Dårlige erfaringer fra Norge: 58 ulykker med letbanen
Om en måned skal trafikanterne i Aarhus til at vænne sig til en ny trafikant i trafikken, når Aarhus Letbane begynder de første prøvekørsler
I sommeren 2010 åbnede Bergen Bybane, som i sin konstruktion minder meget om Aarhus Letbane. Og allerede under testkørslerne to uger inden den officielle åbning gik det galt. Her kolliderede to tomme tog med hinanden.
De første to et halvt år var Bergen Bybane involveret i hele 58 ulykker.
Det var især bilister, der ville svinge til venstre, som var skyld i de mange kollisioner med Bybane-togene. Ifølge Ivar Gubberud, som er sikkerheds- og kvalitetschef for Bergen Bybane, var den norske presse med til at blæse de mange uheld op.
- Alle uheld blev blæst op i pressen, fordi det hele var nyt og spændende. Var det samme sket i en gammel sporvognsby som Oslo, så ville uheldene kun være omtalt som en lille notits. Men i Bergen blev de omtalt på både forsiden og på flere hele sider. Jeg synes ikke, at antallet af hændelser var højt, men i forhold til antal kørte kilometer så blev det et højt forholdstal, siger Ivar Gubberud til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Uddannelse var mangelfuld
Men også uddannelsen af chaufførerne var mangelfuld ifølge direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld.
De sidste tre år har han haft en tæt dialog med Bergen Bybane, så Aarhus Letbane ikke begår de samme fejl.
- I Bergen havde man en udfordring omkring den uddannelse og den kultur, man fik skabt hos førerne, og det har vi taget meget ved lære af. Så vi snakker med Keolis (skal stå for driften af letbanen, red.) om at være fokuserede på at skabe en god kultur for vores førere. De skal køre på sigt, ligesom du og jeg skal, når vi kører bil. Så de skal køre efter forholdene. For hvis man ikke kører efter forholdene og ellers opfører sig ordentligt i trafikken, så sker der for mange uheld, fortæller Claus Rehfeld til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Det er ikke kun bilisterne i Bergen, der har haft svært ved at vænne sig til den nye trafikant i trafikken. Ved holdepladserne har chaufførerne været nødt til at være ekstra opmærksomme, når fodgængere nærmest med livet som indsats krydser skinnerne.
I oktober 2013 døde en 47-årig kvinde, efter hun var blevet påkørt af Bybanen i Bergen. I dag mener Ivar Gubberud, at indbyggerne i Bergen har vænnet sig til Bybanen.
- Der blev i 2016 kørt mere end 1,6 mio. kilometer, hvilket er 10 gange mere end i starten. Samtidig er antallet af ulykker kun fordoblet til 32, og antallet af hårde opbremsninger er faldet kraftigt. Det skyldes en øget erfaring og bedre oplæring af chaufførerne, og at befolkningen i Bergen har vænnet sig til sporvognen efter 35 års fravær.
I Aarhus vil Claus Rehfeld gøre alt hvad han kan for at undgå, der sker dødsulykker som i Bergen.
- Vi gør alt hvad vi kan for at undgå, at noget tilsvarende sker i Aarhus, men vi kan ikke garantere, vi undgår dødsulykker, siger Claus Rehfeld.
Om kort tid sætter Aarhus Letbane en informationskampagne på skinnerne, som skal forberede byens trafikanter på det nye letbanetog.
- Vi kommer ud med information på de sociale medier og vi kommer ud med information på plakater ude på vores standsningssteder. Kampagnen kommer til at køre over en lang periode, og den kommer også til at køre, når vi starter, forklarer Claus Rehfeld.
Ifølge Ivar Gubberud så skal især cyklister og ”hætterotter” være opmærksomme, når letbanen begynder at køre i Aarhus.
- Ud fra mit kendskab til Danmark, så vil jeg anbefale at Aarhus Letbane især advarer cyklister mod at cykle på skinnerne, da hjulet meget nemt sætter sig fast, og det kan i værste fald resultere i en alvorlig ulykke. Men den største risikogruppe bliver ”hætterotter”, unge mennesker med hættetrøjer, høretelefoner og en telefon i hånden. De går direkte ud på vejen uden at se sig for.
Efter planen begynder Aarhus Letbane de første testkørsler i centrum af Aarhus om cirka en måned.
Du kan se mere om erfaringerne fra Norge i indslaget øverst på siden.