Hvorfor bliver Molslinjen pludselig involveret i flere redningsaktioner? Bliv klogere her

Ifølge chefen for Det Nationale Maritime Operationscenter er det ikke så usædvanligt, som mange måske tror.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Mandag og tirsdag blev Molslinjen involveret i redningsaktioner til søs, mens færgen havde passagerer ombord. Foto: Henning Bagger / Scanpix Danmark

Molslinjen sejler normalt mellem Aarhus og Sjællands Odde, men både mandag og tirsdag i denne uge blev sejladsen imidlertid afbrudt, fordi færgen blev beordret til at deltage i redningsaktioner til søs. 

Mandag for at lede efter en synkende kutter ved øen Hjelm i Kattegat og tirsdag for at hjælp en kæntret jolle ud for Samsø, hvor tre personer lå i vandet.

Det er ikke ofte, at vi har hørt om Molslinjen i disse situationer, men alligevel er det faktisk ikke så usædvanlig, som mange måske tror. 

Det fortæller orlogskaptajn og chef for Det Nationale Maritime Operationscenter ved Forsvaret, Per Ring Henriksen, til TV2 ØSTJYLLAND. 

- Det er selvfølgelig tilfældigt, at der sker to redningsaktioner i samme område to dage i træk, men der er ikke noget mærkeligt i det. Det sker ret ofte, at vi tager brug af civile skibe som færger og handelsskibe, fortæller han. 

Beder ofte civile skibe om assistance 

Han anslår, at de årligt har omkring 400 redningsaktioner, og at der ved en tredjedel af dem, bliver bedt om hjælp fra civile skibe som for eksempel Molslinjen. 

- Det er sådan, at når vi får meldinger om folk i nød, så bruger vi alle de midler vi kan, til at redde de stakkels mennesker med. Nogle gange er det enheder, vi selv har til rådighed tæt på, men ellers sætter vi vores lid til den civile trafik i området, forklarer Per Ring Henriksen.

Og det kan altså være alt fra færger til handelsskibe og andre både i vandet. 

Hvad er Det National Maritime Operations Center?

Det Nationale Maritime Operationscenter (NMOC) løser mange forskellige opgaver, både militære og af mere civil karakter. NMOC fungerer som dansk Joint Rescue Coordination Centre, med ansvar for sø- og flyredning. Derudover arbejder NMOC med overvågning af dansk farvand og bælter og generel maritim assistance.

Kilde: Forsvaret 

Har pligt til at hjælpe 

Grunden til, at de kan vide, hvor skibene er, skyldes at mange skibe har et indbygget GPS-system, som viser, hvor de er. Og det benytter Det Nationale Maritime Operationscenter sig af. 

- Vi sørger for at holde et godt billede af, hvad der er af enheder af skibe, siger Per Ring Henriksen

Vi var super glade for, at de deltog. I det ene tilfælde, var de jo en vigtig bidragsyder, da de bjergede de tre, der var i vandet.
Per Ring Henriksen, orlogskaptajn og chef, Det Nationale Maritime Operationscenter, Forsvaret

Og i princippet har færger som Molslinjen faktisk slet ikke et valg, hvis de bliver bedt om at deltage. 

Kan de sige nej til at hjælpe?

- Det kan man reelt ikke, fordi hvis nogle er i havsnød, så er man som anden sømand forpligtet til at hjælpe, men der kan være tungvejede grunde til at en enhed ikke kan hjælpe, men vi presser på det for få hjælpen, forklarer Per Ring Henriksen. 

Og denne gang var hjælpen faktisk rigtig vigtig. Især i tirsdagens redningsaktion. 

-  Vi var super glade for, at de deltog. I det ene tilfælde, var de jo en vigtig bidragsyder, da de bjergede de tre, der var i vandet, siger orlogskaptajnen. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her