Danske Bank har inddrevet for meget gæld fra op mod 15.000 kunder

Samlet vurderer Danske Bank at have opkrævet 50 millioner kroner for meget. SF kalder minister i samråd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
En datafejl har gjort, at Danske Bank har opkrævet for meget gæld (arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Danske Bank har i årevis inddrevet for meget gæld fra tusindvis af kunder.

Det skriver Berlingske og TV2.

Medierne har fået indsigt i dokumenter, der viser, at årsagen blandt andet er alvorlige data- og systemfejl i bankens inkassosystem.

En kæmpe skandale i Danske Bank - igen.
Lisbeth Bech Poulsen, folketingsmedlem for SF

Ifølge TV2 og Berlingske har fejlene stået på i så lang tid, at Danske Bank ikke længere har overblik over, hvem der har betalt for meget tilbage.

Ekspert er rystet

Niels Skovmand Rasmussen, lektor i bankret på Syddansk Universitet, er overrasket over sagen.

- Det er meget overraskende, at en så grundlæggende del af bankdriften tilsyneladende kan være så mangelfuld. Især ryster det mig, at fejlene ser ud til at være så systematiske, siger Niels Skovmand Rasmussen til TV2 og fortsætter:

- Det er et meget stort antal kunder, der er ramt, og det er sket over en lang årrække.

Konsulenthuset Ernst & Young har siden 2019 undersøgt problemerne for banken. Undersøgelsen blev indledt, efter at en eller flere whistleblowere gjorde opmærksom på, at der var noget galt.

100.000 kunder skal nu undersøges for at klarlægge, hvem der har betalt for meget tilbage til banken, og hvor meget de har betalt.

Danske Bank erkender fejlen

Rob De Ridder, underdirektør i Danske Bank, siger, at Danske Bank, da banken blev klar over fejlene, nedsatte en kontrolenhed.

Den sikrer, at ingen sager bliver lukket uden at være undersøgt manuelt og udsat for et tredobbelt tjek, lyder det fra Rob De Ridder.

- Hver eneste sag skal være korrekt, og derfor har vi indført ekstra kontrolmekanismer, siger Rob De Ridder til Berlingske.

"Uden for fatteevne"

Han siger desuden til TV2, at den "mulige indvirkning" på de berørte kunder er mellem 1000 og 2000 kroner. Samlet set vurderer banken, at der er tale om en overopkrævning på 50 millioner kroner.

SF indkalder på baggrund af sagen erhvervsminister Simon Kollerup (S) i samråd. Det siger partiets finansordfører, Lisbeth Bech-Nielsen, der kalder sagen for "uden for fatteevnen".

- Jeg tror, det ligger uden for enhver diskussion, at banken har fejlet på det groveste over for sine kunder i den sag.

- Vi kan tilsyneladende ikke lade bankerne ordne sådan noget alene, der skal være et tilsyn, siger hun.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her