Sådan ramte vi målgruppen lige i r*ven med public service-indhold

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvordan får vi fat i de unge? Det spørgsmål har mediechefer landet over stillet sig selv de seneste mange år. Ungdomsredaktioner er blevet startet i flæng med håbet om at få de yngre målgrupper til at forbruge indhold hos de traditionelle medier, men både Format, Vice Danmark, Spektrum og vores eget ”Veins”- ja, vi har også selv været der - har på trods af velproduceret indhold måtte lukke og slukke igen uden at være blevet til de store succeser, man kunne have håbet.

Men hva’ hulen skal man så gøre, for at nå dem? Her på TV2 ØSTJYLLAND har vi de seneste år arbejdet strategisk med vores YouTube-kanal, hvor vi har forsøgt at servere en bred skare af public service-indhold til den unge målgruppe. I nogle tilfælde har vi ramt ved siden af, mens vi andre gange har ramt den lige i øjet. Det gjorde vi for nyligt med serien Fraggers i Form, hvor vi følger fem smådovne gamerdrenge, der gerne vil i bedre form - i håb om at styrke deres computerspil og give selvværdet et boost.

Gaming som motor - motion som public service-mål
I Medieudviklingen 2017 fra DR ses det, at hele 96 procent af danske teenagedrenge spiller computerspil - hvoraf knap halvdelen gør det hver dag. Samtidig viser flere undersøgelser fra både Sundhedsstyrelsen, WHO og andre kloge hoveder, at mange af teenagedrengene ikke lever op til minimumsanbefalingerne for fysisk aktivitet. Som public service-medie så vi her en mulighed for at give målgruppen af unge mænd noget indhold, der kunne motivere og inspirere dem til at være mere fysisk aktive. Men i stedet for at lave et program med en klar løftet pegefinger, brugte vi målgruppens interesse for gaming som motor i indholdet - Blendede vitaminer, som indholdschefen her på stedet har som et af sine yndlingsbegreber.

Seriens ni afsnit blev offentliggjort med en uges mellemrum fra slut december 2020 til start februar 2021, og vi har ramt lige præcis den målgruppe, vi havde håbet - nemlig de unge mænd.

Ikke nok med at vi har fået målgruppen til at se vores indhold, så har vi også oplevet et enormt engagement fra brugerne både på YouTube, men også på de nye platforme, som vi har bragt i spil i forbindelse med serien.

Fra kendskab til idé til succes
Her på TV2 ØSTJYLLAND har vi de seneste måneder arbejdet meget med personaer og målgruppeindsigter i udviklingen af nye koncepter til specifikke segmenter i Østjylland. Vi arbejder altså målrettet med, at projekter og formater nu i endnu højere grad skal tage udgangspunkt i den tiltænkte målgruppe.

I udviklingen af Fraggers i Form har netop målgruppeindsigter været grundlaget for udviklingen, dengang ideen til serien startede som et bachelorprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Inden serien Fraggers i Form blev produceret, blev der brugt lang tid på at undersøge den unge målgruppe, og vi fandt hurtigt frem til, at der var et interessant spændingsfelt mellem gaming og fysisk aktivitet. Hele undersøgelsesarbejdet gav værdifulde indsigter i målgruppen, som vi kunne bruge i udviklingen af konceptet Fraggers i Form. Vi er selvfølgelig bevidste om, at der ikke altid er hverken tid eller ressourcer til en lang dybdegående analyse af målgruppens vaner og behov, men mindre kan også gøre det! Hos os har det i et hvert fald haft en afgørende betydning for seriens succes, at vi har haft målgruppen for øje. MEN!

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort at lave noget med ”målgruppen for øje”, for ved målgruppen overhovedet selv, hvad de vil have?

Hvis man spørger østjyske teenagedrenge, der bruger det meste af deres tid foran computeren, om de kunne tænke sig at se et program, der handler om kost og motion, så ville de fleste nok takke pænt nej. Og her kommer undersøgelsesarbejdet ind i billedet igen. Her fandt vi nemlig frem til, at en stor del af gamerdrengene ikke dyrker ret meget fysisk aktivitet, mens de samtidig giver udtryk for, at de godt kunne tænke sig at være mere aktive.

De unge mænd ser på mange måder en modsætning mellem at have gaming som sin altoverskyggende hobby og samtidig leve et aktivt liv, da der ikke er tid nok til begge dele. Netop denne indsigt var central i udviklingen af Fraggers i Form. Her kunne vi nemlig fortælle målgruppen, at forskning viser, at fysisk aktivitet og sundhed faktisk kan være med til at forbedre deres præstation - hvilket således blev præmissen for serien. Med serien har vi altså ikke nødvendigvis givet målgruppen det indhold, de selv ville italesætte, at de gerne ville have. I stedet har vi givet dem public service-indhold med en vinkling og udformning, der fanger dem.

Succesen
Målet med serien har været, at gamerdrenge (og piger) rundt omkring på værelserne i hele Østjylland, har skullet kunne se sig selv i en eller flere af drengene og tænkt: ”Når Anders, Christian, Benjamin, Mikkel eller Christian kan løbe en tur, så kan jeg også”. Det har altså været vigtigt for os, at castet i serien har været helt almindelige drenge, som er lette for målgruppen at spejle sig i. Derfor er de fem deltagere i Fraggers i Form meget forskellige i højde og drøjde, ligesom de har nogle helt forskellige ting på spil i deres liv. Fælles for dem er dog, at de elsker gaming meget højt — og at de samtidig har et ønske om at komme i bedre form.

Og vi synes selv, at vi i høj grad er lykkedes med den målsætning. Ikke nok med at seriens afsnit sammenlagt har fået over 750.000 visninger, og at vi har ramt målgruppen, så har vi også fået skabt et fællesskab i kommentarsporet under videoerne samt et stærkt community på Facebook.

På Facebook har vores facebookgruppe Fraggers i Form fået over 1.200 medlemmer, hvor der bliver delt erfaringer med sund kost og motion. Foruden vores egne platforme har serien også fået en overvældende modtagelse fra influencers i branchen, der har delt og reageret på serien gennem deres kanaler på både Twitch, YouTube og TikTok, hvilket har været med til at sprede videoerne og seriens gode budskab i en grad, vi ikke har turde håbe på.

Alt i alt må vi sige, at vi er superstolte af det produkt, vi har fået skabt og den samtale, vi har sat gang i hos en gruppe af unge fyre, der normalt ikke forbruger vores indhold. Og uden at afsløre for meget, så glæder vi os helt vildt til at vise endnu mere public service-indhold med de seje Fraggers i sæson 2 til efteråret.

Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at se serien:

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google