Oplandsbusser reddes – færre bybusser bliver konsekvensen
Lokalpolitikerne i Norddjurs Kommune arbejder på en større omprioritering af den kollektive trafik.
Der skal spares på de regionale busser fra 1. august, og i Norddjurs har udsigten til besparelser skabt frygt især i byer langs Nordkysten. Nu tyder det på, at busserne fortsat vil køre her. I stedet bliver det bybusserne i Grenaa, der rammes.
Helt konkret blev medlemmerne i Miljø- og Teknikudvalget tirsdag enige om at arbejde videre med en halvering af kørslen med bybusserne i Grenaa for at fortsat kunne tilbyde ture fra byer som Auning, Allingåbro, Vivild, Fjellerup og Glesborg.
Læs også:
- Vi har ikke så mange andre muligheder, fremover har vi kun én mio. kr. til bustrafikken mod fem mio. kr. tidligere. Jeg synes, at vi er kommet frem til et godt tilbud, ud fra de penge vi har, siger formand for udvalget, Jens Meilvang (LA), til TV2 ØSTJYLLAND.
I Grenaa betyder besparelserne, at der fremover kun er én bybus, som primært kører om morgenen og eftermiddagen. I den mellemliggende periode skal kunderne bestille en flexbus.
Nedlægger busrute
Borgerne på det nordlige Djursland har tidligere været vant til at benytte busrute 213, men den bliver som følge af regionens besparelser nedlagt.
- Og så var der jo egentlig lagt op til, at der ikke var nogle busser. Men vi har valgt at prioritere to uddannelsesruter om morgenen og én om eftermiddagen. Jeg er glad for, at vi kan opretholde muligheden for de unge at komme i skole fra eksempelvis Fjellerup, siger Jens Meilvang.
Ønsker man at rejse på andre tidspunkter af døgnet fra Nordkysten, skal der bestilles flextaxaer, som ifølge udvalgsformanden koster stort set det samme som en billet til bussen.
Halveringen af bybusdriften i Grenaa sparer kommunen for ca. to mio. kroner, imens de resterende to mio. kroner, der skulle spares, findes gennem færre afgange fra Nordkysten og en strammere køreplan.
Udvider flexbusordning
Norddjurs Kommune er langt fra den eneste, som står med udfordringer i forbindelse med busbesparelserne.
I Odder vil man ligesom i Norddjurs ikke finde sig i, at borgerne i de tyndere befolkede områder ikke kan komme med bussen. Man har derfor valgt at udvide kommunens flexbusordning - en ordning, hvor man kan ringe efter en bus.
- Vi må ikke lade vores borgere i stikken. Derfor skal vi finde de 600.000-800.000 kroner, der skal til for at opretholde servicen, lød det den 8. januar fra Ole Lyngby Pedersen (V), der er formand for Miljø-, Teknik- og Klimaudvalget i Odder Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Det er et enigt byråd i Odder Kommune, der har besluttet at udvide flexbusordningen.
Prisen er den samme
En flexbus kan være en taxa, en liftvogn eller en almindelig personbil. Prisen er den samme, som hvis man skulle med en almindelig bus, og de kører efter en køreplan, ligesom almindelige busser gør.
Eneste forskel er, at man selv som passager skal ringe efter den. Hvis man ikke ringer, så kører den ikke, og den kører kun mellem de stoppesteder, hvor der er passagerer, som skal med.
- Jeg tænker da, at det er bedre, at der kører sådan en rundt, end der kører tomme busser rundt, har Johanne Have, der er efterskolelev på Gylling Efterskole, tidligere sagt til TV2 ØSTJYLLAND.