Manglende erfaring var årsag til letbanens forsinkelse

Ansøgningsmateriale fra Aarhus Letbane var ikke tilstrækkeligt modent, hedder det i evaluering af letbanekaos

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Der er nu blevet sat flere ord på, hvorfor Aarhus Letbane blev forsinket. Foto: Aarhus Letbane

En presset tidsplan og manglende erfaring hos Aarhus Letbane og operatøren Keolis var årsagerne til, at den aarhusianske letbane blev tre måneder forsinket.

Det er nogle af konklusionerne i en ekstern evaluering, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) har fået lavet om det kaotiske forløb.

Jeg er glad for, at vi med den evaluering, vi nu har modtaget, har fået nogle konkrete forslag, så vi undgår forløb, som vi så det med den indre strækning af Aarhus Letbane.
Ole Birk Olesen (LA), transportminister

Letbanen skulle have været i drift 23. september 2017, men premieren blev udskudt tre måneder, fordi man ikke havde sikkerhedsgodkendelsen på plads.

- Jeg er glad for, at vi med den evaluering, vi nu har modtaget, har fået nogle konkrete forslag, der blandt andet vil kunne hjælpe fremtidige ansøgere om en sikkerhedsgodkendelse, så vi undgår forløb, som vi så det med den indre strækning af Aarhus Letbane, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

VIDEO: Tirsdag var letbanen involveret i et sammenstød med en varebil. Det har siden vist sig, at varebilen var skyld i uheldet. 

Ikke tilstrækkeligt modent

En af årsagerne til, at letbanen ikke kunne komme ud at køre var, at ansøgningsmaterialet ikke var "tilstrækkeligt modent".

Det hænger ifølge evalueringen sammen med, at Aarhus Letbane og Keolis først skulle opbygge kompetence på området og samtidig stod over for en meget kompleks lovgivning.

Tema:

Dertil kommer, at processen ifølge evalueringen manglede en overordnet "tjekliste" og en vejledende tidsplan.

Allerede i oktober sidste år kunne TV2 ØSTJYLLAND da også fortælle, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen over en måned før den planlagte åbning, havde advaret Aarhus Letbane, om at det ville gå galt.

Advaret over en måned før åbning

En aktindsigt, som TV2 ØSTJYLLAND fik sidste år, viste, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen i et notat til Keolis, der driver Aarhus Letbane, allerede den 15. august 2017 havde gjort det klart, at åbningen den 23. september 2017 var urealistisk.

- Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gjorde samtidig opmærksom på, at den i forvejen meget pressede plan for opnåelse af sikkerhedscertifikat inden den planlagte driftsstart virker urealistisk og ikke levner meget tid for KAL (Keolis Aarhus Letbane red.) til at rette op på eventuelle fundne mangler, skrev styrelsen i et notat fra 15. august.

Efter åbningen af letbanen i slutningen af 2017 - flere måneder forsinket - har problemerne haft konsekvenser for folkene bag. Der er nemlig skiftet ud på flere af de væsentlige poster, der har haft med hele godkendelsesforløbet at gøre.

Ny direktør og formand

Blandt andet har Aarhus Letbane fået ny direktør og bestyrelsesformand, ligesom der er sket organisationsændringer i Trafikstyrelsen, således er vicedirektøren nu ikke længere chef for styrelsens afdeling for kollektiv trafik. Fra første februar er han overflyttet til Center for Luftfart, ligesom kontorchefen i samme afdeling inden sommer fratræder på grund af alder.

Pressechef Kim Vogt Østrøm afviste i februar i år dog over for TV2 ØSTJYLLAND, at rokeringen af embedsmænd har sammenhæng med de mange problemer med godkendelsen af Aarhus Letbane.

Vores tillid til styrelsen ligger på et meget lille sted, og det er ikke acceptabelt, at man ikke kan have tillid til en statslig styrelse.
Jacob Bundsgaard (S), borgmester i december 2017

Letbanen fik først grønt lys til at køre den 20. december 2017. I tiden op til føg kritikken frem og tilbage mellem letbanens ejere - Aarhus Kommune og Region Midtjylland - samt Trafikstyrelsen.

- Vores tillid til styrelsen ligger på et meget lille sted, og det er ikke acceptabelt, at man ikke kan have tillid til en statslig styrelse, lød det blandt andet fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S).

VIDEO: Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard mente i slutningen af 2017, at hele letbane-sagen var grotesk. Her kan du se eller gense interviewet med ham fra december 2017.

Ikke ordentligt

Fra modparten blev der skudt igen:

- Det basale det er, at de har ikke lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, sagde vicedirektør i Trafikstyrelsen Kåre Clemmesen.

På den baggrund besluttede transportministeren at få lavet en ekstern evaluering, som skulle se på, hvad der var gået galt, og hvad man fremadrettet kan lære af processen.

Evalueringen indeholder ni konkrete forslag, der skal medvirke til, at man fremover ikke vil opleve samme udfordringer.

Problemer på begge sider

Aarhus-borgmesteren fastholder dog sin kritik

- Jeg læser evalueringsrapporten som en konstatering af, at der har været problemer på begge sider. Det har været kompliceret, fordi begge parter i sagens natur ikke har haft erfaringer, siger Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Vores oplevelse var præget af, at vi syntes at dialogen og den måde, man arbejdede på, var mangelfuld.
Jacob Bundsgaard (S), borgmester, Aarhus

Han mener så heller ikke, at evalueringsrapporten giver et fuldstændigt billede af, hvad der gik galt.

- Vores oplevelse var præget af, at vi syntes at dialogen og den måde, man arbejdede på, var mangelfuld. Det har man ikke fået afdækket i den her rapport. Vi opfordrede til, at man lavede en uvildig undersøgelse, fordi vi syntes, at det var problematisk, at man lavede et undersøgelseskommissorium defineret af nogle af dem, der også var under kritik, siger Jacob Bundsgaard.

Letbanen i Aarhus er den første af slagsen herhjemme, men der er også letbaner på vej i Odense og København.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google