Ny aftale på plads: Store milliardprojekter på vej i Østjylland

Regeringen har mandag middag præsenteret en ny, stor infrastrukturaftale, der sikrer flere store projekter i Østjylland og især i og omkring Aarhus.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Motorvejen rundt om Aarhus skal udvides i de kommende år. Genrefoto. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Aarhus får flere opgraderinger i infrastrukturen i de kommende år.

Det står klart af den aftale, som regeringen har indgået med et bredt flertal i Folketinget, og som løber op i i alt 161 milliarder kroner for projekterne over hele landet.

Blandt andet skal der laves den omdiskuterede tunnel Marselistunnel fra havnen til motorvejen, en udvidelse af motorvejen fra Aarhus S til N og en mere direkte togforbindelse til Silkeborg.

Til gengæld bliver det i denne omgang ikke til en udvidelse af motorvejen mellem Aarhus og Randers, som det ellers var håbet i Randers.

Det ærgrer Venstre-folketingsmedlem og tidligere Randers-borgmester Michael Aastrup Jensen (V):

- Vi ønsker fortsat en principiel beslutning om at motorvejen skal udvides, senest i 2030. Derfor vil jeg kæmpe benhårdt for at vi får et nyt flertal, som igen vil sætte Randers på landkortet, udtaler han i en pressemeddelelse.

 Udvidet bliver til gengæld motorvejen mellem Skanderborg og Vejle. Et projekt, der forventes at koste 3,5 milliarder kroner.

Et andet stort milliardprojekt bliver den meget omtalte Marselistunnel mellem Aarhus Havn og motorvejstilslutningen nogle kilometer længere inde i landet.

Projektet forventes at kunne medføre en "væsentlig reduktion af miljø- og støjgener i Aarhus by" og er budgetteret til 2,7 milliarder kroner.

Her er alle projekterne i Østjylland

Opgradering af Rute 26 til motortrafikvej mellem E45 og Søbyvad syd om Lading Sø

Der opleves i dag fremkommelighedsproblemer på den ca. 23 km lange strækning af Rute 26 mellem Aarhus og Søbyvad. Der er i 2012 gennemført en VVM-undersøgelse af et projekt bestående af en deletape med motorvej frem til Hammel og derefter motortrafikvej. Favrskov Kommune har foreslået, at der i stedet etableres motortrafikvej på hele strækningen for bl.a. at billiggøre anlægget.  

Med projektet gennemføres der en VVM-undersøgelse af det projekt, som Favrskov Kommune har foreslået. Projektet har en skønnet anlægsudgift på 1.390 mio. kr.


Udbygning af Rute 15 mellem Bale og Tåstrup  

En strækning på ca. 3,4 km mellem Løgten og Bale åbnede i 2016 som en 2+1 motortrafikvej og med en hastighedsgrænse på 100 km/t.  

Projektet indebærer en udbygning af strækningen mellem Bale og Tåstrup ud fra de samme principper som ombygningen mellem Løgten og Bale. Der gennemføres indledningsvist en VVM-undersøgelse af projektet.

Projektet har et skønnet anlægsudgift på 357 mio. kr.  


Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Aarhus S og Aarhus N  

Med projektet udvides den 16 km lange strækning mellem Aarhus S og Aarhus N fra 4 til 6 spor.  

Som et led i projektet er der planlagt opsætning af ca. 5 km støj- skærm og anlæg af 3,5 km støjvolde flere steder på strækningen, hvor der er mange nærtliggende boliger.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.112 mio. kr. Projektet har en positiv forrentning på 7,1 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO2-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 7,0 pct.


Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Vejle og Skanderborg S  

Projektet omfatter en udvidelse af den eksisterende motorvej fra 4 til 6 spor samt en udvidelse af kapaciteten i tilslutningsanlæg 57, 56a og 55.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 3.505 mio. kr.  

Som et led i projektet opsættes der ca. 5,8 km støjskærm, og der anlægges ca. 1,8 km støjvold. De støjreducerende tiltag vil med- virke til, at den samlede støjbelastning reduceres sammenlignet med en fremtidig situation uden udbygning af motorvejen.  

Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 4,2 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO2-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 4,1 pct.


Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N  

Projektet indebærer ombygning af tilslutningsanlæggene TSA 40 ved Randers C, TSA 39 ved Randers N samt TSA 43 ved Sdr. Borup.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 231 mio. kr.  

Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 18,8 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO2- pris på 1.500 kr. pr. ton. er forrentningen på 18,8 pct.


Anlæg af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus  

Projektet indebærer, at der etableres statsvej mellem motorvejsnettet og Aarhus Havn, der er Danmarks største erhvervshavn. Med projektet etableres konkret en ca. 2 km lang tunnel under Marselis Boulevard, der vil skabe direkte adgangsvej mellem E45 og Aarhus Havn.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.702 mio. kr.  

En tunnel under Marselis Boulevard vil som følge af de mange tunge køretøjer, der i dag benytter Marselis Boulevard, medføre en væsentlig reduktion af miljø- og støjgener i Aarhus by.  

Der skal som led i realiseringen af projektet gennemføres en fornyet VVM-undersøgelse af projektet. 


Fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård  

Der gennemføres en fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård, som omfatter en forlængelse af perroner og øget kapacitet vest for stationen. Dette vil sikre, at Aarhus Hovedbanegård har den nødvendige kapacitet til at afvikle den fremtidige togtrafik, herunder gøre stationen klar til at modtage DSB’s nye elektriske tog. Hertil kommer anlæg af et nyt perronspor 8, som skaber kapacitet til en udvi- delse af togdriften på længere sigt, og som reducerer generne for togdriften i byggeperioden.  

Projektet har en anlægsudgift på 317 mio. kr.


Station ved Brabrand  

Der anlægges en station ved Brabrand, som kan styrke den kollektiv transport ved Aarhus og på sigt muliggøre etableringen af et nyt knudepunkt.  

Der afsættes 8 mio. kr. til en undersøgelse på VVM-ni- veau og 100 mio. kr. til anlægsfasen.


Ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg  

Der gennemføres anlæg af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, som muliggør en hurtig togforbindelse mellem Herning, Silkeborg og Aarhus. Stationerne Al- ken, Ry og Laven mellem Skanderborg og Silkeborg bliver fortsat betjent.  

Projektet har en årlig forrentning på 3,6 pct. for CO2-pris på både 300 kr. pr. og 1.500 kr. pr. ton.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.197 mio. kr. baseret på en forundersøgelse fra Trafikstyrelsen fra 2016.


Opgradering af overkørsel i Silkeborg  

Der gennemføres en opgradering af overkørslen ved Christian d. 8.s Vej i Silkeborg med henblik på at skabe en niveaufri krydsning mellem jernbanen og vejen.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 267 mio. kr. baseret på en forundersøgelse fra 2016. Der gennemføres inden igangsættelse en VVM-undersøgelse af projektet i sammenhæng med en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.


Perronforlængelser, niveaufri ind- og udstigning og fornyelse af Horsens Station  

Der gennemføres perronforlængelser på Horsens Station med henblik på at kunne betjene DSB’s nye elektriske tog i fuld længde på stationen. Projektet medfører blandt andet, at stationens to perroner med i alt tre perronspor forlænges til 320 meter, og at perronerne hæves til standardhøjde.  

Projektet har en anlægsudgift på 118 mio. kr.  


Kilde: Trafikministeriet

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her