'Niklas' køber stoffer på Snapchat: - En halv time så har jeg det i hånden

24-årige Niklas fra Aarhus bruger Snapchat til at skaffe stoffer, fordi han synes, det er mere sikkert. En nu tidligere misbruger er bekymret over udviklingen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
'Niklas' fra Aarhus har mange gange brugt Snapchat til at skaffe stoffer, og han vil ikke være nervøs for at gøre det igen.

- Det er bare ufattelig nemt.

Så kort og præcist kan det siges. Ordene stammer fra en 24-årig mand fra Aarhus, som vi kalder 'Niklas'.

Han ønsker at være anonym, men vil gerne fortælle, hvordan han bruger det sociale medie Snapchat til at skaffe stoffer.

- Jeg får en snap fra en kammerat, og så prøver jeg for at se, om der er held i den. Så går der som reel ikke mere en halv time, så har jeg det i hånden, siger 'Niklas' til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: I en dokumentar viser TV2 ØSTJYLLAND, hvor nemt det er at skaffe stoffer via Snapchat.

Undgår stort digitalt fodspor

Han er helt bevidst om, hvorfor han bruger netop Snapchat til køb af stoffer.

- Det er for ikke at lægge et for stort digitalt fodspor, så hvis jeg bliver taget lige efter en handel, så er der ikke nogen beskeder, hvor politiet præcist kan se, hvad vi har skrevet om, forklarer han.

Lige i starten var jeg lidt nervøs, men lige siden er det gået væk ved hvert køb, hvor det er gået godt. For der har ikke været noget at frygte.
'Niklas', Aarhus

TV2 ØSTJYLLAND kunne onsdag fortælle, at pushere i stor stil bruger mediet for at nå ud til nye kunder.

- Jeg gjorde det, fordi det var nemt at oprette en bruger. Og jeg følte, det var meget sikkert. Beskederne bliver jo slettet bagefter, fortæller en af dealerne til TV2 ØSTJYLLAND.

Du kan se hele dokumentaren her.

Frygter ikke politiet

Ifølge en anden af de pushere, TV2 ØSTJYLLAND har været kontakt med, kan politiet ikke følge med, da han efter eget udsagn hele tiden er 10 skridt foran.

- Jeg har to venner, som har gjort det her uafbrudt de seneste tre-fire år, og de har aldrig nogensinde haft besøg af politiet, lyder det fra ham.

Heller ikke 'Niklas' er nervøs for ordensmagten. Nervøsiteten aftog i hvert fald hurtigt.

- Lige i starten var jeg lidt nervøs, men lige siden er det gået væk ved hvert køb, hvor det er gået godt. For der har ikke været noget at frygte, siger han.

Levering til hoveddøren

At det er blevet lettere at skaffe stoffer, kan 29-årige 'Emil' fra Silkeborg skrive under på.

I 10 år har han røget hash. I starten var det kun i weekenderne, men det udviklede sig til et decideret misbrug, hvor han røg hver dag.

'Emil' er i dag i behandling og har været stoffri i to måneder.

- Da jeg startede med at ryge, skulle man kende nogen for at skaffe det. Men de sidste fem-seks år er det steget eksplosivt på de sociale medier, fortæller han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Det er bare at tilføje en pusher på Snapchat, og så er der levering til hoveddøren.

Bekymret for den yngre generation

Det bekymrer ham – især på den yngre generations vegne – at det er blevet så nemt at få fat i stoffer.

- For mange år siden, syntes jeg, det var rigtig belejligt, men nu har jeg fået en nevø og har en yngre familie. Så jeg kan godt tænke, der er sindssyg nem adgang, uden omverdenen opdager det, siger 'Emil'.

De mere uerfarne føler sig stadig mest trygge ved at handle med en, de kender og ikke en tilfældig pusher fra Snapchat.
Thomas Friis Søgaard, Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet

Gennem de seneste år er der, ganske som 'Emil' oplever, sket en forøgelse i kanaler, hvor fra man kan få stoffer.

Det fortæller Thomas Friis Søgaard, der på Center for Rusmiddelforskning under Aarhus Universitet har forsket i narkomarkeder.

Ikke flere der tager stoffer

- Sociale medier har gjort, at stoffer er blevet nemmere at skaffe, og flere unge får dem tilbudt. Men det betyder ikke, at flere reagerer på tilbuddene, siger Thomas Friis Søgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Han kan derfor berolige de forældre, der er nervøse for, at deres børn tager stoffer, fordi de bruger et medie som Snapchat.

Undersøgelser viser nemlig, at det blot er to procent, der skaffer stoffer via sociale medier, imens størstedelen – 40 procent – fortsat får dem via venner og bekendte.

- De mere uerfarne føler sig stadig mest trygge ved at handle med en, de kender og ikke en tilfældig pusher fra Snapchat, forklarer Thomas Friis Søgaard.

'Niklas' og 'Emil' er opdigtede navne. De har begge af hensyn til deres familier og jobs ønsket at være anonyme. TV2 ØSTJYLLAND kender deres rigtige identitet.

En ny tendens, man ifølge Thomas Friis Søgaard har set på det seneste, er, at pusherne er blevet proaktive og bruger Snapchat som markedsføringsplatform. De udnytter mediets algoritmer til at nå ud til et større antal unge, forklarer han.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google