første testkørsler i centrum af Aarhus om cirka en måned.

Du kan se mere om erfaringerne fra Norge i indslaget øverst på siden. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google