Syv år med tunnelbyggeri får Anne Grete til at tage drastisk beslutning
Med udsigten til støj og trafikændringer under opførelsen af Marselistunnelen har en borger taget konsekvensen.
Et af de største anlægsprojekter i Aarhus' historie, Marselistunnelen, har længe været på tegnebrættet. Og for lige godt tre uger siden kom Vejdirektoratet med sin miljøkonsekvensvurdering af projektet, som skal blive til en to kilometer lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus.
Anne Grete Møberg bor tæt på Marselis Boulevard, og onsdag aften var hun mødt op i Ceresbyen i Aarhus, hvor Vejdirektoratet havde inviteret til borgermøde.
- Forurening er jeg bange for. Og jeg er også bange for støj, lyder det fra Anne Grete Møberg, der bor på Augustenborggade tæt på den planlagte tunnel.
Efter planen skal første spadestik til Marselistunnelen tages i 2028, og den vil så stå færdig i 2035.
Det vil altså sige syv år med potentielle støjgener for Anne Grete Møberg og hendes naboer. De udsigter bryder Anne Grete Møberg sig ikke om, og derfor har hun taget en drastisk beslutning.
- Jeg sælger min lejlighed, det gør jeg. Nu her inden de går i gang.
Bekymringen hos Anne Grete Møberg drejer sig især om de trafikale problemer, som både anlægsfasen vil medføre, men også de trafikale problemer, som hun tror, den færdigbyggede tunnel vil bringe med sig.
- Jeg er meget bekymret. Bekymret for, at trafikken i indre Aarhus bliver langsommere. Det gør de jo ved at tage nogle vejbaner væk. Og der er lige nu enormt belastet af trafik, siger hun.
Anne Grete Møberg har tidligere boet i Midtjylland, og her har hun efter eget udsagn oplevet, hvordan byer er blevet ødelagt efter trafikale omlægninger.
- Man vil have CO2-udledningen ned og så lukker man veje, fjerner spor fra eller laver små stykker, hvor kun busser kan køre igennem. Og så ødelægger man trafikken andre steder. Men de tænker ikke langsigtet i planerne, siger hun.
Så selvom byggeriet først begynder om godt tre år, så har hun allerede nu taget den livsomvæltende beslutning om at fraflytte.
- Der er så meget vrede i folk, man kan næsten ikke klare det mere. Det er så dårligt gennemtænkt. Kom nu ud og snak med os, der bor her, siger hun.
Støjgener kan ikke undgås
René Juhl Hollen er projektleder i Vejdirektoratet på den miljøkonsekvensvurdering på Marselistunnelen, som var omdrejningspunkt på borgermødet onsdag aften.
Han vil gerne slå fast, at Marselistunnelen er et stort projekt, som kommer til at foregå inde midt i Danmarks næststørste by - så det kan ikke undgå at påvirke trafikken og vil kunne både ses og høres af naboerne, lyder det.
Marselistunnelen bliver en knap to kilometer lang nedgravet tunnel under Marselis Boulevard. Den skal øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet og forbedre byrummet i området.
Projektleder René Juhl Hollen understreger, at de gør, hvad de kan, og har lavet beregninger på, hvordan trafikken bliver afviklet bedst i anlægsperioden.
- Og ikke mindst, hvad der gøres for at imødekomme nogle af de støjgener, der vil komme, når vi bygger en tunnel.
Tunnelen bygges i to halvdele, så der altid kan køre trafik i ét spor i hver retning på Marselis Boulevard. Det gøres for at sikre, at den tunge havnetrafik ikke skal køre af andre ruter, imens der bygges.
For at komme støjgenerne i møde, sætter Vejdirektoratet byggepladshegn op rundt om byggepladserne.
Tidsplan for Marselistunnelen
2025: Opstart af detaljerede undersøgelser og projektering
2027: Forventet opstart af anlægsarbejder ved midlertidigt kryds ved Strandvejen
2028: Opstart af tunnelarbejderne
2034: Delvis ibrugtagning af tunnel
2035: Endelig ibrugtagning af tunnel og ombygning af kryds ved Strandvejen
Derudover skemalægger de anlægsarbejdet, så det kommer til at foregå i dagtimerne mellem klokken 07.00-18.00. De særligt støjende aktiviteter vil foregå mellem klokken 08.00-16.00.
- Men i den periode vil der så også kunne være noget støj.
Kan det at skærme af være nok til at stoppe den generende støj?
- Nej, folk vil stadig kunne høre, at vi er der. Men vi vil gøre det så skånsomt, som vi kan, og informere så meget, vi kan, for de naboer, der er der.
Venter på høringssvar
Men lige nu venter Vejdirektoratet på høringssvar på miljøkonsekvensvurderingen. Og indtil videre er det ikke mange svar, de har fået, fortæller René Juhl Hollen.
- Når vi får høringssvarene fra offentligheden, så ser vi jo, om der er nogle af dem, der giver anledning til, at vi er blevet klogere og skal justere i projektet.
Men man kan altså ikke lave en tunnel i den størrelse, som Marselistunnelen er planlagt til, uden, at det vil give markant støj i anlægsfasen.
Til borgermødet onsdag aften var omkring 150-200 personer mødt op, anslår René Juhl Hollen, som fortæller, at mødet primært drejede sig om trafikken i anlægsfasen, hvordan den skal glide, og hvad, det kommer til at betyde for naboerne.
Høringsperioden løber indtil 9. januar 2025.