Professor revser borgmester-forslag: Synderen er landbruget
Et forbud langs de østjyske kyster vil ikke have nogen betydning, lyder det fra havprofessor.
Fem østjyske S-borgmestre var onsdag ude med et krav om at forbyde bundtrawl i den østjyske del af Kattegat.
Men det er helt skudt ved siden af. I hvert fald hvis du spørger anerkendt havprofessor.
- Det vil betyde stort set ingenting.
Sådan lyder det fra professor på DTU Aqua Jens Kjerulf, der er leder af sektion for kystøkologi. Langs de østjyske kyster vil et forbud nemlig praktisk talt ikke have nogen effekt.
- Det vil have meget lille betydning for havmiljøet. Fiskeri-intensiteten i det område de seneste fem-seks år har været meget, meget lav. Det vil sige, at det område, der er påvirket af fiskeriet er meget lille sammenlignet med hele områdets areal, siger Jens Kjerulf til TV2 Østjylland.
Vil man iltsvindet til livs skal man i stedet kigge ind på land, mener professoren:
- Den helt store synder i det område, er udledning af næringsstoffer fra land, det vil sige primært landbruget.
Alligevel peger én af de fem borgmester, Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S), på, at et forbud er et sted at starte.
- Jeg synes, vi skal gøre det for at begrænse de skader, der trods alt sker. Men vi er udmærket klar over, at det ikke er det eneste, der skal til for at redde havmiljøet, siger Jacob Bundsgaard til TV2 Østjylland.
Drop havneudvidelse
Professor Jens Kjerulf nævner også en i forvejen betændt kartoffel i Aarhus - nemlig havneudvidelsen og de klapninger af havbunden, som kommer til at foregå i forbindelse med den, som en mulig hjælpende hånd til den hårdtprøvede havbund.
- Hvis man har et stærkt ønske om at gøre noget godt for havmiljøet, skulle man måske også overveje udbygningen af Aarhus Havn og de store planlagte klapninger, der skal foregå i den sammenhæng. Det vil påvirker et langt større areal end det, fiskeriet påvirker i dag, mener Jens Kjerulf.
Jacob Bundsgaard så også helst, at man helt kunne undgå klapningen. Men det er nødvendigt på længere sigt.
- Når vi laver en havneudvidelse, er det med til at give os sen mere effektiv transport og en mere klimavenlig transport, og det er også en del af vores opgave, siger Aarhus-borgmesteren.
Regeringen overvejer lige nu at indføre trawlfrie zoner i blandt andet Lillebælt og Storebælt, men afventer en rapport fra Fiskerikommissionen.